تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

June 16, 2019
17:35 یکشنبه، 26ام خردادماه 1398
کد خبر: 100311

جهرمی: ما نمی‌خواهیم اندروید را در گوشی‌های ایرانی تغییر دهیم

خبری به نقل از وزیر ارتباطات در خبرگزاری‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است سیستم عامل جدیدی به جای اندروید برای گوشی‌های داخل کشور ارائه شود. در این رابطه از قول وزیر ارتباطات می‌خوانیم: «مدت زیادی بود که می‌خواستیم سیستم عامل اندروید را در گوشی‌های ایرانی تغییر دهیم تا از استارتاپ‌های داخلی حمایت کنیم.»
 
اما «محمدجواد آذری جهرمی» اکنون اعلام می‌کند که قصدی برای تغییر سیستم‌عامل وجود ندارد، بلکه وزارت ارتباطات مدت‌هاست که مشغول کار بر روی یک نسخه سفارشی‌ شده از اندروید است تا اتفاقاتی شبیه به حذف کسب‌وکارهای ایرانی رخ ندهد. وزیر ارتباطات ضمن رد خبر تغییر سیستم عامل اندروید که از زبان او منتشر شده، به دیجیاتو گفت:
 
«ما نگفتیم قصد داریم تا سیستم عامل اندروید را عوض کنیم و این حرف درستی نیست. بلکه در صحبت‌ها اعلام کردیم که مدت‌ها بود بر روی یک نسخه سفارشی شده اندروید در حال کار کردن بودیم تا بتوانیم در گوشی‌های داخل کشور از آن استفاده کنیم. دلیل این کار این است که اتفاقاتی مشابه حذف کسب‌وکارهای ایرانی رخ ندهد. این موضوع پیش نمی‌رفت اما وقتی آمریکایی‌ها آمدند و نرم‌افزارها را حذف کردند در داخل کشور همدلی ایجاد شد و این اتفاق افتاد. ما به زودی خبرهای خوبی از یک سیستم‌عامل سفارشی شده اندروید بر روی گوشی‌های ایرانی خواهیم داد. در آن نسخه قابلیت حذف اپلیکیشن‌ها توسط گوگل وجود نخواهد داشت.»
 
اگرچه آذری جهرمی خبرهای بیشتر را به آینده موکول می‌کند اما به احتمال زیاد آنچه وزیر ارتباطات وعده‌اش را می‌دهد یک نسخه سفارشی شده از نسخه خام اندروید است که به شکل رایگان توسط گوگل ارائه می‌شود و وزارت ارتباطات نیز آن را با توجه به نیازهای داخلی سفارشی سازی کرده است؛ کاری که امروز بیشتر شرکت‌های سازنده تلفن‌همراه هم با این نسخه خام انجام می‌دهند و ظاهر و قابلیت‌های مد نظر خودشان را به آن می‌آورند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.