امنیت

فناوری اطلاعات

June 19, 2019
18:35 چهارشنبه، 29ام خردادماه 1398
کد خبر: 100394

مشتریان بانک‌ها هدف اصلی بدافزار جدید

پژوهشگران امنیتی حملات فیشینگ فعالی را کشف کرده‌اند که در حال انتشار تروجان دسترسی از راه دور RAT هستند و مشتریان بانکی را با کلیدنگارها و سرقت‌کنندگان اطلاعات هدف قرار می‌دهد.
 
به گزارش مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، این بدافزار جدید که ابزار دسترسی از راه دور WSH نامگذاری شده است، نوعی کرم مبتنی بر VBS (ویژوال بیسیک اسکریپت) است که ابتدا در سال ۲۰۱۳ ایجاد و منتشر شده است.
 
سرعت انتشار WSH RAT بسیار بالا است، به طوری که با وجود شروع انتشار در ۲ ژوئن (۱۶ خرداد) ، در حال حاضر توسط یک عملیات فیشینگ و در قالب URL های مخرب و همچنین فایل‌های MHT و ZIP توزیع می‌شود.
 
علاوه بر این، این تروجان به عوامل خود اجازه انجام حملاتی را می‌دهد که قادر به سرقت گذرواژه‌ها از مرورگرهای اینترنتی قربانیان و کاربران ایمیل، کنترل رایانه‌های اهداف از راه دور، بارگذاری، دانلود و اجرای فایل‌ها و همچنین اجرای اسکریپت‌ها و دستورات از راه دور هستند.
 
حملات فیشینگ توزیع‌کننده ضمیمه‌های ایمیل مخرب WSH RAT که در قالب‌های URL،ZIP و یا MHT هستند، مشتریان بانک‌های تجاری را با هدایت آنان به سمت دانلود فایل‌های ZIP حاوی این بدافزار، هدف قرار می‌دهند.
 
پس از اجرای محتوای مخرب و برقراری ارتباط با سرور c۲، این بدافزار سه محتوای مخرب را روی ماشین‌های آسیب‌دیده قربانیان در قالب فایل‌های اجرایی PE۳۲ و تحت پوشش آرشیوهای tar.gz.، به عنوان بخشی از مرحله دوم حمله، بارگیری‌کرده و روی سیستم قربانی قرار می‌دهد.
 
این سه ابزار مخرب کلیدنگار، ناظر اطلاعات ایمیل و ناظر اطلاعات مرورگر هستند که اپراتورهای عملیات مخرب برای جمع‌آوری مدارک و سایر اطلاعات حساس از آنها استفاده می‌کنند.
 
بدافزار WSH RAT همچنین دارای ویژگی کلیدنگاری نیز هست که آن را قادر به از بین‌بردن روش‌های ضدبدافزار و غیرفعال کردن UAC ویندوز کرده و ارسال دسته‌ای دستورات را به همه قربانیان حمله امکان‌پذیر می‌کند.
 
کارشناسان معاونت فنی مرکز افتا می‌گویند: در حال حاضر، سازندگان بدافزار WSH RAT ، آن را تحت یک مدل اشتراکی به فروش می‌رسانند و تمام امکانات موجود در آن را برای خریداران فعال می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.