اینترنت و شبکه

بازی

فناوری اطلاعات

June 19, 2019
18:50 چهارشنبه، 29ام خردادماه 1398
کد خبر: 100399

رایانش ابری در صنعت گیم، همان کارکرد نتفلیکس در سینما را دارد

امسال هم بیش از ۷۰ هزار گیمر، توسعه‌دهنده و تولیدکننده به بهانه رویداد سالانه E۳ در لس‌آنجلس جمع شدند تا با محصولات و خدمات جدید یکدیگر آشنا شده و تازه‌های خودشان در صنعت گیم را معرفی کنند. تولیدکنندگان بزرگی مانند Ubisoft و Square Enix از این رویداد بین‌المللی استفاده کردند تا بازی‌های جدیدشان را رونمایی کنند. بازی Cyberpunk ۲۰۷۷ یکی از تازه‌های این رویداد بین‌المللی است که انتظار می‌رود به‌خاطر حضور بازیگر معروف «کیانو ریوز» در آن، به پرطرفدارترین و به‌دنبال آن پرفروش‌ترین عنوان سال میلادی جاری تبدیل شود.
 
یکی از مهم‌ترین رونمایی‌ها در رویداد امسال، سرویسی بود که تنها در طول یک برنامه دو ساعته معرفی شد. «فیل اسپنسر» مدیر بخش گیم شرکت مایکروسافت جزئیات تازه‌ای درباره پروژه xCloud ارائه داد؛ پروژه‌ای که در واقع عرض‌اندام مایکروسافت در حوزه بازی‌های ابری است. او اعلام کرد که این سرویس قرار است از ماه اکتبر در دسترس قرار بگیرد. کلاد گیمینگ یا سرویس‌های بازی‌های ابری درست همان هدفی را درصنعت بازی‌های ویدئویی دنبال می‌کند که شرکت‌هایی مانند Spotify و Netflix در صنعت موسیقی و سینما به آن رسیده‌اند؛ دسترسی به محتوا یا همان بازی‌ها روی هر دستگاهی تنها به کمک ارتباط اینترنتی. این اتفاق برای صنعت ۱۴۰ میلیارد دلاری گیم می‌تواند یک انقلاب بزرگ باشد. هر کدام از کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی بزرگ و سنگینی که برای اجرای بازی‌های مدرن لازمند، صدها دلار قیمت دارند.
 
سرویس‌های بازی‌های ابری قرار است فرآیند پردازشی سنگینی را که درحال‌حاضر توسط کامپیوترها یا کنسول‌های بازی انجام می‌شود، به دیتاسنترها منتقل کنند و نتیجه به‌دست آمده را از طریق اینترنت در دسترس کاربران قرار دهند. این کار به گیمرها اجازه می‌دهد تا بتوانند با اتصال به اینترنت، بازی‌های به‌روز و حرفه‌ای را تقریبا روی دستگاهی صرف‌نظر از اینکه مشخصات سخت‌افزاری ضعیفی داشته باشد یا خیر، انجام بدهند.  «پیرز هاردینگ‌رولز» از موسسه تحقیقاتی IHS Markit می‌گوید که مایکروسافت جایگاه خوبی برای ارائه سرویس‌های بازی‌های ابری دارد. این شرکت به کمک کنسول‌های بازی Xbox خودش، سابقه بیست ساله حضور در صنعت گیم را دارد و پلت‌فرم ابری Azure این شرکت هم بعد از Web Services شرکت آمازون، دومین سرویس ابری بزرگ دنیا به‌حساب می‌آید.
 
با این حال اما مایکروسافت تنها غول تکنولوژی علاقه‌مند به این ایده نیست. چند روز پیش از برگزاری رویداد E۳، شرکت گوگل هم که کسب‌وکار ابری بزرگی دارد، جزئیات بیشتری درباره محصول خودش در زمینه بازی‌های ابری یعنی Stadia منتشر کرد. این محصول قرار است در ماه نوامبر آینده به بازار معرفی شود. این درحالی است که شایعات مختلفی وجود دارند که نشان می‌دهند شرکت آمازون هم در فکر راه‌انداختن کسب‌وکار مشابهی است. تهدید بزرگ غول‌های رایانش باعث می‌شود که شرکت Sony به‌عنوان تولیدکننده کنسول‌های بازی محبوب پلی‌استیشن، وادار شود که در این چالش رقابتی حضور پررنگی داشته باشد. Sony درحال‌حاضر سرویس بازی ابری خودش با نام PlayStation Now را دارد، اما در ماه مه گذشته این شرکت قراردادی را امضا کرد که براساس آن از پلت‌فرم ابری Azure شرکت مایکروسافت در محصولات آینده‌اش استفاده خواهد کرد.
 
ابرها به جای کنسول‌ها و کامپیوترها
همه این اتفاقات در تئوری، بسیار امیدبخش به نظر می‌رسند. اینکه سرویس‌های بازی ابری بتوانند به خوبی پذیرفته شده و موفق شوند، هنوز مشخص نیست. با این حال به نظر می‌رسد که این سرویس‌ها از نظر فنی و تکنیکی بسیار پرطرفدارتر از سرویس‌های پخش آنلاین فعلی خواهند بود. برخلاف سینما یا موسیقی، گیم‌ها ساختار تعاملی دارند و این به معنای آن است که بازی‌ها باید بلافاصله به ورودی یک گیمر واکنش نشان بدهند. قوانین فیزیک محدودیت‌هایی را برای این کار ایجاد می‌کنند؛ اینکه فرمان‌های یک گیمر با چه سرعتی بتوانند از طریق اینترنت منتقل شده و برای پردازش به دیتاسنتر برسند و سپس ویدئو به‌دست آمده با چه سرعتی برگردانده شود. برای بازی‌های اکشن پرجنب‌وجوش که معمولا پرفروش‌ترین بازی‌ها هم هستند، حتی تاخیرهای کسری از ثانیه هم برای گیمرها آزاردهنده است. چنین مشکلات فنی یکی از دلایلی هستند که اقدامات قبلی انجام شده در زمینه بازی‌های ابری توسط شرکت‌هایی مانند OnLive، نتوانستند به نتیجه برسند و موفق شوند. این شرکت سرویس بازی ابری خودش را در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی کرد، اما این سرویس در سال ۲۰۱۵ متوقف شد.
 
غول‌های صنعت رایانش ابری اصرار دارند که زمانه عوض شده است. مایکروسافت، آمازون و گوگل دیتاسنترهایی در سراسر دنیا دارند که باید به آنها کمک کنند تا در فرآیند انجام بازی‌های ابری، زمان پاسخگویی را به حداقل برسانند. کاربران در سراسر دنیا ارتباطات اینترنت پرسرعت‌تر و رفتار سخاوتمندانه‌تری در برابر استفاده سرویس‌ها از اطلاعاتشان دارند. اگرچه ممکن است بعضی از کارشناسان موضوع تاخیر در پاسخگویی را به‌عنوان پاشنه آشیل بازی‌های ابری، مورد انتقاد قرار بدهند، اما انتظار می‌رود این سرویس‌ها خیلی زود بتوانند جای خودشان را در صنعت گیم و کاربران سراسر دنیا پیدا کنند.  رایانش ابری می‌تواند در زمینه‌های مختلف دیگری هم مورد استفاده قرار بگیرد.
 
علاوه بر ایجاد امکان انجام بازی‌ها در بستر رایانش ابری و از راه دور، یک ویژگی دیگر این تکنولوژی، استفاده برای انجام محاسبات سخت و پیچیده‌ای است که تقریبا حساسیت و هوشمندی در برابر تاخیرهای کوچک ندارند. بازی اکشن Crackdown ۳ که در ماه فوریه امسال برای کنسول Xbox و کامپیوترهای شخصی ارائه شد، از رایانش ابری برای انجام محاسبات پیچیده فیزیکی استفاده می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا محیط بازی را به روشی واقعی‌تر و بدون تحمیل بار پردازشی مضاعف به کامپیوترهایشان، گسترش دهند. نسخه به‌روز شده شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت هم که در رویداد E۳ امسال رونمایی شد، مبتنی بر سرویس ابری Azure این شرکت است. درحال‌حاضر رایانش ابری تقریبا در همه حوزه‌ها از سینما گرفته تا دپارتمان‌های آی‌تی به‌کار گرفته می‌شود و به نظر می‌رسد صنعت بازی، هدف جدید این تکنولوژی باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.