تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 23, 2019
13:16 یکشنبه، 2ام تیرماه 1398
کد خبر: 100438

گروکشی شهرداری تهران: تاکسی‌های اینترنتی اگر طرح ترافیک می‌خواهند، نظارت شهرداری را بپذیرند

شهرداری تهران اعطای مجوز تخفیف‌دار ورود به طرح ترافیک به تاکسی‌های اینترنتی را منوط به قرار گرفتن این پلت‌فرم‌ها تحت نظارت و ضوابط شهرداری کرد.
 
شهرداری‌های کلان شهرها بارها خواستار این شده‌اند که تاکسی‌های اینترنتی، به مانند تاکسی‌های خطی و همچنین آژانس‌ها، تحت نظارت آنها در شهرشان فعالیت کنند. به ویژه شهرداری تهران بارها در این باره اقدام کرده و حتی گام‌هایی را در این خصوص با وزارت کشور برای تدوین آیین‌نامه نظارتی برداشته است. با این حال زور تاکسی‌های اینترنتی و البته معاونت علمی ریاست جمهوری در این خصوص چربیده و تا اینجا شهرداری‌ها راه به جایی نبرده‌اند.
 
حالا و با تغییر شرایط طرح ترافیک و محدودتر شدن امکان حضور خودروهای شخصی در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق)، لزوم استفاده از آرم برای تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران بیش از پیش احساس می‌شود.
 
به این ترتیب شهرداری تهرات از این موقعیت استفاده کرده و شرط ارایه مجوز تخفیف‌دار ورود به محدوده طرح ترافیک به تاکسی‌های اینترنتی را، پذیرش نظارت و ضوابط شهرداری اعلام کرده است.
 
به گزارش تسنیم، محسن پورسیدآقایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: بهترین فکری که می‌توان برای این افراد کرد، این است که شرکت‌های آنها با شهرداری وارد مذاکره شوند و قراردادی منعقد شود که تحت نظارت و ضوابط شهرداری قرار بگیرند تا بتوانیم به تعدادی از آنها مانند آژانس‌ها مجوز تردد تخقیف‌دار بدهیم.
 
وی ادامه داد: بنابراین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی باید به شرکت‌های خود مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند اما مسافربران شخصی یا باید عوارض را بپردازند یا خارج از محدوده مرکزی شهر فعالیت کنند.
 
معاون شهردار تهران تصریح کرد: نمی‌توانیم هوای شهر را آلوده و ترافیک ایجاد کنیم به دلیل اینکه عده‌ای می‌خواهند مسافرکشی کنند البته مسافر‌کش‌های شخصی همانطور که فعالیت‌شان غیرقانونی است، نرخی که تعیین می‌کنند نیز تابع هیچ کنترل و نظارتی نیست بنابراین هزینه‌ خود را از مسافران دریافت می‌کنند.
 
هرچند درباره ضرورت نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی بحث‌ها و نظرات موافق و مخالف زیادی وجود دارد اما به نظر می‌رسد اقدام شهرداری تهران نوعی گروکشی از تاکسی‌های اینترنتی به شمار می‌آید.
 
تهرانی‌ها زودتر در «تهران من» ثبت‌نام کنند
معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران همچنین از شهروندان خواست در پی اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا در سامانه تهران من ثبت نام کنند.
 
پورسیدآقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در پی اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا به جای طرح زوج و فرد سابق، شهروندان باید برای محاسبه عوارض و روزهای رایگان در سامانه تهران من ثبت‌نام کنند، گفت: با توجه به اینکه طرح زوج و فرد از شنبه لغو شده است، در این مدت شاهد افزایش مراجعه شهروندان به سامانه تهران من بودیم.
 
وی با بیان استقبال مردم از ثبت نام در سامانه تهران من و اختلال چند ساعته در چند روز گذشته در این سایت، گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با پلیس، فرصت یک ماهه‌ای به شهروندان داده شده تا نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند؛ یعنی اگر کسانی که وارد این محدوده می‌شوند حساب شهروندی خود را شارژ نکرده باشند، یک ماه فرصت دارند که این هزینه را که به شهرداری بدهکار هستند، پرداخت کنند و در غیر این صورت بعد از یک ماه، اطلاعات خودروی این افراد در اختیار پلیس قرار داده می‌شود تا نسبت به جریمه آنها اقدام کند.
 
پورسیدآقایی درباره مهلت یک ماهه پرداخت عوارض گفت: بر این اساس شهروندان تهرانی می‌توانند تا پایان تیرماه که مهلت ارسال لیست متخلفین ورود غیرمجاز به محدوده است، در سامانه ثبت نام کنند.
 
وی ادامه داد: بر این اساس، شهروندانی که با خودروی شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند، اما در حساب خود موجودی کافی نداشته‌اند، یک ماه مهلت‌دارند بدهی خود را پرداخت کنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند؛ اما دقت داشته باشید که برای دریافت «هشدار پیامکی» باید در سامانه "تهران من" ثبت‌نام کرده باشند و دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینه‌ای برای شهروندان ندارد.
 
وی در مورد جزییات طرح جدید ترافیکی نیز با بیان اینکه در طرح زوج و فرد عملاً علاوه بر روزهای تعطیل، خودروهای پلاک فرد ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج، ۳۹ روز مجاز به تردد هستند، گفت: اما  در طرح جدید ترافیکی، این روزهای رایگان برای همه خودروها یکسان در نظر گرفته‌ شده است.
 
پورسیدآقایی با بیان اینکه بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه امسال اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان یافته و طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» جایگزین آن می‌شود، گفت: در هر فصل (سه ماه)، خودروهای پلاک شهر تهران ۲۰ روز و خودروهای پلاک غیرتهران ۱۵ روز مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق هستند که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای تردد است.
 
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین تاکید کرد که این ۲۰ روز قابل انتقال به فصل دیگر نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.