تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 26, 2019
15:51 چهارشنبه، 5ام تیرماه 1398
کد خبر: 100511

مخالفان و موافقان «ماینینگ» خواستار قانون‌گذاری برای استخراج رمزارز شدند

فعالان ماینینگ اگر بر سر یک چیز توافق داشته باشند؛ آن لزوم قانون‌گذاری در زمینه ماینینگ است. کارشناسان و فعالان صنعت استخراج رمز ارز نیز مانند بسیاری از دولتمردان به دو گروه موافق و مخالف ماینینگ تقسیم شده‌اند و اختلاف نظر آنان با یکدیگر برسر قیمت برق و مصرف برق است.
 
موافقان ماینینگ معتقدند زمانی که برای تولید در سایر بخش‌ها که سودآوری زیادی ندارد یارانه داده می‌شود، یارانه دادن به ماینینگ با توجه به سودآوری سریع‌تر آن مشکلی ندارد، در مقابل مخالفان ماینینگ معتقدند با توجه به نوع تولید برق درکشور و تبدیل سوخت فسیلی به برق این کار نه از نظر اخلاقی و نه از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
 
  رویداد «ماینینگ خوب بد زشت» درست در روزی برگزار شد که قیمت بیت‌کوین از مرز ۱۱ هزار دلار گذشت؛ قیمتی که همه را وسوسه می‌کند که اگر تا کنون نیز اقدامی به ماین بیت‌کوین نکرده‌اند حال وارد این بازار شوند. درست در همین شرایط است که ماین می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل این صنعت شود؛ چرا که تنها موضوعی که موافقان و مخالفان ماینینگ بر سر آن به توافق رسیدند آفت دانستن ماین خانگی و بدون کنترل و نظارت بود. 
 
مدیرعامل نبض افزار، محمد رضا جمالی، در پنل ماینینگ خوب بد زشت با تاکید بر اینکه دولت هم‌اکنون برای ارائه خدمات در حوزه برق سوبسید پرداخت می‌کند گفت: «نرخ کنونی برق واقعی‌ نیست و با در نظر گرفتن کمبود برق فعلی و همچنین نبود چهارچوب‌های قانونی مناسب گسترش ماینینگ با توجه به میزان مصرف انرژی‌اش می‌تواند فشار زیادی به شبکه برق کشور وارد کند.»
 
اما مسعود زمانی مدیر هولدینگ فناپ با اشاره به این که می‌توان برای تامین برق مورد نیاز ماینرها از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کرد و یا با بهره گیری از انرژی‌های ترکیبی می‌توان شاهد بازدهی بالایی بود اعام کرد: «در چنین شرایطی می‌توان انتظار کاهش بهای تمام شده برق را داشت. او وجود ماینرها را مفید ارزیابی کرد زیرا در شرایط کنونی کشور و به دلیل وجود تحریم‌ها وجود منابع ارزی دیجیتالی می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
 
ماین می‌تواند برای شبکه برق مفید باشد
سهیل نیکزاد که در این رویداد خود را بیتکونر معرفی کرد با اشاره به این مساله که بسته به نوع کاربرد ما از هر فناوری می‌توان خوب یا بد بودن آن را تعبیر کرد گفت: «وجود ماینرها در شبکه توزیع برق در صورتی که به عنوان یک خازن عمل کنند نه تنها برای توزیع شبکه برق کشور مضر نیست بلکه سودمند است.»
 
او ادامه داد: «اگر ماینرها را با توجه به آرایش شبکه توزیع برق در جایگاه درستی قرار دهیم میتوانیم بهره وری درستی از این فناوری داشته باشیم و به عنوان دامپر برای بالانس شبکه از آنها استفاده کنیم.» او اضافه کرد: «در حال حاضر اتلاف انرژی برق در شبکه توزیع زیاد است چیزی در حدود ۱۶درصد از برق تولیدی از همان مراحل ابتدایی تولید به هدر می‌رود، وجود ماینرها در ابتدای شبکه توزیع برق و استفاده از این درصد از برق هدر رفته می‌تواند مفید باشد. در حال‌حاضر کشور روسیه و چین به صورت قانونی به ماینرها اجازه داده تا بتوانند ارز دیجیتال تولید کنند. مخالفت با این تکنولوژی و اعلام نشدن آن به صورت قانونی کمکی به مشکلات موجود نکرده و آنها را تشدید نیز خواهد کرد.»
 
علی خانی عضو هیئت علمی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران نیز در این نشست اعلام کرد:«ما هر روزه شاهد پیشرفت این فناوری هستیم و رمز ارزها به صورت غیر قابل کنترلی رشد می‌کنند بنابراین می‌توانیم از این فرصت استفاده  کنیم و به تولید ثروت دست پیدا کنیم؛ همچنین به دلیل داشتن ذخایر گازی کشور و با ارائه یک استراتژی خوب می‌توانیم برق لازم برای ماینرها را فراهم کرده و در نقاطی از کشور به کارآفرینی پرداخت».
 
او با اشاره به این مساله که ماینرها در حال حاضر فقط در انتهای شبکه حضور دارند گفت: «استقرار آنان در این بخش امکان بهره‌وری را محدود می‌کند.» او افزود: «برای داشتن سود کافی ما نیازمند برنامه ریزی استراتژیک هستیم و کمک دولت می‌تواند در این زمینه مفید باشد.»
 
نبود قانون به ضرر دولت و ماینر است
امید علوی که در این پنل به نمایندگی از ماینرها حاضر شده بود گفت: « قانونی نبودن ماینینگ درکشور موجب قاچاق دستگاه‌های ماین و در نتیجه پرداخت بهای زیادی برای این دستگاه‌‌ها شود.» او ادامه داد:« از سویی به دلیل قانونی نبودن این فرایند دولت نمی‌تواند مالیاتی در این زمینه از فعالان این حوزه دریافت کند. در نتیجه هم دولت و هم ماینتر ضرر خواهند کرد.»
 
او تاکید کرد: «با داشتن یک فرآیند قانونی مشخص می‌توانیم از این فناوری به عنوان یک سرمایه مهم برای کشور بهره برد.» او با اشاره به این موضوع که سرمایه گذاران خارجی با نرخ های بالایی نظر مثبت خودشان را برای سرمایه‌گذاری در ایران در این حوزه اعلام کرده اند خواهان قانونی شدن فرآیند ماینینگ و بهره بردن هر چه بیش تر از فرصت‌ها شد.  
 
فرخ امینی فر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، اعتقاد داشت واگذار کردن این امر به بخش خصوصی در اوضاع کنونی می‌تواند راهکار سودمندی باشد و با در نظر گرفتن این موضوع که بعضی از نیروگاه‌ها توان تولید برق ای بیش تر از مقدار کنون ای را ندارند شاید وارد کردن دولت و یا توانیر به این موضوع به خودی خود به افزایش حجم مشکلات اخیر بیافزاید و فشار زیادی را به شبکه برق رسانی اعمال کند.  
 
محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در حوزه ماینینگ در دولت تعریف درستی از این صنعت وجود ندارد، گفت: «تنها و اولین مجوز ماینینگ در سال ۹۷ و برای یک سرمایه‌گذار خارجی صادر شد و قرار بود ۵۰ میلیون دلار از طریق سرمایه‌گذاری خارجی وارد کشور شود، اما به محض صدور چنین مجوزی نهادهای متعددی موضع‌گیری کردند. مشکل اصلی هزینه برق و تعداد دستگاه‌هاست که به خاطر نبود نظارت و پایش است. ماینینگ نه بد و نه خوب است ولی می‌تواند هر دو باشد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.