تلفن همراه

گوشی

June 30, 2019
16:03 یکشنبه، 9ام تیرماه 1398
کد خبر: 100586

آیا گوشی‌های هوشمند دوباره جذاب شده‌اند؟

بسیاری از کارشناسان و طرفداران پروپاقرص گوشی های هوشمند اعتقاد دارند که این گجت‌ها در چند سال گذشته از جذابیت تا حد زیادی فاصله گرفته بودند و روزبه‌روز شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا می‌کردند. اما اگر فقط به گوشی های معرفی شده در چند ماه اخیر نگاهی بیندازید، می‌بینید که شباهت بین آن‌ها در حال کم شدن است و بسیاری از شرکت‌ها به بهره‌گیری از ایده‌های بلندپروازانه روی آورده‌اند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.
 
گوشی‌های میان‌رده تا حد زیادی پرچم‌دار محسوب می‌شوند
از زمان ظهور دوربین در گوشی های هوشمند، بهترین دوربین‌ها معمولا محدود به گوشی‌های گران‌قیمت بوده است. اما حالا در سال ۲۰۱۹، شاهد گوشی‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلاری هستیم که دوربین آن‌ها در مقایسه با گوشی‌هایی که سه برابر آن‌ها قیمت دارند، حرف زیادی برای گفتن دارند.
 
به‌عنوان مثال می‌توانیم به پیکسل ۳a اشاره کنیم که ۳۹۹ دلار قیمت دارد ولی دوربین اصلی آن اساسا همان دوربین گوشی ۷۹۹ دلاری پیکسل ۳ محسوب می‌شود. نه‌تنها سخت‌افزار این دوربین‌ها یکسان است، بلکه دوربین پیکسل ۳a از قابلیت‌های نرم‌افزاری جذابی مانند Top Shot، Photobooth Mode و مشخصه بسیار محبوب Night Sight هم بهره می‌برد.
 
پیکسل ۳a
مساله این است که برای عموم کاربران سرعت باز کردن ۱۰ اپلیکیشن به‌صورت پشت سر هم اهمیت زیادی ندارد. چنین کاربرانی چندان به دنبال جدیدترین تراشه‌ها، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر یا نمایشگرهای کم‌حاشیه و دیگر ویژگی‌های پر زرق‌وبرق نیستند. با این حال، قبلا اگر چنین کاربرانی می‌خواستند گوشی مجهز به دوربین با کیفیتی را بخرند، به ناچار باید پول زیادی می‌پرداختند و در هر صورت این ویژگی‌های پر زرق‌وبرق نصیبشان می‌شد.
 
اما پیکسل ۳a و پیکسل ۳a ایکس‌ال گوشی‌های معمولی هستند که از دوربین فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند و علاوه بر این، کاربران این دو گوشی می‌توانند از جک هدفون هم استفاده کنند و در ضمن آپدیت‌های اندروید با سرعت زیادی روانه‌ی آن‌ها می‌شود.
 
پیکسل ۳a تنها میان‌رده‌ی جذابی نیست که در سال ۲۰۱۹ معرفی شده. سامسونگ هم بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار هوای تازه‌ای برای گوشی‌های میان‌رده خود به ارمغان آورد. گوشی‌های گلکسی A سامسونگ همواره فروش خوبی داشته‌اند که این فروش خوب بیشتر از اینکه به خاطر کیفیت این گوشی‌ها باشد، مدیون شهرت برند سامسونگ بوده است. اما جدیدترین گوشی‌های گلکسی A از ویژگی‌های بسیار جذابی بهره می‌برند و به عنوان مثال در ادامه می‌توانید جذابیت طراحی گلکسی A70 را مشاهده کنید.
 
گلکسی A70
در ضمن بهتر است گوشی قابل توجه گلکسی A80 را هم از قلم نیندازیم. گوشی‌های گلکسی A فقط دارای طراحی جذاب نیستند بلکه برخی از آن‌ها از ویژگی‌هایی بهره می‌برند که در کمتر گوشی پرچم‌داری دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، گلکسی A80 از دوربین چرخنده بهره می‌برد که این مکانیسم دوربین‌های اصلی را به دوربین‌های سلفی تبدیل می‌کند. همچنین مدل ۲۰۱۸ گلکسی A9 هم نخستین گوشی مبتنی بر دوربین چهارگانه به حساب می‌آید.
 
گلکسی A80
روزی روزگاری کاربران زمانی به خرید گوشی‌های میان‌رده روی می‌آوردند که نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند پول زیادی برای خرید گوشی خرج کنند. اما حالا می‌توانید با خرید این گوشی‌ها فقط از ویژگی‌هایی بهره ببرید که به آن‌ها نیاز یا علاقه دارید. گوشی‌های پیکسل ۳ از جک هدفون بهره نمی‌برند ولی با خرید گوشی ارزان‌تر پیکسل ۳a می‌تواند از این قابلیت محبوب استفاده کرد. همچنین گلکسی اس ۱۰ پلاس از دوربین سه‌گانه ثابت بهره می‌برد ولی طرفداران سلفی می‌توانند گلکسی A80 را بخرند که در آن دوربین‌های اصلی به‌عنوان دوربین‌های سلفی هم انجام وظیفه می‌کنند.
 
ردمی K20 پرو
روند ساخت گوشی‌های جذاب ولی با قیمت مناسب همچنان ادامه دارد. مدتی قبل برند ردمی که زیرمجموعه‌ی شیائومی محسوب می‌شود، از گوشی ردمی K20 پرو رونمایی کرد که از تراشه پرچم‌دار اسنپ‌دراگون ۸۵۵ بهره می‌برد ولی قیمت آن از بسیاری از میان‌رده‌ها پایین‌تر است. در هر صورت می‌توان گفت که در حال حاضر گوشی‌های اندرویدی روزبه‌روز جذاب‌تر می‌شوند و ظاهرا این روند ادامه‌دار خواهد بود.
 
ساخت پرچم‌داران همه‌فن‌حریف از جانب انواع کمپانی‌ها
از دیگر نشانه‌های مربوط به احیای گوشی های اندرویدی می‌توانیم به ساخت گوشی‌های پرچم‌دار جذاب از طرف شرکت‌هایی با شهرت و محبوبیت کمتر اشاره کنیم. زمانی که از یک کاربر در مورد برندهای مشهور در حوزه گوشی های هوشمند پرسیده می‌شود، احتمالا در میان برندهای معروف به نام ZTE اشاره‌ای نخواهد کرد ولی همین شرکت ماه گذشته از گوشی Axon 10 Pro رونمایی کرد که یک پرچم‌دار بسیار جذاب به حساب می‌آید.
 
ZTE Axon 10 Pro
این گوشی از اسنپ‌دراگون ۸۵۵، حداکثر ۱۲ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی، دوربین سه‌گانه و باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. علی‌رغم داشتن این ویژگی‌ها، قیمت گوشی مذکور از ۶۷۶ دلار شروع می‌شود و برای مقایسه باید بگوییم که برای خرید مدل پایه گلکسی اس ۱۰ باید مبلغ ۸۹۹ یورو (۱۰۱۵ دلار) و برای خرید هواوی P30 پرو باید مبلغ ۹۹۹ یورو (۱۱۲۸ دلار) بپردازید.
 
در این میان باید به ایسوس زنفون ۶ هم اشاره کنیم. مهم‌ترین ویژگی این گوشی، دوربین‌های آن است که از پنل پشتی حرکت می‌کنند و به دوربین سلفی تبدیل می‌شوند. طراحی این گوشی بسیار شاخص است و مکانیسم دوربین آن صرفا یک ویژگی پر زرق‌وبرق محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد.
 
ایسوس زنفون 6
Realme X بهترین گوشی عرضه شده توسط شرکت Realme محسوب می‌شود که با قیمت ۲۲۰ دلاری در چین روانه‌ی بازار شده و علی‌رغم داشتن قیمت بسیار پایین، حرف زیادی برای گفتن دارد. در کنار این شرکت‌ها، با وان‌پلاس هم روبرو هستیم که گوشی‌های این شرکت در بازار کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و وان‌پلاس ۷ پرو هم مورد توجه کارشناسان و کاربران زیادی قرار گرفته است.
 
وان‌پلاس 7 پرو
در سال ۲۰۱۹ اگرچه گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۱۰ و شیائومی Mi 9 در برابر رقبا چندان به چشم نمی‌آیند، ولی در عوض تعداد گوشی‌های اندرویدی جذاب آن‌قدر افزایش یافته که کاربران برای یافتن بهترین گوشی اندرویدی مطابق سلیقه و بودجه خود هیچ مشکلی ندارند.
 
 
بازگشت گوشی‌های عجیب‌وغریب ولی بی‌کیفیت
در اکوسیستم اندروید، برای مدت‌ها شاهد پرچم‌داران، میان‌رده‌ها و پایین‌رده‌هایی بودیم که به‌طور کلی استاندارد بودند ولی در کل ویژگی‌های چندان شاخصی هم نداشتند. اما حالا بسیاری از شرکت‌های سازنده تا حدی محافظه‌کاری را کنار گذاشته‌اند و بیش از پیش به ساخت گوشی‌های دارای ویژگی‌های عجیب‌وغریب روی آورده‌اند که البته گاهی اوقات در این زمینه با شکست مواجه می‌شوند.
 
به‌عنوان مثال می‌توانیم به نوکیا ۹ اشاره کنیم که از ۵ دوربین اصلی بهره می‌برد و تلاش HMD برای ساخت یک پرچم‌دار پرسروصدا به حساب می‌آید. اما طبق نقد و بررسی‌های انجام شده، همین دوربین پنج‌گانه بدترین ویژگی گوشی مذکور محسوب می‌شود.
 
نوکیا 9
ال‌جی از گوشی G8 رونمایی کرده که مهم‌ترین ویژگی آن، تعبیه سنسور برای پشتیبانی از تعامل بدون لمس و شناسایی رگ‌های کف دست است که تقریبا چنین مشخصه‌ای بدون استفاده و بیهوده به حساب می‌آید. همچنین نباید گوشی عجیب و غریب Red Hydrogen One را فراموش کنیم که با داشتن قیمت ۱۲۹۵ دلاری و البته وعده‌های گسترده نتوانست موفقیتی کسب کند.HTC هم در این میان از گوشی بلاک‌چین رونمایی کرده که نشانه‌ای از آخرین تقلاهای این شرکت برای ماندن در بازار گوشی‌های هوشمند است.
 
Red Hydrogen One
لازم به ذکر است که اشاره به این محصولات، برای یادآوری جنبه منفی قضیه نیست بلکه می‌خواهیم به طرف مثبت این موضوع اشاره کنیم. روزی روزگاری به سختی می‌توانستیم تفاوت بین گوشی‌های اندرویدی شرکت‌های مختلف را تشخیص بدهیم. اما حالا، شاهد گوشی‌های مبتنی بر دوربین سلفی پاپ‌آپ، دوربین‌های چرخشی، طراحی کشویی، بریدگی نمایشگر عجیب‌وغریب و حتی گوشی‌های تاشو هستیم. همین رویکرد نشان می‌دهد که طراحی و ویژگی‌های گوشی های هوشمند روزبه‌روز منحصربه‌فردتر می‌شود.
 
تا پایان ۲۰۱۹ هنوز فاصله زیادی داریم
بیشتر گوشی‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، در سال ۲۰۱۹ معرفی شده‌اند. در چند ماه گذشته، شاهد شاخص‌تر شدن طراحی و مشخصه‌های گوشی‌های مختلف بوده‌ایم.۲۰۱۹ سال بسیار خوبی برای گوشی‌های اندرویدی بوده است و در ضمن تا پایان این سال هنوز فاصله زیادی داریم و به همین خاطر امیدواریم که در نیمه دوم سال جاری هم مانند نیمه اول آن شاهد عرضه‌ی گوشی‌های اندرویدی جذاب و همه‌فن‌حریفی باشیم.
 
آیا شما با این موضوع که در حال حاضر دوران طلایی گوشی‌های اندرویدی است، موافقید؟ در صورت موافقت یا مخالفت با این موضوع، نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.