تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 30, 2019
18:13 یکشنبه، 9ام تیرماه 1398
کد خبر: 100618

چهارمین مرکز میانی خصوصی مجوز فعالیت گرفت

چهارمین مرکز میانی خصوصی با عنوان مرکز میانی اعتماد هوشمند مجوز فعالیت خود را از زیرساخت کلید عمومی کشور دریافت کرد.
این شرکت به عنوان بازوی اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری تک‌وست از این پس می‌تواند به صورت مستقل اقدام به صدور امضای الکترونیکی کند.
 شرکت سرمایه‌گذاری تک‌وست به عنوان یکی از سهامداران و میزبانان بنیاد ققنوس با راه‌اندازی یک مرکز میانی به نظر می‌رسد در نظر دارد چرخه فعالیت خود را تکمیل کند. 
 
با صدور محوز برای این شرکت به عنوان مرکز میانی، تعداد مراکز میانی خصوصی فعال به ۴ شرکت رسیده‌است. پیش از این راهبر، پارس ساین (امن افزار) و بورس اقدام به دریافت مجوز مرکز میانی کرده بودند.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی خصوصی اعتماد هوشمند، به عنوان اولین مرکز میانی خصوصی در ساختار G3 زیرساخت کلید عمومی کشور، گواهی های الکترونیکی خود را پس از تأیید کمیته نظارتی شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی، از مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه دریافت و فعالیت خود را در زیرساخت کلید عمومی کشور به طور رسمی آغاز کرد.
زیرساخت کلید عمومی کشور بر پایه دو ساختار طراحی شده است؛ ساختار G2 بر مبنای استانداردهای قدیمی‌تر و ساختار G3  با استانداردهایی مطابق استانداردهای به روزتر. از تفاوت‌های این دو ساختار می‌توان به طول کلید گواهی الکترونیکی و همچنین ساختار پیچیده‌تر رمزنگاری اشاره کرد. مجوز راه‌اندازی مرکز میانی خصوصی اعتماد هوشمند در جلسه بیست دوم شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی صادر شده‌است.
 
یکی از مهمترین سرویس‌های مراکز میانی صدور امضای دیجیتال است. طبق قانون مراکز میانی خصوصی فقط می‌توانند به بخش خصوصی سرویس دهند. از دیگر سرویس‌های قابل ارائه از سوی مراکز میانی استعلام برخط وضعیت گواهی‌ها، امضای کد، SSL، پست الکترونیکی امن، مهرزمانی مطمئن و مهرسازمانی است.
 
یکی از مشکلات مراکز میانی خصوصی در کمبود سرویس‌های مورد نیاز به امضای الکترونیکی بود. با وجود اینکه سال‌هاست مراکز میانی خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده‌‌اند اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های ارائه خدمات الکترونیکی برپایه امضای الکترونیکی آنان نتوانسته‌اند فعالیت خود را توسعه دهند. 
حال به نظر می‌رسد با توسعه دولت‌الکترونیکی و گسترده شدن خدمات قابل ارائه به شهروندان و کاربران و همچنین لزوم احراز هویت در فضای مجازی امکان توسعه این فعالیت فراهم شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.