اپراتورها

باندپهن

تلفن همراه

July 1, 2019
18:25 دوشنبه، 10ام تیرماه 1398
کد خبر: 100650

حمید فتاحی: کاهش قیمت و افزایش کیفیت مکالمات بین‌الملل در راه است

به تازگی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات آزادسازی خدمات مکالمه صوتی بین‌الملل، صادره و وارده به کشور را که پیش از این تنها در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت بود ، تصویب کرد. در پی این آزادسازی، روزنامه ایران به سراغ «حمید فتاحی» مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت رفت و درباره واگذاری مکالمات بین‌الملل به اپراتورهای بخش خصوصی به گفت‌و‌گو نشست که می‌خوانید.
 
چرا شرکت ارتباطات زیرساخت تصمیم به پایان انحصار دولت در زمینه مکالمات بین الملل گرفت؟
یکی از اهدافی که شرکت ارتباطات زیرساخت با تأکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌کند اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی برخصوصی‌سازی برخی از بخش‌های حاکمیتی این شرکت است از این‌رو مکالمات بین‌الملل جزو مواردی است که خللی به بخش حاکمیتی وارد نمی‌کند و می‌توان برای تجاری‌سازی به بخش خصوصی واگذار کرد.
 
همانطور که اشاره کردید قاچاق ترافیک را در بخش مکالمات بین‌الملل شاهد هستیم. آماری درباره میزان قاچاق مکالمات بین‌الملل وجود دارد و اینکه این اقدام چقدر می‌تواند جلوی قاچاق مکالمات بین الملل را بگیرد؟
آمار دقیقی از میزان قاچاق ترافیک بین‌الملل نداریم ولی با بازخوردهایی که از بازار می‌گیریم یا شکایت‌هایی که مشترکان در زمینه کیفیت دارند، نشان می‌دهد که قاچاق ترافیک اتفاق می‌افتد ولی با واگذاری مکالمات بین‌الملل به بخش خصوصی، اپراتورها بهتر می‌توانند با این قاچاق مبارزه کنند.
 
گفته می‌شود با آزادسازی مکالمات بین‌الملل، شرکت زیرساخت بخشی از درآمد خود را از دست می‌دهد. درآمدزایی در این بخش چقدر است و با این اتفاق این شرکت چه میزان از درآمد خود را از دست خواهد داد؟
نمی توانم به عدد و رقم درباره درآمد حوزه اقتصادی شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره کنم ولی قطعاً این شرکت از بخشی از درآمد خود چشم پوشی کرده و به بخش خصوصی انتقال خواهد داد، چرا که معتقدم سپردن آن به بخش خصوصی موجب می‌شود تا مکالمات بین‌الملل رونق پیدا کند.
 
با این واگذاری شرکت ارتباطات زیرساخت چه نقشی را ایفا خواهد کرد؟
شرکت زیرساخت کماکان سوئیچ بین المللی را عهده دار خواهد بود.
 
به‌ گفته کارشناسان نرخ انتقال از یک مرز به مرز دیگر بالا بوده و حتی چند برابر قیمت اینترنت بین‌الملل است و به نظر می‌رسد این خود مانعی برای تبدیل ایران به هاب منطقه و ترانزیت باشد. آیا زیرساخت برنامه‌ای برای منطقی کردن قیمت انتقال مکالمات دارد؟
این بحث به ترانزیت مکالمات مربوط می‌شود و اکنون نمی‌توانیم در این باره اظهارنظر کنیم به همین دلیل ابتدا باید اجازه دهیم این مصوبه شکل اجرایی به خود بگیرد بعد در این باره تصمیم‌گیری کنیم، ولی باید بگویم آنگونه که کارشناسان می‌گویند قیمت خیلی بالا نیست و با واگذاری و رقابتی شدن بازار قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.
 
کارشناسان معتقد هستند که نفس کار،‌ پایان انحصار و واگذاری مکالمات بین‌الملل به بخش خصوصی خوب است اما در این میان مدل واگذاری مهم است. چه مدلی را برای واگذاری این بخش به اپراتورها در نظر گرفته اید؟
صفر و تا صد کار شامل مدل تجاری، ارتباط با شرکت‌های خارجی، انتقال پول، مسیرهای مرز تا داخل و بالعکس و… همه برعهده اپراتور سرویس دهنده خواهد بود. تنها گیت وی و سوئیچینگ را شرکت ارتباطات زیرساخت کماکان عهده دارخواهد بود.
 
فکر می‌کنید کاربران از این واگذاری استقبال خواهند کرد؟
اگر واگذاری درست اجرایی شود، کاربران نهایی از این طرح استقبال خواهند کرد. کاربران نهایی از وضعیت کنونی گله‌مند هستند با اینکه بخش فنی زیر ساخت پیگیر گلایه‌ها و شکایت‌های مشترکین است اما با این واگذاری، پیگیری وضعیت مکالمات بین‌الملل بین اپراتورهای داخلی تقسیم می‌شود و آنها بهتر می‌توانند پاسخگوی کاربران نهایی باشند از سوی دیگر چون با این اقدام رقابت بیشتر و کیفیت کار نیز بهتر خواهد شد.  پیش‌بینی می‌کنیم که کاربران نهایی نیز از این موضوع استقبال و ابراز رضایت کنند.
 
چه اپراتورهایی می‌توانند مجوز مکالمات بین الملل را بگیرند؟
طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، اپراتورهایی که دارای مجوز شبکه از سازمان رگولاتوری هستند، می‌توانند برای دریافت پروانه درخواست کنند. فعلاً اپراتورهای دارای شبکه درخواست‌هایی را به‌صورت مقدماتی به سازمان رگولاتوری ارائه داده‌اند و در حال پیش بردن این مصوبه هستیم.
 
فکر می‌کنید این اقدام مهم چه زمانی شکل عملیاتی به خود بگیرد؟
دو هفته است که کار واگذاری مکالمات بین‌الملل را به اپراتورهای بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم اما 4 ماه زمان برای واگذاری مکالمات بین الملل به اپراتورهای بخش خصوصی تعیین شده است که امیدواریم زودتراز موعد تعیین شده این واگذاری انجام بگیرد.
 
کارشناسان معتقد هستند چون OTT‌ها (ارائه خدمات از طریق اینترنت) زیاد شده است، به نظر نمی‌رسد تجارت خوبی را در این حوزه شاهد باشیم. نظرتان در این باره چیست؟
نه این‌طور نیست، چرا که هر کدام از اینها جایگاه خود را دارند و نمی‌توان جلوی تکنولوژی‌های جدید را گرفت. مهم‌تر اینکه نمی‌توان گفت چون هم‌اکنون OTT‌ها در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند نباید در بخش مکالمات بین‌الملل فعال بود یا آن را به دست بخش خصوصی سپرد. با وجود همین تکنولوژی، اپراتورهای دارای شبکه درخواست‌های خود را به شرکت ارتباطات زیرساخت و رگولاتوری ارائه داده‌اند. از سوی دیگر وقتی اپراتورها در این حوزه فعال شوند می‌توانند از فواید آن مانند دیتا استفاده کنند و تجارت خوبی را رقم بزنند.
 
برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقد هستند برای اینکه اپراتورها با فراغ بال وارد این تجارت شوند نیاز است که شرکت زیرساخت آماری از دقایق مکالمات انجام شده بین‌المللی و حدود میزان درآمدزایی را ارائه دهند. می‌توانید در این باره آماری را اعلام کنید؟
این آمار را در اختیار اپراتورهایی که برای دریافت مجوز و پروانه اعلام آمادگی می‌کنند، قرار می‌دهیم و می‌توانند با بررسی آن برای دریافت پروانه تصمیم‌گیری کنند.
 
آزادسازی مکالمات بین الملل چه مزایایی دارد؟
آزادسازی مکالمات بین‌الملل و واگذاری آن به بخش خصوصی موجب می‌شود تا بازار و مارکت این حوزه بزرگتر شود از آنجایی که بخش خصوصی عملکرد بهتری دارد و می‌تواند آورده‌ها را بخوبی استفاده کند بنابراین موجب می‌شود در بازار مکالمات بین الملل رقابت افزایش یابد و در نتیجه شاهد افزایش کیفیت و کاهش قیمت برای کاربران و مشترکان نهایی باشیم. مهمتر اینکه با این اقدام تقلب و قاچاق ترافیکی که در این حوزه اتفاق می‌افتد نیز کاهش خواهد یافت. به نظرم اگر مکالمات بین‌الملل به اپراتورهای بخش خصوصی واگذار شود وضعیت بهتر و با کیفیت تری را در تماس‌های بین‌المللی شاهد خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.