تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 7, 2019
17:54 یکشنبه، 16ام تیرماه 1398
کد خبر: 100797

هراس از پدیده های جدید: از رادیو و دوچرخه تا ماهواره و «ارز دیجیتال»

اگر امروز ارزهای دیجیتال را استخراج نکنیم، فردا ناگزیر از خرید آنها هستیم به قیمت های بالاتر.
 
مواجهه با پدیده های جدید در ایران همواره با ترس و بدبینی همراه بوده است، حال این پدیده جدید می خواهد رادیو و دوچرخه و دوش حمام باشد یا ویدئو و ماهواره و حتی ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین!
 
این روزها خبرهای زیادی درباره ارزهای دیجیتال و به ویژه معروف ترین و معتبرترین آن یعنی بیت کوین منتشر می شود: از برخورد با استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال تا سردرگمی در قبال خرید و فروش آن.
 
ارز دیجیتال، نوعی پول است که در فضای مجازی وجود دارد. این پول توسط کاربران فضای مجازی که دستگاه های استخراج ارز دیجیتال دارند، تولید می شود. هر کسی می تواند یک یا چند دستگاه استخراج ارز دیجیتال خریداری کند و با متصل کردن آن به شبکه برق و اینترنت، به استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و … بپردازد.
 
چون این دستگاه ها برق زیادی مصرف می کنند و هم اکنون در فصل پیک مصرف هستیم، جمع آوری این دستگاه های پرمصرف در دستور کار قرار گرفته است و در روزهای اخیر از ادامه فعالیت هزاران دستگاه استخراج ارز دیجیتال جلوگیری شده است.
 
در این باره چند نکته قابل تأمل است:
 
۱ – ارز دیجیتال، واقعیت مهم دنیای امروز است. نادیده گرفتن آن معنایی جز محروم کردن خود از این ثروت واقعی ندارد.
 
هم اکنون بسیاری از تبادلات تجاری در دنیا با ارزهای دیجیتال صورت می گیرد و روز به روز هم بر دایره نفوذ این ارزها به ویژه بیت کوین افزوده می شود. ارزهای دیجیتال و مشخصاً بیت کوین، محدودیت تولید دارند و به عنوان مثال فقط ۲۱ میلیون واحد بیت کوین قابلیت تولید دارد، درست مانند معدن الماسی که ظرفیت محدود دارد و بعد از مدتی موجودی آن تمام می شود و هر که استخراج کرده باشد، مالک ثروتی است که روز به روز بر ارزش آن افزوده می شود.
 
امروزه دنیا در حال استخراج ارزهای دیجیتال است و لذا جلوگیری از استخراج آن توسط ایرانیان، به معنی فقیر کردن ایرانی ها در مقابل سایر ملت هایی است که در حال استخراج از این معدن الماس هستند.
 
اگر امروز ارزهای دیجیتال را استخراج نکنیم، فردا ناگزیر از خرید آنها هستیم به قیمت های بالاتر.
 
۲ – نکته ای که در این میان مطرح می شود، هزینه برق مصرفی است. گفته می شود چون قیمت برق در ایران پایین است، باید جلوی تولید ارز دیجیتال را گرفت. در این باره سه ملاحظه جدی وجود دارد:
 
الف) اگر تولید ارز دیجیتال با برق صنعتی و تعرفه آن صورت بگیرد، اشکالی بر آن متصور نیست چرا که برق صنعتی برای تولید است و استخراج ارز دیجیتال نیز تولید به شمار می شود. آنچه در این فرایند تولید می شود بیت کوین و نظایر آن است که اتفاقاً بسیار سریع تر و ساده تر از هر محصول دیگری قابلیت صادراتی دارد.
 
ب) اگر به هر دلیلی نکته “الف” مقبول نیفتد، راه حل، برخورد سلبی و پاک کردن صورت مسأله نیست بلکه می توان تعرفه ویژه ای برای تولید ارزهای دیجیتال تعریف کرد تا روند غنی سازی داخلی با ارز دیجیتال ادامه یابد.
 
ج) استخراج ارز دیجیتال در ایران توسط اتباع خارجی باید محدود شود.
 
۳ – ارزهای دیجیتال، مهم ترین تهدید برای حاکمیت دلار به شمار می روند چرا که خارج از کنترل برزگ ترین بانک مرکزی جهان (آمریکا) تولید و داد و ستد می شوند و نقل و انتقال آن نیازمند سوئیف و ساز و کارهای مشابه نیست.
 
مهم تر از آن چون ارز دیجیتال قابل ردیابی نیست، بهترین وسیله برای دور زدن تحریم هاست و می توان کالاهای مورد نیاز را با ارز دیجیتال از نقاط مختلف دنیا خریداری و به ایران منتقل کرد.
حتی کوبا نیز اخیراً استفاده از ارزهای دیجیتال را برای دور زدن تحریم ها در دستور کار خود قرار داده است.
 
۴ – به دولت پیشنهاد می شود نه تنها مانع از استخراج ارزهای دیجیتال توسط ایرانی ها و ثروتمند شدن ایرانیان نشود، بلکه خود نیز به استخراج این ثروت بپردازد و با آینده نگری خزانه کشور را آکنده از ارزهای دیجبتال نماید. هر گونه کوتاهی در این زمینه در آینده ای نزدیک، دست های خالی از ارز دیجیتال را برای دولت ایران به ارث خواهد گذاشت.
 
به راستی چرا باید خود را از ثروت آینده محروم کنیم؟! ارز دیجیتال، پول فرداست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.