تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 9, 2019
15:29 سه شنبه، 18ام تیرماه 1398
کد خبر: 100850

اگر 10 درصد استخراج بیت‌کوین جهان در ایران انجام شود، میزان مصرف برق دستگاه‌ها تنها یک درصد ساعات پیک است

برخورد قهری احتمال این‌که صنعت ماینینگ را به مسیر غلط هدایت کند را افزایش و باعث انشعاب‌های غیرمجاز نیز می‌شود. همچنین خطر زیرزمینی شدن فعالیت و این‌که به منازل مردم هم کشیده شود وجود دارد.
 
در نشست خبری اعضای انجمن بلاکچین محمد شرقی مدیرعامل این شرکت درباره مصرف برق استخراج رمز ارزها در کشور اظهار داشت: بالاترین پردازش برای شبکه حدودا 66 میلیون تراهش بر ثانیه بوده است اگر فرض کنیم تمامی این دستگاه‌ها antminer s9  باشد در این مدل تراهش 99 وات بر ساعت مصرف کند می‌تواند این طور تصور کرد که حدود چهار میلیون و هفت هزار دستگاه در شبکه فعال است حال اگر میانگین مصرف هر دستگاه یک و نیم کیلووات باشد کل مصرف شبکه در شرایط فعلی حدود هفت هزار مگاوات خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه اتلاف شبکه برق کشور 10 تا 16 درصد اعلام شده افزود: این یعنی کل مصرف برق بیت کوین در دنیا کمتر از اتلاف صنعت برق کشور است.
 
شرقی تصریح کرد: طبق آمار گزارش شده توانیز پیک مصرف برق بین 52 تا 55 هزار مگاوات بوده بر اساس این ارقام می‌توان نتیجه گرفت کل مصرف شبکه بیت کوین تنها 12 درصد مصرف پیک کشور است. بهع بارت دیگر اگر کل عملیات استخراج بیت کوین در جهان تنها در ایران متمرکز شود و فقط از برق کشور ما استفاده کنند میزان مصرف آنها از کل برق تولید شده در کشور در ساعات پیک 12 درصد خواهد بود. لازم به ذکر است ضریب بار در کشور تنها 63 درصد است به این مع نا که اختلاف ساعاتپیک و غیر پیک به 23 هزار مگاوات ظرفیت بلااستفاده می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه آ‌مار دقیقی از میزان عملیات ماینینگ کشور وجود ندارد خاطرنشان کرد: طبق پژوهش‌های انجام شده توسط سازمان‌های تحقیقاتی سه کشور برتر دنیا چین، گرجستان و آمریکا هستند که این رقم تنها برای کشور چین بیش از 60 درصد اعلام شده است حال اگر خوش‌بینانه‌ترین حالت را در نظر بگیریم که 10 درصد استخراج بیت کوین جهان در ایران انجام شود مقدار مصرف دستگاه‌ها تنها یک درصد از ساعات پیک مصرف خواهد بود.
 
مدیرعامل بلاکچین افزود: گفته می‌شود 148 هزار دستگاه در ایران اقدام به استخراج رمزارزها می‌کنند اگر این آمار درست باشد بدان معنا است که این صنعت تنها پنج درصد از برق کشور را در ساعات پیک به خود اختصاص می‌دهد در اغراق‌آمیزترین حالات سهم دستگاه‌های استخراج بیت کوین از خاموشی صنایع کشور و مصارف خانگی تنها یک درصد خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: مقصر دانستن صنعت ماینیگ به دلیل ا ستفاده از برق ساده به نظر می‌رسد اما با کمی محاسبه می‌توان به نتیجه‌های نزدیک به واقعیت رسید.
 
وی با بیان اینکه مشکلات برق کشور مربوط به امسال نیست و از سال‌های گذشته همواره با عدم تامین برق کافی دست و پنجه نرم کرده ایم یادآور شد: مقصر هفت درصد کمبود برق کشور در حالی اعلام می‌شود که رشد چهار تا پنج درصدی افزایش مصرف در سال‌های گذشته به موضوع قابل مشاهده است اگر هفت درصد کمبود برق کشور به دلیل استخراج رمزارزها بود در نتیجه باید نزدیک به دو میلیون دستگاه در ایران وجود داشته باشد و 71 درصد ماین دنیا در ایران انجام می‌شود.
 
شرقی گفت: ساد‌ه‌ترین و سریع‌ترین کار جهت جبران کمبود برق کشور همیشه بهترین راه نیست تجربه نشان داده اقدامات سلبی نه تنها باعث بهبود اوضاع نشده بلکه وضع را آشفته‌تر می‌کند و سرپوشی برای عدم ساماندهی و قانون‌گذاری شفاف در این حوزه است.
 
وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون که ماینینگ به رسمیت شناخته شده تاکنون قانون مدونی در این خصوص نداشته‌ایم اظهار داشت: طبق ماده 2 قانون تجارت الکترونیکی و آی تی محور انجام این کار بلامانع است و کسانی که ادعا دارند غیرقانونی است باید دلایل آن را تشریح کنند.
 
وی با بیان اینکه هر روز شاهد پلمپ مراکز ماینینگ و از کار انداختن دستگاه‌ها هستیم افزود: برخوردها در این زمینه سلیقه‌ای است هر چند اگر تخلفی صورت گرفته باید برخورد شود.
 
وی ادامه داد: صنعت ماینینگ بالغ بر ۹ ماه است که توسط هیأت دولت به رسمیت شناخته شده است، نمی‌توان یک صنعت را به رسمیت شناخت و در مقابل با آن برخورد قهری داشت. رسالت بلاکچین به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد ترویج فرهنگ بلاکچین بین مردم است.
 
شرقی با بیان این‌که همه واحدهای ماینینگ مجوز دارند، گفت: زمانی که واحدی می‌خواهد راه‌اندازی شود، برای آن درخواست برق می‌کنند و زمانی که با این درخواست موافقت می‌شود یعنی آن غیرقانونی نیست؛ ما نمی‌دانیم برای مذاکره در این مورد با چه کسی طرف هستیم، وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت یا وزارت ارتباطات، متولی چه کسی است؟
 
وی با انتقاد از وجود بی‌نظمی در قانون‌گذاری با اشاره به پیشنهاد قیمت هفت سنت برای استخراج ارز مجازی گفت: باید روشن کنند این قیمتی که پیشنهاد شده بر چه مبنایی است؟ در ابتدا اعلام شد تعرفه استخراج باید مانند تعرفه صادراتی باشد در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ کشوری از ایران با قیمت هفت سنت برق نخریده است.قیمت هفت سنت غیرمنطقی بوده و در هیچ جای دنیا این قیمت وجود ندارد. این قیمت ۳.۵ تا چهار برابر قیمت برق تجاری که بالاترین قیمت کشور محسوب می‌شود، است.
 
شرقی با تاکید بر این‌که اگر ماینینگ را به عنوان یک صنعت به رسمیت می‌شناسیم، باید شرایط تسهیل آن را فراهم کنیم، گفت: اگر استخراج رمز ارز، بیت‌کوین و بلاکچین خوب است باید روی آن تمرکز کنیم و اگر مضر است باید به صورت شفاف اعلام شود.
 
وی همچنین با اشاره به اقدام وزارت نیرو برای شناسایی مزرعه‌های استخراج ارز مجازی، افزود: وزارت نیرو بعد از این‌که این مزرعه‌ها را شناسایی کرد، پرونده برق آنها را بررسی می‌کند و به اندازه میزانی که تاکنون مصرف داشتند، پول برق را به صورت یکجا و نقدی از آن‌ها می‌گیرد. این اقدام وزارت نیرو طبق قانون باید ابلاغ می‌شد، اما ابلاغ نشد.
 
در ادامه  این نشست آشتیانی عضو انجمن بلاکچین ایران  با تاکید بر این‌که ماینینگ به عنوان صنعت شناخته شده است، گفت: این موضوع توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام شد، فعالان این حوزه ابتدا سعی کردند از ظرفیت کارخانجات ورشکسته استفاده کنند، که کمک به ارزآوری و اشتغالزایی در کشور خواهد بود.
 
وی با بیان این‌که وزارت نیرو سال‌هاست که در فصل گرم با مشکل خاموشی درگیر است، افزود: انجمن بلاکچین کمبود برق را به رسمیت می‌شناسد و به همین دلیل فعالان این حوزه تا هم آسیبی به شبکه برق کشور وارد نشود و هم این‌که خاموشی ناگهانی به دستگاه آسیب می‌زند.
 
آشتیانی با بیان این‌که پیک مصرف برق در کشور ۵۵ تا ۶۰ هزار مگاوات است، گفت: کمی کمتر از یک درصد از پیک به ماینینگ اختصاص داده شده است، با توجه به رشد هفت درصدی پیک نسبت به سال گذشته نمی‌توان خاموشی و افزایش مصرف را به گردن ماینینگ انداخت.
 
وی یادآور شد: برخورد مسئولان با این ماجرا بسیار دوگانه است، به این ترتیب که از طرفی شاهد برخورد قضائی در استان یزد در مقابل آن برخورد همدلانه در استان زنجان بودیم.
 
وی با تاکید بر این‌که برخورد دوگانه و سردرگمی در گمرک هم وجود دارد، توضیح داد: گمرک با ترخیص دستگاه‌ها به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌کند. در برخی موارد جلوی ترخیص گرفته می‌شود و در برخی موارد دستگاه‌ها را با تعرفه‌های مختلف ترخیص می‌کنند و همین موضوع باعث شده است که دولت از درآمد قانونی ۳۶۰ میلیارد تومان از عوارض گمرک محروم شود. همچنین باعث شده دستگاه‌ها به خاطر تعلل گاهاً از مبادی نادرست وارد کشور شوند. در بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان قم که در ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری ارائه شد، مجوز و پروانه بهره‌برداری برای مونتاژ ماینر و رمز ارز ارائه شده است اما روز گذشته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق اعلام کرد با دستگاه‌ها برخورد می‌کند.
 
وی در ادامه در مورد پیشنهادات انجمن بلاکچین به وزارت نیرو، اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که وزارت نیرو ۱۰ ماه از سال با خوش سلیقگی با ما رفتار کند و ما دو ماه سال را با وزارت نیرو راه خواهیم آمد.: پیشنهاد دیگر این است که سرمایه‌گذار این حوزه بعد از بازگشت این سرمایه ۲۰ درصد از درآمد خود را در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کند.
 
وی با بیان اینکه کارآفرینان حوزه بلاکچین سرباز اقتصادی کشور هستند نه قاچاقچی انرژی، یادآور شد: انجمن تعیین تکلیف در این حوزه را ترجیح می‌دهد،  از سوی دیگر این‌که نرخ هفت سنتی در حالی پیشنهاد شده که وجوهات دریافتی دولت بر اساس سنت نیست.
 
شرفی  دیگر عضو انجمن بلاکچین نیز  با تاکید بر این‌که برخورد قهری وزارت نیرو احتمال این‌که صنعت ماینینگ را به مسیر غلط هدایت کند را افزایش می‌دهد، گفت: این باعث افزایش انشعاب‌های غیرمجاز نیز می‌شود. همچنین خطر زیرزمینی شدن فعالیت و این‌که به منازل مردم هم کشیده شود وجود دارد. ما می‌خواهیم ساماندهی زودتر انجام شود، زیرا اگر به این فرصت خوب نپردازیم از دست خواهد رفت.
 
وی با بیان این‌که فعالانی که شناسایی شدند، هزینه برق را با تعرفه برق تجاری پرداخت می‌کنند، گفت: باید توجه داشت ریسک ورود به این حوزه بالاست و از سرمایه گذاران خواهش می‌کنم ابتدا ریسک را شناسایی کرده و بعد ورود پیدا کند.
 
وی درباره اخباری ورود چینی‌ها به ایران برای استخراج ارز مجازی  گفت: به نظر من خیلی از مواردی که گفته می‌شود، غلو است چینی‌ها برای ایجاد مزرعه در مناطق آزاد اقتصادی ایران درخواست داده‌اند. باید توجه داشت سرمایه گذاری خارجی در هیچ بخشی بد نیست، بلکه مسیری که برای سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد کشور تعیین می‌شود، مهم است.
 
در ادامه نشست بیات عضو انجمن و کارگروه استخراج رمز ارز و ماینینگ  با بیان این‌که بانک مرکزی دو سال است که درباره بلاکچین صحبت می‌کند، تصریح کرد: اخیراً اعلام شده است که افزایش هفت درصدی مصرف برق در کشور به خاطر فعالیت ماینینگ است. هفت درصد به معنی ۴۰۰۰ مگاوات بوده که یعنی باید بیش از دو میلیون و ۷۰۰ دستگاه ماینینگ در ایران وجود داشته باشد، این در حالی است که طبق اعلام وزارت نیرو ۱۴۸ هزار دستگاه وجود دارد.
 
وی با تاکید بر این‌که آمار و ارقام اشتباه است، گفت: اگر آماری که ارائه می‌شود صحت داشته باشد، یعنی در ایران ۵۰ درصد بیت‌کوین دنیا تولید می‌شود.
 
این عضو انجمن و کارگروه استخراج رمز ارز و ماینینگ تاکید کرد: اگر در ایران بیت‌کویین تولید نکنیم مردم از کشورهای دیگر می‌خرند و باید برای آن دلار پرداخت کنند که این به معنی خروج ارز از کشور است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.