اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 10, 2019
14:21 چهارشنبه، 19ام تیرماه 1398
کد خبر: 100890

تصویب اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ای

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به دلیل کاربردی شدن داده‌های فضاپایه در پرداخت خسارات ناشی از سیل صرفه جویی چند صد میلیاردی صورت گرفته است، گفت: این امر از آنجا ناشی می‌شود که وزارت کشور تمایل داشت تا از این داده‌ها برای پرداخت خسارات بهره ببرد.
 
محمد جواد آذری جهرمی در اختتامیه "گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های حوزه فضایی" با بیان اینکه سازمان فضایی ایران مطابق با برنامه‌های ارائه شده، فعالیت‌های خود را سازمان دهی کرده است، گفت: ولی این سوال همچنان مطرح است که چرا ما ماهواره در مدار ژئو نداریم. این در حالیست که کشورهایی که توانمندی‌های لازم فنی را ندارند ماهواره در این مدار قرار داده‌اند.
 
وی دلیل عدم قرار دادن ماهواره ایرانی در مدار ژئو را تصدی‌گری دولت ذکر کرد و ادامه داد: با وجود آنکه در برنامه چهارم توسعه بودجه‌های لازم برای این منظور اختصاص داده شده است ولی به دلیل عقب ماندگی‌های موجود نتوانسته‌ایم به این هدف نائل شویم و از سوی دیگر چهارچوب‌های اجرایی دولت اجازه نمی‌دهد که به سمت قرار دادن ماهواره در مدار ژئو حرکت کنیم.
 
جهرمی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکردها در اجرای پروژه ماهواره‌ها خاطرنشان کرد: لازم است تا داده‌های فضاپایه در اختیار همگان قرار گیرد. در این صورت خلاقیت‌هایی از سوی شرکت‌های استارت‌آپی و دانش بنیان ایجاد می‌شود و این امر می‌تواند در اقتصاد دیجیتال مؤثر باشد.
 
وزیر ارتباطات رسیدن به هدف رشد اقتصاد دیجیتالی را خروج از تصدی‌گری ذکر کرد و یادآور شد: از سوی دیگر ما با تأمین مالی شرکت‌های خلاق می‌توانیم در این عرصه گام‌های مؤثری برداریم.
 
وی همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه ماهواره‌های مخابراتی خاطرنشان کرد: ما در لایه ماهواره‌های مخابراتی اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ای را به تصویب رسانده‌ایم.
 
به گفته وی با تصویب این امر ماهواره‌ها توسط بخش خصوصی در مدار قرار خواهند گرفت.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه با استفاده از خدمات ماهواره‌ای توانستیم اراضی کشاورزی آسیب دیده و همچنین خسارات ناشی از سیل را برآورد کنیم، اظهار کرد: با استفاده از این داده‌ها چند صد میلیارد تومان در پرداخت خسارات صرفه جویی شد، چرا که وزارت کشور تمایل داشت تا این داده‌ها مبنای پرداخت خسارات قرار گیرد.
 
جهرمی با تاکید بر اینکه فناوری‌های فضایی در حوزه‌هایی چون بحران‌های طبیعی مؤثر است تاکید کرد: در این زمینه ما نباید به حواشی توجه کنیم و لازم است در این راستا به حواشی نپردازیم و تمرکز خود را بر توسعه فناوری‌های فضایی و طراحی ماهواره‌های کاربردی سوق دهیم.
 
توضیحات وزیر ارتباطات در زمینه استخراج ارز دیجیتالی
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات استخراج ارز دیجیتالی را زمینه‌ای برای درآمدزایی صنعت برق دانست و گفت: استفاده از آن منوط به پیاده سازی مقررات از سوی وزارت نیرو است.
 
آذری جهرمی در حاشیه اختتامیه "گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ های حوزه فضایی" در جمع خبرنگاران با اشاره به کاربردی شدن داده‌های فضا پایه در نهادهایی چون وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی، اظهار کرد: در زمینه اینکه از تمام ظرفیت‌های این داده‌ها در فرایندها استفاده شود، با وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی فرهنگ سازی شده است.
 
وی با بیان این که سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران از این داده‌ها برای آمایش سرزمینی، مدیریت منابع و پایش سطوح زیر کشت بهره برداری می‌کنند، اظهار کرد: علاوه بر آن بخش ترویجی فعالیت فضایی و ایجاد استارتاپ های حوزه فَضایی در حال انجام است.
 
وزیر ارتباطات در خصوص خرید و فروش ارز دیجیتالی نیز توضیح داد: در حال حاضر ۷۲ هزار مگاوات ظرفیت تولیدی نیروگاه‌های کشور است و از سوی دیگر زمان پیک مصرف مدت زمان طولانی نیست ما بقی ظرفیت نیروگاهی کشور در زمان غیر پیک آزاد است و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.
 
جهرمی با تاکید بر اینکه استفاده از این ظرفیت برای صنعت برق کشور درآمدزا است، اضافه کرد: جنس استخراج ارز دیجیتالی صادرات مجازی برق است و در صورتی که ضوابط و مقررات این عرصه از سوی وزارت نیرو پیاده سازی شود می‌توان اجازه استخراج ارز دیجیتالی را داد.
 
به گفته وی این امر فرصتی برای درآمدزایی صنعت برق خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.