تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 14, 2019
17:27 یکشنبه، 23ام تیرماه 1398
کد خبر: 100955

طرح نوآفرین برای چه کسانی است؟

مسؤولان، نوآفرین را طرحی جهت آسان‌سازی قانون‌مندتر کردن استارت‌آپ‌ها و تسهیل ورود آن‌ها به فرایندهای رسمی کسب‌وکار می‌دانند و در این راستا شرکت‌ها و تیم‌های نوپا، شرکت‌های رشدیافته، شتابنده‌ه و مراکز رشد، افراد علاقه‌مند به حوزه نوآفرینی و سرمایه‌گذاران می‌توانند در این طرح حاضر شوند.
 
تأمین مالی استارت‌آپ‌ها و تسهیل قوانین برای آن‌ها از مواردی است که می‌تواند راه را برای این کسب‌وکارهای نوپا باز کند، بویژه استارت‌آپ‌های حوزه فناوری که می‌توانند در مدت کوتاهی راه بسیاری را طی کرده و به تک‌شاخ‌های حوزه تبدیل شوند. به همین دلیل مسؤولان این حوزه برای حل کردن مشکلات کسب‌وکارهای نوپا، تصمیم به راه‌اندازی طرح نوآفرین گرفتند.
 
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره طرح نوآفرین اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها در ذات و بطن کار خود پیش‌بینی‌ناپذیر هستند و به همین دلیل نباید ریسک در شرایط فعالیت شما ضرب شود و ما در دولت وظیفه داریم شرایط فعالیت شما را قابل پیش‌بینی کنیم. یعنی اگر سوار قطار می‌شوید، بدانید کجا بایستید، کجا سرعت بگیرید. ما تلاش کردیم شرایطی را فراهم خواهیم آورد که ادامه راه را برای شما قابل پیش‌بینی می‌کند.
 
او همچنین خاطرنشان کرد: طرح نوآفرین برای استارت‌آپ‌هایی که وارد مرحله بلوغ شده‌اند، مناسب نیست بلکه این طرح برای آنهایی مناسب است که در مراحل اول هستند و استارت‌آپ‌های در حال رشد باید وارد پارک‌های اقتصاد دیجیتال شوند.
 
امیر ناظمی –رئیس سازمان فناوری اطلاعات- نیز درباره‌ی طرح نوآفرین در توییترش نوشت: در سیاست نوآوری ایران دو بخش نوآوری اجتماعی و صنایع خلاق بسیار حاشیه‌ای نگاه می‌شوند، در حالی که در اکوسیستم استارت‌آپی جایگاه بسیار مهمی دارند. در طرح نوآفرین گروه‌های تولید پادکست یا محتوا یا ویدئو به رسمیت شناخته شده‌اند و از حمایت‌های طرح برخوردار می‌شوند.
 
چه کسانی می‌توانند عضو سامانه نوآفرین شوند؟
 
اگر شرکت ثبت‌شده نوپا و به دنبال جذب سرمایه، یافتن برنامه شتابدهی مناسب و ارتباط با سایر بازیگران این حوزه هستید، با تکمیل فرم ثبت‌نام شرکت‌های نوپا می‌توانید امکان مشاهده امکانات و ارتباط با سایر شرکت‌ها و یا تیم‌های نوپا، سرمایه‌گذاران، شتابدهنده‌ها و مراکز رشد را فراهم کنید.
 
اگر تیم نوپایی شامل حداقل دو هم بنیان‌گذار هستید و به دنبال جذب سرمایه، یافتن برنامه شتابدهی مناسب و ارتباط با سایر بازیگران حوزه نوآفرینی کشور هستید، با تکمیل فرم ثبت‌نام تیم نوپا، امکان مشاهده امکانات و ارتباط با سایر شرکت‌ها یا تیم‌های نوپا، سرمایه گذاران و شتابدهنده‌ها و مراکز رشد را فراهم آورید.
 
در صورتی که مسیرهای ابتدایی برای رشد کسب‌وکارهای نوپا را پیموده‌اید و اکنون یک شرکت بزرگ رشدیافته هستید، نیز می‌توانید وارد طرح نوآفرین شوید.
 
اگر شتابدهنده یا مرکز رشد و در جست‌وجوی تیم‌های دارای استعداد رشد بالا هستید، می‌توانید با تکمیل فرم ثبت‌نام شتابدهنده‌ها و مراکز رشد، امکانات مرکز خود را به تعداد بیشتری از متقاضیان معرفی کنید.
 
اگر سرمایه‌گذار خطرپذیر یا صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه، صندوق پژوهش و نوآوری یا یکی از فرشتگان کسب‌وکار هستید، می‌توانید با تکمیل فرم ثبت‌نام سرمایه‌گذاران، در معرض دید شرکت‌ها یا تیم‌های نوپای کشور قرار بگیرید تا بتوانید سبد سرمایه‌گذاری‌های خود را تکمیل کرده و یا با شرکت‌ها یا تیم‌های نوپا نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید.
 
اگر یک فعال علاقه‌مند به حوزه نوآفرینی کشور یا شخص حقیقی جویای کار هستید، می‌توانید با تکمیل فرم ثبت‌نام، امکان معرفی خود و ارتباط با بازیگران این حوزه را یافته، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرده و از امکانات ایجادشده بر این مبنا استفاده کنید.
 
آخرین آمار پیوستن شرکت‌های مربوط به کسب وکارهای نوپا نشان می‌دهد تا کنون ۱۲۶ شرکت نوپا، ۱۸۸ تیم نوپا، ۲۱ شرکت بزرگ رشدیافته، ۱۵ شتابدهنده و مرکز رشد، ۲۱ علاقه‌مند حوزه نوآفرینی و شش سرمایه‌گذار عوض طرح نوآفرین شدند که در مجموع شامل ۳۷۷ شرکت می‌شود.
 
 
این در حالی است که در اولین اعلام پیوستن شرکت‌ها به طرح نوآفرین، جهرمی اعلام کرده بود ۱۵۶ گروه و شرکت به این طرح اضافه شدند. وی در توئیتر خود نوشته بود: حضور جوانان در ساخت آینده روشن با ایران هوشمند چشمگیر است. هنوز ۲۴ ساعت از رونمایی از طرح نوآفرین در نوآفرین ۹۸ نگذشته که ۱۵۶ گروه و شرکت به ما برای ایجاد ایران هوشمند پیوستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.