اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 15, 2019
19:06 دوشنبه، 24ام تیرماه 1398
کد خبر: 100978

هر سال ۵ نقطه مداری جدید به نام ایران ثبت می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: هر سال ۵ نقطه مداری جدید به نام ایران ثبت می‌کنیم، اما این نقاط مداری اگر در بازه زمانی تعیین شده، استفاده نشود، در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گیرد.
 
مرتضی براری افزود: نقطه مداری، نقطه‌ای است که تمام کشورها برای مخابره امواج رادیویی و تلویزیونی با استفاده از ماهواره در اتحادیه بین‌المللی مخابرات راه دور ( ITU ) ثبت می‌کنند و باید در یک بازده زمانی استفاده شود.
 
مدار زمین‌ثابت یا مدار زمین‌ایستا که به آن کمربند کلارک نیز گفته می‌شود یکی از مدارهای زمین‌آهنگ است، این مدار در ارتفاع ۳۵۷۸۶ کیلومتر بالاتر از سطح‌دریا و دقیقاً بر فراز خط استوای زمین قرار دارد، از مدار زمین‌ثابت، به منظور مخابره امواج‌رادیویی و تلویزیونی استفاده می‌کنند و تمام ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی بر روی این مدار قرار می‌گیرند.
 
رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه این سازمان هر سال نقاط مداری جدیدی برای ایران در این اتحادیه ثبت می‌کند، افزود: این نقاط مداری اگر استفاده نشود از دست می‌رود، مهم‌ترین بحث در این زمینه این است که ما باید به دنبال ساخت یا خرید ماهواره‌های مخابراتی و نیز قرار دادن آن در نقاط مداری‌مان باشیم.
 
براری ادامه داد: تاکنون در همین راستا در کشور هم ساخت ماهواره‌های مخابراتی را شروع کردیم و هم فضا را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم، چون این صنعت نیز مشابه صنعت هوایی که هواپیمای داخلی ندارد اما هواپیما خریده‌ایم و نیازهای کشور را برطرف کرده‌ایم، نیاز است که در صورت ساخته نشدن ماهواره مخابراتی در کشور، برای حفظ نقاط مداری و خدمات‌رسانی به جامعه، ماهواره مخابراتی خریداری شود.
 
وی افزود: اکنون در دنیا ۶۱ اپراتور ماهواره‌ای وجود دارد و ۴۶ کشور صاحب اپراتور ماهواره‌ای مخابراتی هستند، ما نیز بستر را برای ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم و امیدواریم این اپراتورها شکل بگیرند و ماهواره‌های مخابراتی را در مدار قرار دهند.
 
براری اظهار کرد: الان یک نقطه مداری ۲۶ درجه داریم که ماهواره ایران سَت در آن مستقر است، نقطه مداری ۲۴.۱۹ پنل مخابراتی ایران، نقطه مداری ۳۴ درجه نیز پنل بی اس اس برای صدا و سیما است، همچنین یک نقطه مداری ۴۳.۵ درجه داریم که سه سال است تثبیت کرده‌ایم و درصدد هستیم که بتوانیم حداکثر استفاده از این نقاط مداری را داشته باشیم.
 
وی یادآور شد: جدا از این موارد، ۲۹ نقطه مداری دیگر هم به نام ایران ثبت شده که در صورت نیاز می‌توانیم این نقاط را برای قرارگیری ماهواره در آن نهایی کنیم، هر سال ۵ نقطه مداری جدید به نام ایران ثبت می‌کنیم و هر سال تعدادی نیز کم می‌شوند، ما در بازه ۷ ساله می‌توانیم این نقاط را نگه داریم، بعد از این زمان یک تعداد حذف می‌شوند، مهم این است که ما سریعاً ماهواره را در نقاط‌های مداری قرار دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.