رگولاتوری

July 17, 2019
14:31 چهارشنبه، 26ام تیرماه 1398
کد خبر: 101031

اجلاس وزیران ارتباطات ایران، ترکیه، روسیه و جمهوری آذربایجان برگزار شد

اجلاس چهار جانبه وزیران ارتباطات کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و جمهوری آذربایجان آغاز شد.
 
اجلاس چهار جانبه وزرای ارتباطات کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و جمهوری آذربایجان برای گسترش همکاری‌های اقتصادی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد منطقه‌قوی‌تر و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی‌ها امروز برگزار شد.
محمد جواد آذری‌جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، کنستانتین ناسکف- وزیر ارتباطات روسیه، رامین قلی‌زاده – وزیر ارتباطات آذربایجان و عمر عبدالله کارگوزاغلو – رئیس سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه در ایناجلاس حضور دارند.
 
وزرای چهار کشور ابتدا پشت درهای بسته نشست مشترکی را برگزار کردند و در ادامه در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا در کنفرانس خبری مشترک دستاوردهای نشست امروز را تشریح کنند.
 
محمد جواد آذری جهرمی پس از اجلاس در نشست خبری با بیان این‌که هدف این اجلاس، ایجاد یک بازار منطقه‌ای حوزه فناروی اطلاعات و کسب سهمیه منطقه‌ای مناسب در آینده اقتصاد دیجیتال در دنیا است گفت: با توجه به تحولاتی که در اقتصاد دنیا بر بستر توسعه فناوری در حال کنترل است، بخش عمده‌ای این توسعه با اقتصاد دیجیتال تحقق می‌یابد. با توجه به کشورهای پیشرو در این عرصه و فعالیت ما در منطقه برای کسب سهم اقتصادی بیشتر در این بازار، مهمترین لازمه همکاری‌های مشترک است.
 
 
وی با اشاره به برقراری تفاهم با چهار کشور روسیه، ترکیه و آذربایجان گفت: از یک سال پیش با این کشورها به تفاهم رسیدیم که کارگروه‌های مشترک داشته باشیم. اولین جلسه ما در باکو برگزار شد و برای ایجاد یک مرکز حمایتی از نوآوری و خلاقیت تفاهمی داشتیم که این مرکز در حال تکمیل است. امروز هم در ادامه پیگیری کارها یک نشست مشترک داشتیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در جلسه امروز به تفاهم رسیدیم که دولت‌های چهار کشور هشت رویداد سالانه داشته باشند و در هر کشور دو رویداد برگزار شود. در این رویدادها بازیگران عرصه اقتصاد دیجیتال حضور پیدا می‌کند، مورد حمایت حاکمیت کشورها قرار می‌گیرند. همچنین کمیته‌ای ویژه تشکیل دادیم برای اینکه کارگروه نهایی را جمع‌بندی کنند و به تصویب برساندند که در نشست بعدی اعلام می‌شود.
 
آذری جهرمی با اشاره به اثر این تفاهم‌نامه برای کسب و کارها اظهار کرد: اثر این موضوع برای کسب و کارهای ما ایجاد بازار منطقه‌ای قوی‌تر است. کسب و کارهای ما می‌تواند بازار بهتری داشته باشند و از مقررات ویژه برای حضورشان برخوردار شوند. هم‌چنین منطقه ما به لحاظ اقتصادی ایزوله‌تر شده تا از فشارهای یکجانبه برخی کشورها در امان بماند و رشد و شکوفایی اقتصاد ناشی از بازار منطقه‌ای برای کشورها حاصل شود.
 
به دنبال ایجاد یک پیمان منطقه‌ای فناوری هستیم
 
وی در پاسخ به این‌که آیا پس از تصمیم به ایجاد سیستم عامل بومی کشورهای این تفاهم‌نامه سهمی در این سیستم عامل دارند گفت: ما به دنبال ایجاد یک پیمان منطقه‌ای در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم. توافق اولیه بین این چهار کشور است و ممکن است کشورهای در ادامه به ما اضافه شوند. در این تفاهم تمام حوزه‌های آی سی تی در دستور کار قرار دارد. از جمله فیبر نوری، فعالیت‌های فضایی و توسعه صنعت مخابرات. بنابراین کار روی پروژه‌های مشترکی مثل موتور جست و جو و سیستم عامل را هم مدنظر قرار می‌دهیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در حال حاضر ما وزرا این چهار کشور اتفاق نظر داریم که باید شرایط را تسهیل کنیم که بخش‌های خصوصی با هم کار کنند و شرایط رقابتی سالمی نسبت به سایرین داشته باشند. البته این کار نیاز به زیرساخت‌های دارد از جمله تبادل تجربیات و آموزش‌های مشترک و ما نیز به دنبال ایجاد این زیر ساخت‌های تبادل اقتصادی هستیم.
 
 
او با بیان اینکه در نشست امروز اولین بنیان چهارجانبه گذاشته شد اظهار کرد: با تفاهم برای برگزاری رویدادهای مشترک اولین گام برداشته شده است. کارگروه مشترکی برای پیگیری جدی این موضوعات تشکیل شده و این موارد باید تبدیل به پیش نویس شود.
 
وی در پاسخ به اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران چه تاثیری بر روند فعالیت شرکت‌ها داشته و ایران چه برنامه‌ای برای مقابله با این تحریم‌ها دارد گفت: تاکنون تحریم‌های وضع شده در حوزه آی سی تی نبوده است اما تحریم‌ها روی کانال‌های مالی باعث شده تبادلات ما با چالش مواجه شود. همانطور که این تحریم‌ها بر کانال‌های سلامت و دارو تاثیر گذاشته است. بسیاری از حوزه‌های ما جهت تبادل مالی از این تحریم‌ها تاثیر پذیرتر شدند اما توانستند راه حل خود را برای ادامه پیدا کنند.
 
شرکت‌های ایرانی معطل نماندند
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین برخی از پلت فرم‌ها و خدمات ابری کسب و کارهای ایرانی را تحریم کردند و حتی اپلیکیشن‌های از بعضی از سکوهای نرم افزاری حذف شدند. شاهدیم یک جانبه گرای مسیری است که آن‌ها ادامه می‌دهند اما شرکت‌های ایرانی معطل نماندند و خدمات مورد نیاز خود را ایجاد کردند. بنابراین این تحریم‌ها اگر چه تاثیر گذار بوده اما در نهایت راه حل پیدا و مسیر رشد طی شده است.
 
وی با اشاره به حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه الکامپ بیان کرد: در الکامپ امسال جدا از کشورهای امروز، یک هیئت بلند پایه با حضور دبیر کل مجموع جهانی مخابرات، اتحادیه مخابراتی کشورهای اقیانوسیه حضور دارند. همچنین از کشورهای همسایه وزیر ارتباطات عراق و ارمنستان، قائم مقام وزیر قطر، معاون وزیر چین و هیئتی از ترکمنستان در رویداد الکامپ حاضر هستند.
 
آذری‌جهرمی با اشاره به تصمیم برای برقراری ارتباط بین ایران و کشورهای همسایه به صورت مستقیم بیان کرد: ما تصمیم گرفتیم ارتباطات ایران با کشورهای همسایه را به صورت مستقیم برقرار کنیم تا دیگر نیازی نباشد که بسته‌های اینترنتی تا اروپا برود. امروز این فاصله‌ها کنار رفته و همچنین پایداری شبکه ما افزایش پیدا کرده است و ارتباطات ما با آذربایجان و ترکیه به صورت مستقیم برقرار است.
 
در این نشست همچنین وزیر ارتباطات روسیه با اشاره به مذاکرات امروز بیان کرد: ما امروز تبادل هیات‌ها را سازماندهی کرده و بنا داریم هشت نمایشگاه برگزار کنیم که در چهار نمایشگاه وزرای امروز حضور داشته باشند. مذاکرات امروز گام اول در روند تسریع و تحریک بخشی برای گسترش روابط بین کشورها است.
 
وزیر ترکیه نیز بیان کرد: در نشست چهار جانبه امروز وزرا برای گسترش همکاری بین شرکت‌های چهار کشور و حمایت از ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات جمع شدند.
 
همچنین وزیر آذربایجان اظهار کرد: برای فعالیت استارتاپ‌های چهار کشور برنامه‌های در حوزه ارتباطات داریم.
 
در پایان این کنفرانس خبری، وزرای ارتباطات، ایران، روسیه، آذربایجان و رئیس سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه از تمبر یادبود نشست چهارجانبه امروز رونمایی کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.