اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 20, 2019
14:48 شنبه، 29ام تیرماه 1398
کد خبر: 101069

وزیر ارتباطات :آی‌پی‌های دور زدن فیلترینگ روزانه شناسایی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری خود در اولین روز برگزاری الکامپ بیست و پنجم  پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. به گزارش پیوست، در این نشست از سرمایه‌گذاری جدید مخابرات برای ارائه سرویس‌ جدید اینترنت پرسرعت تا چرایی بومی شدن سیستم‌عامل اندروید و برنامه وزارت ارتباطات برای آزادسازی تعرفه اینترنت ثابت صحبت شد.
 
محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به سوالی در زمینه اختلال‌های اینترنت و ربط آن به دستور احتمالی قوه‌قضاییه به شرکت‌های اینترنتی مبنی بر بستن پورت‌های VPN و ارتباط آن با اختلال‌های اخیر در شبکه اینترنت گفت:‌ «بعید می‌دانم قوه‌قضاییه چنین دستوری را داده باشد اما فکر می‌کنم که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه روزانه آی‌پی‌های ابزارهای دور زدن فیلترینگ را شناسایی و به شرکت‌ها برای بستن اعلام می‌کند.»
 
جهرمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه چرا رگولاتوری گزارش اختلال‌های اخیر و وضعیت کیفیت شبکه را به صورت رسمی منتشر نمی‌کند و چرا تا کنون شرکت زیرساخت براساس دستور او جریمه‌های خود را به شرکت‌های اینترنتی پرداخت نکرده است گفت: «مهلت رگولاتوری برای انتشار گزارش و پیگیری از زیرساخت برای پرداخت جریمه رو به پایان است و تا همین هفته رگولاتوری باید گزارش‌های لازم در این زمینه را منتشر کند. زیرساخت هم باید مانند شرکت‌های اینترنتی جریمه‌های خود را پرداخت کند.»
او با اشاره به مصاحبه‌ای که اخیر رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در این زمینه داشته است افزود:‌ «اقای فتاحی در مصاحبه‌ای گفته‌ بودند که جریمه کیفیت بد باید به مشترک نهایی “هم” برسد که معنی حرف ایشان این بود که اگر شرکت‌ها پنالتی بزنند من هم پنالتی می‌زنم؛ اما من با ایشان تماس گرفتم و گفتم که شما هم باید جریمه را پرداخت کنید. انداختن مسئولیت در این زمینه بر دوش افراد دیگر فایده ندارد و این اتفاق باید رخ دهد. همانطور که در زمینه کم‌فروشی اینترنت ابلاغ نهایی ما این بود که باید ۵ درصد به سرویس کاربران اضافه شود و با وجود مقاومت‌های بسیار اما این اتفاق افتاد.»
 
مصوبه آزادسازی تعرفه آماده است
در ادامه این نشست جهرمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده می‌شود برخی نهادها مانند ستاد اجرایی امام در تلاش برای خرید شرکت‌های اینترنت است؛ اما به دلیل مشکل در بیزنس پلن شرکت‌ها و تعرفه پایین سرویس‌ها این مذاکرات طولانی شده و  آیا در این وضعیت قرار نیست وزارت ارتباطات برای جذب سرمایه با آزادسازی یا تغییر تعرفه موافقت کند گفت: «مصوبه آزادسازی تعرفه ما آماد است؛ اما من به خود شرکت‌ها هم گفتم اگر خودشان همین الان نامه‌ای امضا کنند و بگویند با آزادسازی موافق هستند من در اولین جلسه کمیسیون آزادسازی تعرفه را در دستور کار قرار می‌دهم.»
او در ادامه افزود:‌ «من بارها این موضوع را به خودشان گفته‌ام اگر ما آزادسازی را در دستور کار قرار دهیم برخی از شرکت‌ها که بازار ندارند، دامپینگی را انجام می‌دهند که همین اقتصاد فعلی که به آن حالا وابسته هستند نیز دچار ورشکستگی می‌شود. بنابراین به خاطر اینکه شرایط بازار و بازیگران بازار هم‌وزن نیستند اصل آزادسازی خیلی مطلوب نیست.» او تاکید کرد که به این خاطر که در حوزه ثابت بر عکس تلفن‌همراه بازار به بلوغ نرسیده آزادسازی شرکت‌های اینترنتی را با مشکل مواجه می‌کند.
 
سرویس‌ جدید برای کوچ از ADSL به VDSL
جهرمی در این نشست از سیاست جدید وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت ثابت و حرکت به سمت شبکه ثابت بدون سیم مسی خبر داد. او اعلام کرد که تا کنون مشکلات داخلی و عدم سرمایه‌گذاری مناسب و همچنین تحریم‌ها باعث شده تا شبکه اینترنت ثابت کشور به خوبی توسعه پیدا نکند و با اشاره به آمارهای بین‌المللی در این زمینه گفت:‌ «آمارهای بین‌امللی نشان می‌دهد که جایگاه ما در بخش پهنای باند موبایل بسیار خوب است اما در بخش اینترنت ثابت از دنیا عقب هستیم. بنابراین تصمیم گرفتیم که این عقب‌ماندگی در شبکه اینترنت ثابت را با تغییرات تاکتیکی در استراتژی‌هایمان جبران کنیم. این موضوع را هم از ۲–۳ ماه پیش پیگیری کردیم و حالا با کمک شرکت مخابرات قرار است سرویس جدید راه‌اندازی شود که سرعت دسترسی کاربران به اینترنت پر سرعت را ۴ برابر می‌کند.»
 
او در توضیح این سرویس افزود:‌ « مخابرات ایران برنامه‌ای دارد که به نزدیک ۴ میلیون مشترک ADSL خود سرویسی به نام «سورینو» ارایه کند. این سرویس تا کابینت فیبر دارد و در لست مایل مس باقی می‌ماند و می‌تواند به صورت متوسط براساس ارزیابی کلی که انجام داده‌ایم سرعت اینترنت خانگی را تا متوسط ۴۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دهد و این درحالی است که به خاطر اینکه ۳۰ درصد خطوط ما مسی است و فاصله زیادی تا مراکز مخابراتی دارد کاربران این مراکز بالای ۲ مگابیت برثانیه امکان دریافت سرعت اینترنت ندارند.» به گفته او با این سرویس ۱۶ درصد مشترکان کشور می‌توانند سرعتی  بین ۸ تا ۱۶ مگ بر ثانیه دریافت کنند و ما بقی بین ۴ تا ۸ مگ. جهرمی تاکید کرد که با این سرویس کاربران رشد ۴ برابری در ظرفیت سرویس‌های مخابرات ایران تجربه خواهد کرد. آنطور که جهرمی در این نشست اعلام کرد در حال‌حاضر  در سراسر کشور ظرفیت ۲ میلیون پورت بر مبنای این سرویس در سراسر کشور آماده واگذاری است.
 
 
خروج service از بازار
در ادامه این نشست خبری وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد وضعیت شرکت‌های servco و مصوبه هیات وزیران برای شرایط خروج دارندگان این پروانه از بازار گفت :‌ «شرایط شان را درک می کنیم و گام اول را برای بزرگتر نشدن مشکلات شان برداشته‌ایم. در سال های قبل مجوزی به شرکت های سروکو ارائه شد و خودشان برای صدور پروانه درخواست دادند.  در این پروانه حق الامتیازی در نظر گرفته شده که باید آن را پرداخت می کردند. این حق الامتیاز به عنوان درآمد خزانه مورد توجه قرار می گیرد و کسی جز وضع کننده قانون حق حذف آن را ندارد.»
او در ادامه افزود: «واقعیت این است که وقتی ما ارزیابی کردیم متوجه شدیم این سروکوها هر چند با علاقه و انتخاب  خودشان و با چشم باز وارد این عرصه شدند اما من نیز تایید می کنم که نه فرآیند اقتصادی موفقی داشتند نه توانسته‌اند در آمدی کسب کنند. چیزی که از عهده ما برمی آمد این بود که استراتژی های خروج را برای آنها تعریف کنیم چون از ابتدا این شرایط را نداشتند.»
جهرمی ادامه داد:‌« این بحث در کمیسیون تنظمیم مقررات طرح و مصوب شد اگر شرکت ها درخواست خروج بدهند باید حق الامتیازشان را تنها تا همان روز فعالیت پرداخت کنند. گام اول ما این بود که از این طریق جلوی بزرگتر شدن بدهی شان را بگیریم و آن ها را مدیریت کنیم. برای گام دوم باید تلاش کنیم. ما جلوی بزرگ تر شدن مشکل را گرفته ایم. حق با سروکوهاست چون آنها درآمدی کسب نکرده اند.»
 
هفته گذشته شرایط انصراف از پروانه شرکت های سروکو از سوی سازمان تنظیم مقررات اعلام شد. این مصوبه که «ضابطه انصراف دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت از ادامه فعالیت» نام دارد از سوی هیأت وزیران برای اجرا به وزارت‌خانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.
 
شرکت های ارائه خدمات ارتباطی ثابت (SERVCO) به واسطه مشکلاتی که درگیر آن بودند، نتوانستند درآمدی کسب کنند و طبق این مصوبه باید برای انصراف مبلغی نیز پرداخت کنند که این شرایط را برای شان سخت خواهد کرد.
 
به دنبال بومی‌سازی سرویسی‌ها نیستیم
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا وزارت ارتباطات به سمت بومی‌سازی سرویس‌های فناوری این حوزه می‌رود اعلام کرد که این وزارتخانه به دنبال بومی‌سازی هر سرویسی نیست بلکه در تلاش است تا از کاربران در برابر تحریم‌های یک‌جانبه شرکتی که یک شبه سرویس‌های مختلف را به روی کاربران ایرانی می‌بندد محافظت کند.
او در واکنش به چرایی بومی‌سازی شدن سیستم‌عامل اندروید گفت:‌« این یک سیستم عامل بومی نیست، بلکه اندروید سفارشی‌شده است. سیستم عامل بومی از پایه با مکانیزم‌های داخلی طراحی می‌شود که البته از دولت‌های قبل هم در مرکز تحقیقات مورد توجه قرار داشته و سیستم عامل زمین که مدل سفارشی‌شده و توسعه‌داده شده از لینوکس بود ایجاد شد.»
او در ادامه افزود:‌« ما به دنبال بومی‌سازی سیستم عامل نیستیم. به دنبال این هستیم که خود را در برابر تروریسم اقتصادی که یک دولت می‌تواند با تصمیمات یک‌جانبه علیه ملت ایران اقدام کند، ایمن کنیم. می‌خواهیم از کسب‌وکارهایمان دفاع کنیم و با پیگیری سفارشی شدن یک سیستم عامل، خود را در برابر تهدیدات ایزوله کنیم تا دسترسی این دولت را به حذف اپلیکیشن‌هایمان از گوشی‌ها حذف کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.