تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

July 20, 2019
22:22 شنبه، 29ام تیرماه 1398
کد خبر: 101076

اندروید Q را بهتر بشناسید

برای آشنایی بیشتر با اندروید Q، نسخه بعدی سیستم‌عامل گوگل برای تلفن‌های هوشمند، در ادامه با زومیت همراه باشید.
 
فارغ از هر نامی که درنهایت برای اندروید Q انتخاب شود، این نسخه آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای سیستم‌عامل تلفن‌های همراه گوگل است. اگرچه انگار همین دیروز گوگل اندروید 9 پای را منتشر کرد، اما اکنون در آستانه انتشار رسمی نسخه بعدی این سیستم‌عامل قرار داریم.
 
اگر می‌خواهید از آخرین اخبار، ویژگی‌ها و سایر اطلاعات مربوط اندروید Q مطلع شوید مقاله حاضر از زومیت را دنبال کنید.
 
نسخه بتای عمومی اندروید Q برای چندین گوشی هوشمند در دسترس است
گوگل طبق روال همیشگی خود در ماه مارس، پیش‌نمایشی برای توسعه‌دهندگان نسخه بعدی اندروید منتشر می‌کند. به‌علاوه، در ماه مه، هنگام برگزاری کنفرانس I/O، نسخه بتای عمومی آن را ارائه می‌دهد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
 
ما امسال گوگل تصمیم گرفت که این روند اندکی متفاوت باشد؛ بنابراین اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان و نسخه بتای عمومی اندروید Q را تواما در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۹ منتشر کرد. سپس در سوم آوریل نسخه دوم بتای آن را با رفع تعدادی باگ و افزودن ویژگی‌های جدید ارائه داد. به‌دنبال آن، نسخه سوم بتا در هفتم ماه مه هنگام برگزاری کنفرانس سالانه I/O و در تاریخ پنجم ژوئن، نسخه چهارم بتای اندروید Q منتشر شد. اخیرا نیز در تاریخ ۱۰ ژوئن، نسخه پنجم بتای اندروید بعدی آغاز به کار کرد.
 
نسخه بتای اندروید Q علاوه‌بر گوشی‌های هوشمند پیکسل، در سایر گوشی‌ها اعم از وان‌پلاس 6T ، سونی اکسپریا Z3 و ال‌جی G8 نیز دردسترس قرار دارد. در حقیقت، این نسخه از اندروید Q برای ۲۰ گوشی هوشمند از ۱۲ برند، ارائه شده است. برای دریافت نسخه بتای اندروید Q، پس از ورود به حساب کاربری گوگل و انتخاب مدل گوشی هوشمند خود، به‌روزرسانی این نسخه به‌صورت OTA، در گوشی هوشمند شما برای دانلود و نصب فراهم خواهد شد.
 
فهرست گوشی‌های هوشمندی که از آخرین نسخه بتای اندروید Q پشتیبانی می‌کنند
q.JPG
برترین ویژگی‌های اندروید Q
درست مانند سایر نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید، انتظار می‌رود اندروید Q نیز پر از ویژگی‌های جدید باشد.
 
به احتمال زیاد با انتشار نسخه‌های بتای بعدی اندروید Q در طول سال و درنهایت با رسیدن به نسخه نهایی آن، با ویژگی‌های جدید بیشتری آشنا خواهیم شد. به هرحال اکنون نیز قابلیت‌های جدیدی وجود دارند که در ادامه اشاره می‌کنیم.
 
برداشته‌شدن آیکون دکمه بازگشت
دکمه بازگشت، یکی از اصلی‌ترین کلیدهای ناوبری اندروید با روی‌کارآمدن اندروید Q، رسما به کار خود خاتمه می‌دهد.
 
به‌دنبال ناوبری برپایه ژست حرکتی در اندروید پای، که در آن دکمه بازگشت هنوز حضور داشت، اندروید Q اکنون گونه‌ای از ناوبری را ارائه می‌دهد که کاملا برپابه ژست‌های حرکتی است. کاربرا با سوایپ به سمت بالا به صفحه اصلی می‌رود، با سوایپ به سمت بالا و نگه‌داشتن انگشت، به منوی چندوظیفگی هدایت می‌شود و با سوایپ از گوشه چپ به سمت گوشه راست صفحه‌نمایش عمل بازگشت صورت می‌گیرد.
 
این تغییری نسبتا زیادی در ناوبری اندروید محسوب می‌شود و گوگل ادعا می‌کند که درحال توسعه سازوکاری است که در آن با اولین سوایپ یک منوی کشویی باز می‌شود و با سوایپ دوم عمل بازگشت صورت می‌گیرد.
 
حالت تاریک در کل سیستم‌عامل
 
پس از درخواست‌های بسیار کاربران، گوگل تأیید کرد که اندروید Q تمی تیره‌ برای کل سیستم خواهد داشت که به وسیله کلیدی در قسمت تنظیمات سریع یا Quick Settings، در هر زمانی خاموش یا روشن می‌شود.
 
خبر خوب این است که گوگل API جدیدی را به‌وجود آورده است که توسعه‌دهندگان می‌توانند به وسیله آن قابلیت پشتیبانی از حالت تیره را به اپلیکیشن خود اضافه کنند تا هنگامی که حالت تاریک برای کل دستگاه فعال است، تم اپلیکیشن نیز به حالت درآید.
 
گزینه‌های جدید برای شخصی‌سازی تم
 
توانایی شخصی‌سازی کامل گوشی هوشمند، یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده اندروید است که که که اندروید Q در این زمینه، عالی کار کرده است.
 
در نسخه اول بتای اندروید Q گزینه‌هایی برای تغییر رنگ غالب کل رابط کاربری یافت شد. رنگ‌های موجود در نسخه پنجم بتا عبارت‌اند از: «آبی»، «مشکی»، «سبز»، «بنفش»، «آبی اقیانوسی»، «فضایی» و «ارغوانی روشن».
 
در نسخه دوم بتای اندروید Q اپلیکیشن جدیدی به نام «Pixel Themes» وجود دارد که هرچند عملکردی نداشت اما گمان می‌رود این همان جایی است که ابزارهای شخصی‌سازی نسخه نهایی اندروید Q قرار خواهند گرفت.
 
زیرنویس آنی فایل‌های چندرسانه‌ای با Live Caption
 
زیرنویس‌های رسا و شیوا برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا حیاتی هستند تا این افراد گفت‌وگوهای موجود در ویدیوها، پادکست‌ها، بازی‌ها و انواع دیگر رسانه‌ها را اطلاع یابند؛ بنابراین اندروید Q قابلیتی با نام Live Caption خواهد داشت که در سراسر تلفن هوشمند، زیرنویس‌های فصیح ارائه خواهد داد.
 
ویژگی Live Caption روی تلفن هوشمند می‌تواند برای هرجایی که گفت‌وگو ردوبدل شود، زیرنویس آنی ارائه دهد و خبر خوب آن است که به‌صورت محلی روی دستگاه‌ اتفاق می‌افتد و هیچگونه اتصال به اینترنت لازم ندارد.
 
می‌توان Live Caption را ازطریق تنظیمات دسترسی (accessibility) اندروید Q فعال کرد. این قابلیت برای افراد زیادی کاربردی خواهد بود.
 
تغییرات بزرگ در مجوزهای دسترسی
امروز حریم خصوصی بیش‌ازپیش اهمیت دارد و گوگل در اندروید Q درحال پیاده‌سازی برخی ویژگی‌های جدید برای مجوز دسترسی برنامه‌ها است که درک و کنترل بیشتری بر بخش‌های قابل‌دسترسی برنامه‌ها را به کاربر ارائه می‌دهد.
براساس پستی در وبلاگ گوگل، اپلیکیشن‌هایی که تقاضای دسترسی به مکان را دارند، اکنون پنجره‌ای را به‌صورت پاپ‌آپ نمایش می‌دهند و از کاربر سؤال می‌کند که آیا اجازه دسترسی همیشگی به مکان را می‌دهد یا تنها هنگام اجرای اپلیکیشن این اجازه را می‌دهد یا هرگز.
 
 
 در ادامه گوگل ذکر می‌کند:
 
در اندروید Q، سیستم‌عامل حتی کنترل بیشتری بر اپلیکیشن‌ها را به کاربر می‌دهد که یک نمونه آن کنترل دسترسی به فایل‌های به‌اشتراک‌ گذاشته‌شده است. کاربر قادر خواهند بود دسترسی اپلیکیشن به ویدیوها، عکس‌ها و فایل‌های صوتی را هنگام اجرا، ازطریق مجوزهای جدید صادر کند. اپلیکیشن برای دسترسی به دانلودها، از پنجره انتخاب فایل سیستم استفاده می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد که انتخاب کند که اپلیکیشن به کدام فایل دانلود دسترسی داشته باشد.
 
صفحه «استفاده از مجوزها» در بخش تنظیمات تمام مجوزهای مورد استفاده اپلیکیشن‌ها را نمایش می‌دهد. در این بخش، همچنین قابلیت فیلتر‌کردن مجوزها وجود دارد تا کاربر بداند که کدام اپلیکیشن‌ها از یک مجوز خاص استفاده می‌کنند. به‌علاوه، رابطه کاربری جدیدی برای صفحه «اطلاعات برنامه» وجود دارد.
 
بهبود منوی اشتراک فایل
منوی اشتراک اندروید تابه‌حال ظاهری نامرتب داشته است. هرچند عملکرد پایه‌ای آن مناسب است؛ اما فارغ از مدل گوشی تلفن همراه، سرعت بازشدن آن کند است. خوشبختانه اندروید Q این مشکل را رفع کرده است. گوگل به‌طور مختصر در وبلاگ خود به این موضوع پرداخته است:
 
رابط کاربری منوی اشتراک به محض بازشدن آن سریعا بارگذاری می‌شود؛ زیرا میانبرها (shortcuts) ازقبل منتشر می‌شوند.
 
 
قطعا یکی از بهترین بهبودهای اندروید Q در استفاده روزمره همین ویژگی خواهد بود. حال که صحبت از اشتراک فایل شد، ناگفته نماند که اندروید Q به معرفی ویژگی دیگری به نام «Sharing Shortcuts» یا «میانبرهای اشتراک» می‌پردازد. این ویژگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد گزینه جدید را در منوی اشتراک فایل قرار دهند که کاربران بتوانند ویدیوها، تصاویر و سایر فایل‌ها را سریع‌تر از قبل در بخش خاصی از اپلیکیشن‌های دیگر به اشتراک بگذارند.
 
پشتیبانی بهتر از گوشی‌های هوشمند تاشدنی
 
سال ۲۰۱۹ زمان عرضه گوشی‌های تاشدنی به بازار است و برای حصول اطمینان از اینکه این فناوری جدید بهترین تجربه ممکن را برای کاربران به ارمغان آورد، گوگل اندروید Q را متناسب با گوشی‌های هوشمند تاشدنی بهینه‌سازی کرده است.
 
گوگل در این‌باره بیان کرده است:
 
برای اینکه نرم‌افزارها از مزیت گوشی‌های هوشمند تاشدنی و سایر صفحه‌های نمایش بزرگ بهره ببرند، بهبودهای مختلفی را در اندروید Q ارائه داده‌ایم، ازجمله تغییراتی در onResume و onPause برای پشتیبانی از قابلیت ازسرگیری چندگانه (multi-resume) برنامه. همچنین نحوه عملکرد خصصیه‌ resizeableActivity در فایل manifest را تغییر داده‌ایم تا توسعه‌دهندگان نحوه نمایش برنامه‌هایشان را در نمایشگرهای تاشدنی و بزرگ مدیریت کنند.
 
واضح است که این تغییرات برای توسعه‌دهندگان اعمال شده است؛ اما درنهایت، به بهینه‌سازی اندروید Q در تمام گوشی‌های هوشمند تاشدنی منجر می‌شود.
 
اندروید Q چه نامی خواهد داشتی؟
شاید مهم‌ترین سؤال این باشد که اندروید Q با چه نامی ارائه خواهد شد؟
 
تعداد دسرهایی اندکی به ذهن خطور می‌کند که نامشان با حرف Q آغاز شود؛ اما برخی از گزینه‌های احتمالی عبارت‌اند از:
 
Queen of Puddings
Quiche
Quesito
Quindim
Queijadas
این نام‌ها مربوط به دسرهایی است که هرکدام مربوط به کشوری به‌خصوص هستند
 
اندروید Q کی منتشر می‌شود؟
 
در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۹ اولین نسخه بتای اندروید Q منتشر شد و در گوشی‌های هوشمند سری پیکسل، پیکسل 2 و پیکسل 3 برای دانلود دردسترس قرار گرفت. نسخه دوم بتای آن در سوم آوریل و نسخه سومش در ۷ مه هنگام برگزاری کنفرانس I/O گوگل ارائه شد. چهارمین نسخه بتای اندروید Q در پنجم ژوئن و پنجمین نسخه آن اخیرا در تاریخ ۱۰ ژوئیه منتشر شد.
 
اکنون قبل از پایان سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی باید منتظر یک نسخه بتای دیگر پیش از عرضه نسخه نهایی اندروید Q باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.