اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 21, 2019
17:10 یکشنبه، 30ام تیرماه 1398
کد خبر: 101082

۳ سامانه پایش فضایی پدیده های زیست محیطی رونمایی شد

۳ سامانه پایش پدیده های زیست محیطی از طریق داده های ماهواره ای توسط استارت آپ های فضایی در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد.
 
مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران با بیان این خبر گفت: رونمایی از محصولات استارت آپی فضاپایه در نمایشگاه الکامپ امسال با حمایت سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران صورت گرفته است.
 
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از دستگاه های دولتی نیاز به دریافت اطلاعات زیست محیطی بر مبنای پایش های دوره ای دارند، گفت: داده های فضایی می توانند به این سازمان ها کمک بسیاری کنند. برای مثال سازمان محیط زیست نیازمند دریافت اطلاعات از آخرین تغییرات دریاچه ها، تالاب ها و آلودگی های هوا، دریا، آب و خاک است که باید اطلاعات در این زمینه را مانیتور و به صورت دوره ای رصد کرده تا در جریان وضعیت محیط زیست قرار گیرد.
 
براری گفت: وزارت نیرو نیز نیاز دارد که آخرین وضعیت آبی کشور را رصد کند. در این راستا سامانه های مرتبط با داده های فضایی می توانند به کمک این سازمان ها بیایند.
 
وی در مورد رونمایی از ۳ سامانه پایش پدیده های زیست محیطی گفت: یکی از این سامانه ها مانیتورینگ پدیده های زیست محیطی با عنوان «سهم» (سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره ای) است که توسط یک استارت آپ رونمایی شده است. این سامانه با دریافت تصاویر ماهواره ای و اعمال شاخص ها و الگوریتم های سنجش از دور، پدیده های محیطی و غیرمحیطی را آشکارسازی کرده و آنها را مورد پایش قرار می دهد. جدای از پایش، این سامانه مدل های ریاضی را نیز از طریق داده های ماهواره ای پیش بینی می کند.
 
براری گفت: سامانه دیگر مربوط به حوزه پایش داده های هواشناسی است که به دستگاه ها کمک می کند تا از اطلاعات مربوط به هواشناسی آگاه شوند. این سامانه به کمک کشاورزان، صیادان و توریسم می آید و می تواند داده های هواشناسی را بر مبنای اطلاعات ماهواره ای محلی سازی کند.
 
وی ادامه داد: سامانه پایش دیگری نیز برای ارائه آخرین اطلاعات هواشناسی به منجمان رونمایی شده است که این سامانه سرویس های تخصصی از منطقه خاص را به منجمان ارائه می دهد تا از آخرین وضعیت هواشناسی در آن منطقه بر مبنای داده های ماهواره ای اطلاع یابند.
 
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در گردهمایی استارت آپ های فضاپایه که هفته گذشته برگزار شد، حدود ۲۰۰ جلسه برای ارائه نوآوری های استارت آپ های فضاپایه برگزار شد و ما با ۷ سازمان، نشست مشترک داشتیم که این سازمان ها علاقه مند به دریافت این خدمات از طریق استارت آپ های فضایی هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.