تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 21, 2019
18:22 یکشنبه، 30ام تیرماه 1398
کد خبر: 101102

درخشش استارتاپ ها در الکامپ 25

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک ایران) با شعار «آینده بهتر» با حضور شرکت‌های ایرانی (750 شرکت داخلی و 500 استارتاپ) و 8شرکت خارجی (چین، آذربایجان، عراق، ارمنستان، روسیه، ترکیه، قطر و افغانستان) از روز پنجشنبه 27 تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در حالی عصر امروز (یکشنبه 30تیرماه) به کار خود پایان می‌دهد که حضور استارتاپ‌ها و فین تک‌ها (که بخصوص در زمینه ارزرمزها فعال هستند) در کنار شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری و سخت افزاری و اپراتور‌ها نه تنها پررنگ بود، بلکه به گفته ماینرها بازدیدکنندگان کنجکاو ایرانی به‌دنبال چگونگی استخراج رمزارزها و خرید و فروش بیت‌کوین هستند به‌همین دلیل غرفه‌های این بخش بازدیدکنندگان بسیاری داشت.
 
500 استارتاپ زیر چتر الکامپ
در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه الکامپ سالن‌های کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپ‌ها پرجنب و جوش است. به گفته مسئولان نمایشگاه 500 استارتاپ در 6 سالن جاسازی شده‌اند تا خدمات خود را به بازدیدکنندگان معرفی کنند. گفتنی است به هر دو استارتاپ، فضایی به اندازه تقریبی دو در دو متر واگذار شده است که در آن فعالیت و خدمات خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند. اگر گشتی در 6 سالنی که برای کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شده است بزنید انواع و اقسام اپلیکیشن‌ها و خدمات شامل امنیت سایبری، خدمات مختص حفظ محیط زیست، بیمه، فروش انواع مختلف محصولات، فروشگاه‌های آنلاین، خدمات حقوقی، سئو، برنامه نویسی، آموزشی، دکوراسیون، تعمیرات، میهمانی، خدمات خودرو، خدمات ابری، پارک و… را می‌بینید.  البته اکثر این استارتاپ‌ها که فعالیت خود را به تنهایی یا تیم‌های کوچک چند نفره آغاز کرده‌اند از حضور در نمایشگاه الکامپ راضی هستند. آنها معتقدند در این چنین فضاهایی می‌توانند فعالیت‌های خود را بهتر معرفی کنند اما اکثر آنها از یک مشکل عمده رنج می‌برند و آن نبود سرمایه‌گذار بلندمدت است. مهراد دهبید یکی از فعالان استارتاپی است که در زمینه ارائه سرور مجازی به کسب و کارها فعالیت دارد. به گفته وی، تیم آنها 2 سال است که زیرساخت ابری خود را راه اندازی کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند سرمایه‌گذاری جذب کنند.
دهبید به «ایران» گفت: سرمایه‌گذاری در فناوری به تازگی کاسبی جدیدی شده اما سرمایه گذاران به دنبال میوه‌های رسیده‌ای هستند که سریع بچینند و به سود خود برسند. کسی برای پروژه‌ای که بهترین نخبه‌های دانشگاه شریف آن را راه‌اندازی کرده‌اند و بعد از دو سال به سوددهی می‌رسد، سرمایه‌گذاری نمی‌کند. فلاحی نیز که یکی از نخبه‌های دانشگاهی کشورمان در زمینه امنیت سایبری است به «ایران» می گوید: 10 سال است که در زمینه امنیت سایبری فعال هستیم ولی حدود 6 ماه است که استارتاپی را در حوزه امنیت سایبری راه اندازی کرده‌ایم. قرار است کار نظارت و ارزیابی امنیتی برای کسب و کارها و سازمان‌ها را انجام دهیم اما سرمایه‌گذار حاضر نیست که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، چرا که آگاهی درباره امنیت که مهمترین بخش کسب وکارها محسوب می‌شود، بسیار کم است. این در حالی است که در دنیای کنونی خطرات سایبری زیادی کسب و کارها را تهدید می‌کند و نیاز است این بخش مهم را برون سپاری کنند تا بتوانند از تهدیدات در امان باشند. وی افزود: از سوی دیگر وقتی برای دریافت مجوز به ارگان‌های مربوطه مراجعه می‌کنیم، برخی ارگان‌ها حاضر نیستند مجوزهای لازم را به یک استارتاپ حوزه امنیت ارائه دهند، اصلاً برای آنها قابل پذیرش نیست که یک استارتاپی می‌تواند بر حوزه امنیت سایبری نظارت کند و کسب و کارها و سازمان‌ها را از تهدیدات سایبری نجات دهد. از اکثر فعالان استارتاپی در این نمایشگاه یک سؤال مشترک نیز پرسیدیم که آیا در طرح نوآفرین ثبت نام کرده اید؟ که پاسخ اکثر آنها مثبت بود. ندا رضایی فعال در حوزه گیم به «ایران» گفت: تبلیغ این طرح خوب بوده است و اعلام کردند که از طرح‌های نوپا بدون سرمایه و درآمد کم حمایت می‌کنند. البته از این دست از وعده‌ها زیاد شنیده‌ایم ولی باید منتظر ماند و دید چقدر اجرایی می‌شود.
 
فعالیت کسب و کارهای فضا پایه در الکامپ
این روزها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه کسب و کارهای نوین بر پایه اطلاعات فضا پایه بسیار تبلیغ می‌کند. هنگام حضور در این دوره از نمایشگاه الکامپ مشخص شد که 8 کسب و کار برتر این حوزه در این نمایشگاه حضور دارند. استارتاپ‌هایی که با کمک تصاویر ماهواره‌ای به سازمان‌ها و نهادهایی مانند وزارت کشاورزی، نیرو، محیط زیست و حتی کشاورزان و گردشگران و… خدمات ارائه می‌دهند. ماهیار سلطانی یکی از حاضران در این بخش است که با کمک تصاویرماهواره‌ای و سنجش از راه دور اطلاعات مربوط به بخش‌هایی مانند مراتع، کشاورزی، آب، آبخیزداری، سواحل، بیایان و… را رصد کرده و خدمات ارائه می‌دهد.سلطانی در این خصوص به «ایران»، گفت: جویشگر بومی، نقشه بومی خاص کشور خودمان و… از جمله خدمات ما است که در صورت قطع سرویس‌های خارجی و بخصوص امریکایی خودکفا خواهیم بود.  وی در پاسخ به این سؤال که به نظر نمی‌رسد که جامعه از این نوع خدمات بومی آگاه باشد، گفت: فعلاً ما آهسته آهسته حرکت می‌کنیم تا کم کم جابیفتد، محصولات ما صفر تا صدش بومی است چرا که معمولاً تبلیغات زیاد نیز در کشور ما آفت محسوب می‌شود و ضد تبلیغ است. تا محصول بومی را در بوق و کرنا می‌کنند چون بی‌اعتمادی در جامعه بالا است، مردم آن را امنیتی حساب کرده و استفاده نمی‌کنند در صورتی که ما به بخش‌های امنیتی ارتباطی نداریم و می‌خواهیم کم کم مردم به محصولات ما اعتماد کرده و استفاده کنند.کیوان کوکبیان نیز دیگر فعال حوزه کسب و کارهای فضا پایه که با استفاده از تصاویرماهواره‌ای به کمک ساخت و سازهای غیر مجاز آمده است می‌گوید: با بستن قرارداد با ارگان‌های دولتی و شهرداری‌ها همکاری می‌کنیم. مشتریان ما بیشتر ارگان‌های دولتی هستند به عبارتی با رصد تصاویر به آنها در شناخت ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کمک می‌کنیم.شایان شمس مدیر بازرگانی یک کسب و کار دیگر بر پایه فضا پایه در زمینه هواشناسی است که در خصوص فعالیت خود می‌گوید: ما وضعیت جوی (آب و هوا) را به سه گروه صنعتی، کشاورزی و گردشگری اعلام می‌کنیم و به نوعی اطلاعات را از تصاویر ماهواره‌ای گرفته بعد از تجزیه و تحلیل نتیجه را با توجه به نیاز به مشتریان هدف خود اعلام می‌کنیم.
وی افزود: به‌عنوان مثال کشاورز می‌تواند دو تا سه روز قبل از بارندگی، سیل، تگرگ، سرمازدگی و… مطلع شود و مناسب با آن محصولات خود را مدیریت کند و خسارت‌های ناشی از عوامل جدی را کاهش دهد.
 
استقبال از ماینرها در نمایشگاه الکامپ
در این دوره از نمایشگاه الکامپ، حضور ماینرها و فین تک‌ها که بر بستر بلاک چین فعالیت می‌کنند، پررنگ است حتی این بخش بازدیدکنندگان بسیاری نیز دارد. با اینکه استخراج رمزارزها و تبدیل آنها به پول‌های رایج فیزیکی مانند ریال و دلار در کشور هنوز قانونی نشده است، اما شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها در این زمینه فعال شده‌اند.
فعالان حوزه فین تک‌ها و رمزارزها معتقد هستند درست است که هنوز بحث قانونگذاری و مسائل فقهی بحث استخراج رمزارزها و فعالیت قانونی ماینرها حل نشده است ولی همیشه این مسائل از اصل موضوع که راه‌اندازی یک تکنولوژی جدید در کشور است، عقب می‌ماند، چرا که قانونگذاران زمانی به فکر قانونگذاری می‌افتند که فعالان این عرصه کار خود را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند.
علی شیدایی، مسئول یکی از استارتاپ‌ها فعال در این دوره از نمایشگاه الکامپ که در زمینه کیف الکترونیکی ارز دیجیتالی و پول رایج کشور فعال است به «ایران» گفت: بلاک چین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان یک صنعت پذیرفته شده است. ماینینگ هم بر بستر بلاک چین انجام می‌شود ولی هنوز برای آن قانونگذاری نشده است. در این میان بانک مرکزی به ما اجازه فعالیت در زمینه رمزارزها مانند بیت کوین را نمی‌دهد ولی ما زیرساخت‌های خود را آماده کرده‌ایم تا به محض قانونگذاری، فعالیت قانونی خود را به‌صورت جدی آغاز کنیم.
وی افزود: مردم درباره رمزارزها خیلی کنجکاو هستند و می‌خواهند بدانند چگونه می‌توانند از آن استفاده کنند. مردم ما نمی‌خواهند در این زمینه از دنیا عقب بمانند به همین دلیل سؤالات زیادی از ماینرها و فعالان این حوزه دارند که ما نیز سعی می‌کنیم آنها را راهنمایی کنیم.
رضا یوسفی دیگر فعال در زمینه رمزارزها نیز گفت: ما قرار است به‌صورت صرافی در زمینه رمزارزها فعالیت کنیم به عبارتی قرار است صرافی ما به‌صورت فیزیکی ارزهای دیجیتالی را به ریال، دلار و دیگر ارزهای رایج تبدیل کند.  این فعال نیز نبود قانونگذاری و موضوع ابهام در بحث فقهی را علت توقف فعالیت‌ها در زمینه خرید و فروش رمزارزها اعلام کرد و افزود: با وجود نبود قانون، ما زیرساخت خود را آماده کرده‌ایم چون نمی‌توانیم منتظر قوانین بمانیم ولی هر وقت بانک مرکزی و دیگر نهادهای حاکمیتی اجازه دهند فعالیت رسمی خود را به‌عنوان اولین صرافی قانونی آغاز خواهیم کرد.
 
کوتاه با الکامپ
-الکامپ امسال به گفته مسئولان برگزار‌کننده آن متفاوت از دیگر سال‌ها است، چرا که بخش‌های جدیدی مانند «الکام جابز» و «الکام تاکز» به آن اضافه شده. الکامپ جابز قصد دارد رابط و پلی بین کارجویان و شرکت‌ها باشد از این‌رو این بخش توجه خیلی از کارجویان را به خود جلب کرده است. الکام تاکز نیز بستر جدیدی است که در پنج نقطه مختلف فضاهایی به‌صورت رایگان در نظر گرفته شده تا شرکت‌کنندگان بتوانند نظرات و مطالب خود را با مخاطبان در میان بگذارند.
-فعالیت شرکت‌های صاحب نام نرم افزاری و سخت افزاری، اینترنت و اپراتورها هم دیدنی است، چرا که با توجه به وسعت غرفه و دکوراسیون مشخص است که در این شرایط اقتصادی هنوز چرخ آنها می‌چرخد هرچند رضا حیدری دبیر اجرایی نمایشگاه معتقد است که علت استقبال شرکت‌ها، اپراتورها و استارتاپ‌ها از نمایشگاه امسال تغییر نکردن قیمت‌ها در اختصاص غرفه‌ها است.
-در سالن دولت الکترونیک تقریباً ۶۰ دستگاه اجرایی حضور دارند هر چند این سالن خلوت است اما دستگاه‌های اجرایی در حال معرفی خدمات آنلاین خود به مردم هستند ولی جالب است بدانید تعداد کمی از خدمات دستگاه‌های اجرایی به مرکز تبادل اطلاعات شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و حتی بیشتر متصدیان از اینکه خدمات آنلاین آنها به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل است یا خیر، اطلاعی نداشتند.
 
ایرنا در نقش یک شتابدهنده
 در این دور از الکامپ رسانه ها نقش پررنگی در پوشش اخبار داشتند که یکی از این رسانه های فعال ایرنا ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران است. این خبرگزاری در این نمایشگاه کار ویژه ای نیز انجام داده است و آن حضور در نقش شتابدهنده است. این اقدام خبرگزاری ایرنا نه تنها فرصتی را ایجاد خواهد کرد تا بیشتر دیده و شنیده شود، بلکه در اکوسیستم استارتاپی نیز نقش ویژه ای ایفا خواهد کرد.
در همین زمینه پدرام الوندی معاون خبر ایرنا گفت: شتابدهنده مدیا یک شتابدهنده حوزه رسانه و صنایع وابسته به آن است که به عنوان زیرمجموعه جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) راه اندازی شده است.
وی در ادامه افزود: این شتابدهنده با هدف حمایت و کمک به حوزه رسانه و صنایع وابسته به آن و رشد استارتاپ ها و ایده های نو در این حوزه شکل گرفته است .معاون خبر ایرنا گفت: د ر حوزه تولید محتوا، آنالیزداده کاوی، هوش مصنوعی، تکنولوژی تبلیغاتی، بازی آفرینی و … تمرکز خواهیم داشت.
 
این اپ درخت می کارد  و زندانی آزاد می کند
اپ‌های بسیاری در الکامپ بیست و پنجم در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار گرفت اما یکی از اپ‌ها نظر بسیاری را به سمت خود جلب کرد، اپلیکیشن چرخ بود. مدیر این استارتاپ در خصوص این اپ می‌ گوید: هدف از راه‌اندازی این اپلیکیشن کمک به افراد بیکار و کم درآمد و حفظ محیط زیست و داشتن شهر پاک است و 12 نفر روی این اپ کار می‌کنند و کوچک‌ترین عضو  آن  11 ساله است که یکی از ایده‌هایی که در آینده رونمایی خواهیم کرد، ایده این نوجوان است. این دوستدار محیط زیست گفت: ما به‌دنبال آن هستیم که بسته‌های مردم را از طریق افرادی که عضو شبکه ما می‌شوند با دوچرخه و پای پیاده به مقصد برسانیم. در شهر‌های ما افراد زیادی هستند که بیکارند و نیاز به شغل دارند به‌همین دلیل به‌دنبال آن هستیم که در فاز اول هزار نفر را استخدام کنیم تا بتوانیم به این افراد در کسب درآمد کمکی کرده باشیم.
این فعال حوزه استارتاپی افزود: البته با راه‌اندازی این اپ اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنیم نه تنها حفظ محیط زیست و ورزش و تندرستی است، بلکه از آنجایی که از وسایل نقلیه دودزا برای پیک استفاده نخواهیم کرد بنابراین به داشتن شهری پاک کمک خواهیم کرد. به‌عبارتی به این طریق به‌عنوان شهروند هر شهر در جلوگیری از آلودگی هوا و ترافیک سهم خواهیم داشت.
وی در ادامه گفت: البته قرار است از محل درآمد این کار در شهرها درخت کاشته شود تا هوای پاک‌تری را در شهرهایی که این اپ فعال خواهد شد داشته باشیم و مهمتر اینکه قرار است از محل درآمد آن زندانیان را نیز آزاد کنیم.
 
توان یاب ها در دل الکامپ
رویداد «توان‌تک» در حوزه دسترسی‌پذیری افراد دارای معلولیت به کسب و کارهای فناوری است و از تکنولوژی‌ای صحبت می‌کند که زندگی را برای توان‌یابان آسان‌تر می‌کند. نشست خبری رویداد توان‌تک در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد. منصوره پناهی مدیرعامل یک مؤسسه مرتبط با رویداد توان‌یابی در این نشست گفت: چند سالی بود که عنوان می‌شد جای معلولان در نمایشگاه الکامپ خالی است، که پس از آن استارت اولین رویداد توان تک زده شد. سال قبل در یک فضای باز جدا از فضای نمایشگاه به ما فضایی دادند و امسال در دل الکامپ در یک فضای ۲۰۰ متری این امکان را در اختیار ما گذاشتند که مشارکت توان‌یابان تفاوتی با بقیه ندارد. وی با اشاره به حضور استارتاپ‌هایی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند، اظهار کرد: کسب‌وکارهایی که در حوزه تکنولوژی خیلی مؤثر بودند و به نوعی زندگی را برای توان یابان راحت کردند در اینجا حضور دارند. تکنولوژی زندگی را برای همه راحت‌تر کرده از جمله برای افراد دارای معلولیت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.