لبه تکنولوژی

July 28, 2019
16:06 یکشنبه، 6ام مردادماه 1398
کد خبر: 101274

یک ماهواره آماده پرتاب و دو ماهواره در مراحل پایانی

 
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی گفت: با وجود تمام محدودیت­‌های ناشی از تحریم برای کشور، با تلاش پژوهشگران این پژوهشگاه و همکاری سایر مراکز علمی- پژوهشی کشور، ­اکنون در این پژوهشگاه یک ماهواره تکمیل شده و آماده پرتاب است، همچنین یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی دیگر نیز در مراحل پایانی آماده­‌سازی قرار دارند.
 
 
امروزه فناوری­‌های پیشرفته جزو خطوط قرمز شرکت­‌ها و کشورها بوده و به راحتی آن را در اختیار دیگران قرار نمی­‌دهند، با توجه به اینکه حوزه فناوری فضایی در دنیا جزو حوزه­‌های پیشرو و پیشران است و معمولاً از سرریز فناوری­‌های این حوزه در سایر صنایع استفاده می‌شود، بنابراین حساسیت‌ها در این بخش بیشتر است. 
هادی رضایی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران سال‌ها است در پژوهشگاه فضایی مشغول به کار است، وی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، به توضیح راهبردهایی پرداخت که پس از مدت‌ها مطالعه برای پژوهشگاه فضایی ایران استخراج شده و آنها را به سمت و سوی تولید ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و فروش سرریزهای فناوری به صنایع و دانشگاه‌ها سوق داده است.
وی درباره فعالیت پژوهشگاه فضایی ایران گفت: برخلاف سایر کشورها که قسمت زیادی از تجهیزات و فناوری‌­های مورد نیاز خود را خریداری می­‌کنند، در کشور ما به دلیل محدودیت­‌های ایجاد شده این امکان فراهم نیست.این محدودیت ­ها از یک سو آزاردهنده است ولی از سوی دیگر تلاش و برنامه ‌ریزی برای دستیابی به این فناوری ­ها موجب ارتقاء سطح علمی و فناوری کشور، تربیت نیروی متخصص در حوزه­‌های مختلف، اشتغال‌­زایی به دلیل ایجاد گروه­‌ها و شرکت­‌های علمی – پژوهشی و در نهایت پیوستن به جمع معدود کشورهای دارای زنجیره کامل فناوری فضایی می­‌شود.
وی افزود: امروزه فناوری­‌های پیشرفته جزو خطوط قرمز شرکت­‌ها و کشورها بوده و به راحتی آن را در اختیار دیگران قرار نمی­‌دهند، با توجه به اینکه حوزه فناوری فضایی در دنیا جزو حوزه­‌های پیشرو و پیشران است و معمولاً سرریز فناوری­‌های این حوزه در سایر صنایع استفاده می‌شود، بنابراین حساسیت‌ها در این حوزه بیشتر است. به علاوه این موضوع برای کشور ما که سال­‌هاست درگیر مباحث تحریم است، بیشتر نمود پیدا کرده است.
رضایی اظهارداشت: با همه محدودیت­‌های ذکر شده با تلاش پژوهشگران پژوهشگاه فضایی و همکاری سایر مراکز علمی- پژوهشی کشور، ­اکنون در پژوهشگاه یک ماهواره تکمیل شده و آماده پرواز است و یک ماهواره سنجشی و یک ماهواره مخابراتی دیگر نیز در مراحل پایانی آماده­‌سازی قرار دارند.
 
وی گفت: پژوهشگاه فضایی ایران در سال ۱۳۹۰ از تجمیع چند پژوهشکده و مرکز مرتبط تاسیس شده است، این پژوهشگاه ۵ پژوهشکده، یک مرکز تحقیقات و ستاد مرکزی در کشور دارد. تعدادی از این پوهشکده ها در سطح سامانه، تجمیع و آزمون آن فعالیت دارند و برخی به صورت تخصصی به توسعه فناوری­ ها و زیرسامانه­‌های مورد نیاز در محصولات فضایی می­‌پردازند.
 
وی افزود: این پژوهشگاه بر اساس اسناد بالادستی، نقشه راهی تدوین کرده که در آن برنامه­ توسعه ماهواره‌های سنجشی، ماهواره‌­های مخابراتی و سکوهای استراتسفری ترسیم شده است. علاوه بر این‌ها پردازش و کاربرد داده­‌های فضایی نیز از موضوعات مهم و در حال انجام در این پژوهشگاه است.
 
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: به منظور توسعه سامانه‌­هایی که درباره‌ آنها صحبت کردیم، نیاز است که فناوری‌­ها و زیرساخت­‌های لازم برای رسیدن به اهدافی که در نظر داریم شناسایی و توسعه داده شوند.
 
وی اظهار داشت: بسیار مهم است که این برنامه­‌ریزی‌ها به گونه‌­ای باشد که مباحثی مانند دانش، فناوری و زیرساختی که برای رسیدن به اهداف پژوهشگاه اهمیت دارد، با هم رشد کرده و موضوعی از قلم نیفتد زیرا تنها در این صورت است که در نهایت می­‌توان صاحب یک محصول فضایی عملیاتی شد.
 
رضایی خاطرنشان کرد: به این منظور درخت دانش و فناوری تهیه شده که وضعیت فناوری‌های مورد نیاز پژوهشگاه فضایی و مسیر رسیدن به آن‎‌ها را نشان می‌­دهد. برای دستیابی به این مهم، استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته است. برخیاز این فناوری‌ها در مراکز پژوهشی تابعه و برخی در دانشگاه­ها، شرکت ­های دانش بنیان و مراکز خصوصی توسعه داده شده یا در حال توسعه هستند.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر با ۱۱ دانشگاه فعال در حوزه فضایی و بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خصوصی در این حوزه همکاری داریم.
 
رضایی با اشاره به این که یکی از موضوعات مهم ایجاد زیرساخت لازم برای انجام آزمون­‌های عملکردی اجزاء، زیرسامانه­‌ها و سامانه­‌های ساخته شده فضایی است، گفت: یک سامانه فضایی قبل از پرتاب نیاز به گذراندن آزمون­‌های متعدد بر اجزا و کل مجموعه در شرایط شبیه­‌سازی شده­ فضا دارد. در برخی موارد ایجاد یک زیرساخت برای آزمون یک زیرسامانه حتی از خود توسعه آن زیرسامانه پیچیده‌­تر است به همین دلیل یک مجموعه آزمایشگاه بسیار مجهز و منحصربفرد در پژوهشگاه فضایی توسعه داده شده و در حال بهره ­برداری است. این مجموعه آزمایشگاه علاوه برای تامین نیازهای پروژه‌­های پژوهشگاه فضایی به سایر مراکز علمی – پژوهشی فعال در حوزه فضا و حتی سایر صنعت­‌ها خدمات ارایه می­‌دهد.
 
تجاری­‌سازی فناوری ­های فضایی
 
وی گفت: یکی دیگر از مباحث مهم در سازمان ­های صنعتی پیشرو، تجاری­ سازی فناوری ­های کسب شده است. پژوهشگاه فضایی ایران نیز با در نظر گرفتن دو هدفِ بهره­‌برداری اقتصادی از دستاوردهای فناورانه خود و همچنین کمک به رشد و توسعه سایر صنایع کشور، این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.
 
رضایی افزود: در این راستا ثبت اختراع دستاوردهای فناورانه به منظور حفظ مالکیت فکری پژوهشگاه، توسعه محصولات تجاری با استفاده از سرریز فناوری­ های فضایی کسب شده، تعاملات گسترده با جوامع هدف و جذب همکاری شرکت­ های کارگزار در حوزه تجاری­ سازی، از جمله فعالیت­ های در دست اجرا است، لازم به ذکر است که تنها در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۳ ثبت اختراع و اعتبارسنجی آن با نام پژوهشگاه فضایی انجام شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.