اپلیکیشن

تلفن همراه

July 28, 2019
16:14 یکشنبه، 6ام مردادماه 1398
کد خبر: 101276

مسیریابی پیاده و دوچرخه به «بلد» اضافه می‌شود

 
نقشه و مسیریاب بلد می‌خواهد روی قابلیت‌های دستیار صوتی برای حمل و نقل عمومی، مسیریابی پیاده و دوچرخه تمرکز کند.
 
محمد رازقی، مدیر محصول تیم حمل و نقل عمومی بلد در گفت‌وگو با پیوست با اعلام این خبر گفت: «در حال حاضر بزرگترین اولویت ما، پایدار سازی سرویس مسیریابی حمل‌ونقل عمومی است که در حالت آزمایشی قرار دارد.» 
 
به گفته او فرآیند یافتن بهترین مسیر حمل و نقل عمومی به دلیل اولویت‌های گوناگون کاربران یکی از پیچیده‌‌ترین مسائل در این حوزه است. رازقی با اشاره به این موضوع ادامه داد: «ممکن است کاربری علاقه‌ به استفاده از اتوبوس به دلیل شلوغی نداشته باشد یا ممکن است که تاکسی به دلیل هزینه‌اش برای خیلی از مسیرها نصرفد. برای اینکه بفهمیم کاربران، مسیرهای حمل‌ونقل عمومی خود را چگونه انتخاب می‌کنند دست به انجام یک پروژه‌ی پژوهشی زدیم و در نهایت با بررسی عوامل مختلف به پارامترهایی مانند تعداد وسایل حمل و نقل عمومی، زمان پیاده روی مسیر، زمان رسیدن به مقصد و هزینه‌ سفر رسیدیم و سعی کردیم که مسیرهای مختلفی را بر اساس این پارامترها پیشنهاد دهیم تا کاربر بتواند بر اساس نیاز خود بهترین مسیر را انتخاب کند.» 
 
منبع اطلاعاتی منسجمی برای جمع‌آوری داده حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد
رازقی بر این باور است که جمع‌آوری داده وسایل حمل‌و‌نقل عمومی یکی از چالش‌های بلد در توسعه‌ این محصول بود و دلیل آن را نبود هیچ منبع اطلاعاتی دانست. او در توضیح چگونگی حل این چالش توسط تیم بلد به پیوست گفت: «ما سعی کردیم با جمع آوری داده‌های مربوط از چندین منبع مختلف و ترکیب آن‌ها با یکدیگر بتوانیم به خروجی‌ای که مناسب این محصول بود برسیم. برای مثال مختصات نقاط ورودی ایستگاه‌های مترو را خودمان با موتور برداشت کردیم و با نقشه‌‌ای که شرکت مترو تهران منتشر کرده بود ترکیب کردیم تا بتوانیم مسیر خطوط و ایستگاه‌های هر کدام را به صورت دقیق در بلد داشته باشیم.»
 
مدیر محصول تیم حمل‌ونقل عمومی بلد در پایان تاکید کرد هدف آنها این است که تهران و سایر شهرهای بزرگ برای همه مردم دسترس پذیر باشند و در این باره گفت: «هدف ما این است که حمل و نقل عمومی به هوشمند شدن شهر کمک کند و پیشنهادهای بهینه در مسیریابی حمل و نقل عمومی، باعث راحت شدن زندگی شهروندان شود.»
 
بلد سه ماه پس از آغاز به کارش توانست به رشد ۱۰ برابری در جذب کاربر برسد و پس از نزدیک به گذشت ۶ ماه از آغاز به فعالیتش و هم‌زمان با دو میلیونی شدن کاربرانش، از قابلیت جدید این اپلیکیشن که مسیریابی حمل‌ونقل عمومی بود خبر داد. پیش‌تر، پیوست در گزارشی ویژگی‌ها و قابلیت‌های اپلیکیشن بلد را مرور کرده بود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.