لبه تکنولوژی

July 28, 2019
23:39 یکشنبه، 6ام مردادماه 1398
کد خبر: 101280

پهپاد بازوهایش را برای عبور از پنجره‌های کوچک جمع می‌کند

تیم رباتیک دانشگاه برکلی کالیفرنیا نمونه آزمایشی پهپادی را ساخته که می تواند با جمع کردن بازوهای خود حین پرواز از مناطق باریک عبور کند.
 
این پهپاد تغییر شکل دهنده اولین پهپادی است که می تواند بدون نیاز به سخت افزار مجزا، ابعاد خود را کوچک کند و از نقاطی که ابعاد کمتری نسبت به سایز این پرنده دارند به راحتی بگذرد. استفاده از سخت افزار جدا، فشار مضاعفی بر باتری پهپاد آورده و زمان پرواز را کوتاه می کند.
 
هر کدام از بازوهای این پهپاد توسط لولا به بدنه متصل شده اند. زیر هر کدام از بازوها فنری قرار گرفته که همیشه تحت فشار قرار دارد. زمانی که پهپاد خاموش است بازوها بسته می شوند تا پهپاد جمع و جورتر شود. چون فنرها مقاومت کمی دارند، با روشن شدن موتورهای پهپاد نیروی پروانه ها بر فنرها غلبه کرده و بازوها را کاملاً باز می کنند.
 
زمانی که این پهپاد به یک پنجره کوچکتر از ابعاد خود نزدیک می شود، مانع و خط مسیر را تشخیص داده و قبل از برخورد با خاموش شدن چند ثانیه ای موتورهای آن و جمع شدن بازوها، با موفقیت از پنجره عبور می کند. تکانه ناشی از حرکت مانع از سقوط پهپاد شده و آن را به طرف دیگر پنجره پرتاب می کند. با عبور از پنجره، موتورها دوباره روشن شده و با باز شدن بازوها، پرنده پرواز خود را از سر می گیرد.
 
هنوز زود است تا بتوانیم این پهپاد را در دنیای واقعی ببینیم. چون باید کنترل کننده پهپاد به کمک عینک واقعیت مجازی و دید اول شخص بازوها را به موقع جمع کند. انجام این مانور توسط پهپاد نیز به محاسبات پیچیده مسیریابی و پیش بینی خط مسیر نیاز دارد، چالشی که تیم رباتیک برکلی در حال رفع آن است.
 
همچنین این حرکت فقط در مناطقی که فضای کافی برای روشن شدن مجدد موتورها و پایدار شدن پهپاد وجود دارد قابل انجام است. در صورت نبود فضای کافی و با از کار افتادن موتورها، پهپاد سقوط خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.