اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 1, 2019
11:20 پنجشنبه، 10ام مردادماه 1398
کد خبر: 101454

گوگل احتمالا پردازنده‌های AMD را در سرورها جایگزین اینتل خواهد کرد

 
تحلیل‌گران اعتقاد دارند که شاید غول موتور جست‌وجو به‌مرور پردازنده‌های AMD را در سرورهای خود جایگزین اینتل کند که خبر بسیار خوبی برای AMD است.
شایعاتی از گوشه و کنار دنیای فناوری ادعا می‌کنند که گوگل در فکر تغییر پردازنده‌ی سرورهای خود است. آن‌ها احتمالا مهاجرت از اینتل به AMD را در دستور کار خواهند داشت که قطعا پیروزی بزرگی برای شرکت دوم محسوب می‌شود. البته تمامی اخبار و گمانه‌زنی‌ها در حد تحلیل شرکت‌های تحقیق بازار هستند و هنوز هیچ سازمانی به‌صورت رسمی آن‌ها را تأیید یا رد نکرده است.
شرکت تحقیقات بازار Lynx در پشت تحلیل‌های موجود برای مهاجرت گوگل از اینتل به AMD دیده می‌شود. Seeking Alpha که برای اولین‌بار خبر مذکور را منتشر کرد، طبق تحلیل‌ها ادعا می‌کند که غول موتور جست‌وجو دیگر از پردازنده‌های سرور اینتل راضی نیست. به‌علاوه تحلیل‌‌گران لینکس زنجیره‌ی تأمین سخت‌افزاری را هم بررسی کرده‌اند که شاید مهر تأییدی بر ادعاها باشد. آن‌ها می‌گویند که قطعات AMD در حال‌ حاضر برای استفاده در سرورهای گوگل طراحی می‌شوند و به‌نوعی فرایند جایگزینی شروع شده است.
 
اگر ادعاها و شایعات بالا صحیح باشد، قطعا پیروزی بزرگی برای بخش پردازنده‌‌های سرور AMD خواهد بود. گوگل در سرتاسر جهان سرورهای بی‌شماری دارد و به‌نوعی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان سخت‌افزار سرور محسوب می‌شود. آن‌ها احتمالا در صدر فهرست و در کنار مایکروسافت قرار می‌گیرند، هرچند آمار دقیقی از سخت‌افزار و تجهیزات هیچ‌کدام در دست نیست. علاوه بر افزایش فروش شدید تجهیزات AMD، اخباری که پس از مهاجرت گوگل منتشر می‌شود، تأثیر بزرگی بر بازار سخت‌افزار سرور خواهد گذاشت.
 
شایان ذکر است سرورهای مخصوص سرور، منبع درآمد بسیار مهمی برای سازنده‌ها محسوب می‌شوند. درواقع پردازنده‌های مخصوص مصرف‌کننده حتی در نمونه‌های پرچم‌دار سود بالایی برای شرکت‌ها ندارند. هرچند در آن بازارها هم AMD به‌مرور بازار اینتل را کوچک‌تر می‌کند.
 
 
تأثیرات بزرگ سری Epyc
AMD با عرضه‌ی نسل دوم پردازنده‌های سرور اپیک، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. توسعه‌ی حرفه‌ای و قدرت قابل‌توجه نسل جدید، AMD را به انتخابی معقول در بازار تبدیل می‌کند. نسل دوم در ماه جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند و تحلیل‌گران از مدت‌‌ها پیش، تأثیر بزرگ آن‌ها در بازار دیتاسنتر و پیشرفت برای AMD را پیش‌بینی کرده‌اند. درواقع فناوری جدید غول پردازنده در تولید هفت نانومتری پردازنده‌ها، از سوی تحلیل‌گران به‌عنوان مزیتی مهم شمرده می‌شود.
 
سری اپیک پردازنده‌های سرور AMD با ارائه‌ی ۶۴ هسته و ۱۲۸ ترد (Thread) در هر سوکت، انتخابی بسیار حرفه‌ای برای مشتریان سازمانی محسوب می‌شود. به‌علاوه چالش‌های امنیتی محصولات این شرکت نیز کمتر از پردازنده‌های رقیب به نظر می‌رسند. فراموش نکنید که در ماه‌ها و سال‌های اخیر انواع اخبار و شایعات پیرامون حفره‌های امنیتی در پردازنده‌های اینتل به گوش رسید.
 
درنهایت حتی اگر شایعات پیرامون کوچ گوگل از پردازنده‌های اینتل به AMD صحیح باشد، با فرایندی آهسته روبه‌رو خواهیم بود. به‌علاوه اینتل هم قطعا به‌دنبال راه جبرانی خواهد گشت. به‌عنوان مثال آن‌ها احتمالا رویکردی تهاجمی‌تر در بازار سمت مصرف‌کننده خواهند داشت و محصولات بسیار حرفه‌ای‌تر به بازار عرضه می‌شود. هم‌اکنون اخباری پیرامون عرضه‌ی سری جدید Comet Lake این شرکت با ۱۰ هسته‌ی پردازشی به گوش می‌رسد که قطعا برای رقابت با پردازنده‌های AMD Ryzen 9 3900X عرضه می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.