تلفن همراه

فناوری

August 3, 2019
14:24 شنبه، 12ام مردادماه 1398
کد خبر: 101546

‎اینترنت 5G فقط برای تلفن همراه نیست

شبکه‌های 5G در چند سال آینده در بیشتر جهان صنعت و تجارت گسترش پیداکرده و سود کلانی را عاید صنایع و شرکت‌های استفاده‌کننده از این فناوری خواهد کرد. برخلاف نظر عامه مردم، کاربرد اصلی این شبکه در تلفن‌های همراه نبوده و معطوف به صنعت خواهد شد.
شبکه‌های سلولی نسل پنجم اینترنت طی چند سال آینده در بیشتر جهان صنعتی گسترش پیدا خواهد کرد. این فناوری که بیشتر با نام 5G شناخته می‌شود، در خط مقدم اولویت شبکه‌های تلفن همراه قرار دارد.  شبکه‌های 5G در مقایسه با شبکه‌های قبلی تلفن همراه، جهش بی‌سابقه‌ای در عملکرد ارائه می‌دهند و تعداد اتصالات تلفن همراه تا سال ۲۰۲۵ از ۸ میلیارد به ۲۰ میلیارد افزایش خواهد یافت.
 
این فناوری برنامه‌های کاربردی جدیدی را در صنایع مختلف ازجمله محیط‌زیست، سلامت، انرژی و تولید ارائه خواهد کرد. قابل‌توجه است که  این شبکه، اتصالات سریع‌تر و باثبات‌تری را ارائه می‌دهد و می‌تواند در مقایسه با شبکه‌های سنتی نسل چهارم (4G)حدود ده برابر کاربران بیشتری را  در یک منطقه خاص پشتیبانی کند.
 
به‌طور خاص، این نسل جدید اینترنت می‌تواند به‌اندازه یک‌میلیون دستگاه در هر کیلومترمربع، در مقایسه با کمتر از صد هزار دستگاه در هر کیلومترمربع برای اینترنت 4G  پشتیبانی کند.
 
به گفته رافائل باربریو (Raffaele Barberio)، مدیر Key4biz، یک پورتال پیشرفته تکنولوژی و ارتباطات دیجیتال، 5G را برای مناطقی مانند استادیوم‌ها، گردهمایی‌ها، یا کنسرت‌ها که تعداد کاربران کم و متراکم دارند، مناسب می‌شمارد.
 
اما به لطف کار محققان و توسعه‌دهندگان فناوری از دانشگاه بولونیا (Bologna) و شرکت ارتباطات JMA Teko، بخشی از JMA Wireless ، شبکه‌های 5G در داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شود، جایی که آن‌ها توانایی عملکرد روبات‌های صنعتی و راهنمایی خودکار مونتاژ و خطوط تولید را دارند.
 
به‌این‌ترتیب، فقط سرعت و نحوه استفاده از فناوری شبکه‌های 5G از 4G بهتر نیست، بلکه این فناوری جدید؛ از سیستم‌های بی‌سیم یا وای فای که برای برقراری ارتباط و هماهنگی دستگاه‌ها استفاده می‌شود نیز برتر است.
 
ریمو ریچی (Remo Ricci)، مدیر اجرایی JMA Teko در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «شبکه‌های درون ساختمانی، روشی بی‌نظیر برای بهره‌گیری از فرکانس‌هایی است که امکان اتصال تراکم‌های بسیار زیاد دستگاه‌ها را با سرعت بسیار زیاد، ظرفیت بیشتر، تأخیرهای کمتر و ثبات بیشتر نسبت به سال‌های گذشته فراهم می‌کند.»
 
 
بر اساس گفته‌های ریچی، JMA Teko ، یکی از سازندگان شبکه‌های 5G «درون ساختمانی»، اولین کسی بود که این فناوری را به‌صورت تجاری به بازار عرضه کرد و سپس دیگران از آن پیروی کردند.
 
در سراسر جهان‌بخش عمده‌ای از تمرکز روی شبکه‌های 5G بر تأثیر آن‌ها در استفاده از تلفن همراه شخصی است. پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، فناوری 5G ، رونق جدیدی را برای تولیدکنندگان تلفن‌های همراه به دنبال خواهد داشت زیرا مصرف‌کنندگان برای دسترسی به شبکه‌های سریع‌تر و جدیدتر، باید دستگاه‌های جدید خریداری کنند. اما بااین‌حال طبق گفته باربریو، ارزش اصلی شبکه‌های 5G استفاده صنعتی و تجاری آن‌ها خواهد بود.
 
پرتال Key4biz پیش‌بینی کرد که تأثیر جهانی شبکه‌های 5G در سراسر جهان به بیش از 17 تریلیون دلار آمریکا، تقریباً اندازه تولید ناخالص داخلی برای 28 کشور کل اتحادیه اروپا، به مدت 15 سال خواهد رسید.
 
باربریو در مصاحبه‌ای در رابطه با این موضوع گفت: «پتانسیل فناوری اینترنت 5G بسیار زیاد است. اشتباه است که به‌سادگی به 5G به‌عنوان یک نسخه سریع‌تر 4G نگاه کنیم. می‌توان گفت این فقط یک رودخانه در حال حرکت سریع‌تر نیست بلکه یک  اقیانوس بسیار بزرگ‌تر، عمیق‌تر و گسترده‌تر است.»
 
قابل‌ذکر است که  پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که در آینده شبکه‌های 5G کاربردهایی داشته باشند که امروز نمی‌توان تصور آن را هم داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.