بازار سرمایه

August 4, 2019
14:02 یکشنبه، 13ام مردادماه 1398
کد خبر: 101585

مدیرعامل فرابورس: ادغام استارت‌آپ‌ها می‌تواند در ورودشان به بورس موثر باشد

 
ادغام استارت‌آپ‌ها و تبدیل شدن آنها به شرکت بزرگتر می‌‌تواند تاثیر مثبتی در ورود آنها به بازار بورس داشته باشد.
 مدیرعامل فرابورس با بیان این مطلب در نشست خبری که به بهانه ورود سهام شرکت فرابورس به بازار اول برگزار شده بود گفت: «معمولا از دل ادغام‌ها و تملیک، شرکت‌های دانش‌بنیان قوی‌تری شکل می‌گیرند.»
 
امیر هامونی با اشاره به تعداد استارت‌آپ‌ها و SMEهایی که متقاضی ورود به بورس هستند اعلام کرد: «تقریبا یک لیست هزار شرکتی از SMEهای متقاضی ورود به بورس در اختیار ماست؛ اما اکثر این شرکت‌ها برای ورود به بورس با مشکل حاکمیت شرکتی و شفافیت مواجه هستند.»
 
عدم شفافیت و مشکل حاکمیت شرکتی و حسابرسی شفاف از جمله مشکلاتی است که مدیرعامل فرابورس از زمان مطرح شدن موضوع حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بارها به ‌آن اشاره کرده است. به عقیده او این شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند استانداردهای مدنظر بورس برای پذیرش در این بازار را در زیرمجموعه خود ایجاد کنند.
 
او ادامه داد: «اکثر این افراد یا نخبگان IT هستند یا درس‌های تخصصی خاص خود را پیگیری کرده‌اند و شرکتشان براساس رشته مورد علاقه‌اشان شکل گرفته است. متاسفانه این شرکت‌ها از افراد کارآمد مالی در زیرمجموعه خود بهره نمی‌برند.»
 
هامونی اعلام کرد در حال حاضر  تنها ۱۸ SME توانسته‌اند استانداردهای لازم برای ورود به فرابورس را پیاده‌سازی کنند. او تاکید کرد که در آینده یکی از بازارهای پرطرفدار بازار استارتاپ‌ها و SMEهاست، هر چند در ابتدای شکل‌گیری شاید این روند طولانی به نظر برسد اما در آینده این بازار پر رونق خواهد بود.
 
هامونی گفت: «توجه داشته باشید که در این بازار قرار نیست هر روز سهام این شرکت‌ها مبادله شود؛ بلکه شاید معامله سهام این شرکت‌ها هر هفته یکبار یا هر ماه صوت گیرد؛ اما در مقابل موجب می‌شود تا وضعیت مالی شرکت‌ها شفاف شود و شرکت‌ها دارای صورت‌های مالی حسابرسی شده خواهند بود و می‌توانند از فرایند جذب سرمایه به صورت عرضه اولیه یا اوراق محاربه بهره برند که در نهایت منجر به رشد ۱۰۰ درصدی این شرکت‌ها خواهد شد.»
 
به گفته مدیرعامل فرابورس تا کنون بالغ بر ۲۹ شرکت دانش‌بنیان در فرابورس پذیرش شده‌اند و ارزش این شرکت‌ها بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان است و این بازار شاهد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در ۳۰ شرکت برتر بورس است.
 
هامونی با اشاره به توافق‌های صورت گرفته میان فرابورس و صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:« هر چند این تفاهم‌نامه هنوز نهایی نشده است و در مرحله ارسال نامه میان این دو سازمان قرار دارد؛ اما طبق یکی از بندهای آن ما در حال مشخص کردن شاخص نوآوری هستیم. با مشخص شدن شاخص نوآوری می‌توانیم دماسنج زیست بوم نوآوری باشیم.» به عقیده مدیرعامل فرابورس در شرایط فعلی نمی‌توان به صورت مشخص تعریف درستی از زیست‌بوم نوآوری یا شاخصه‌های نوآوری ارائه داد، این در حالی است که با مشخص شدن شاخص‌های آن می‌توان در مورد نوآور بودن یک شرکت تصمیم‌گیری کرد.
 
برنامه برای صدور گواهی الکترونیکی 
در این نشست خبری هامونی در پاسخ به سوال پیوست در مورد برنامه این سازمان برای صدور و انتشار گواهی الکترونیکی مبتنی بر دفاتر توزیع شده گفت: «شهریور ماه فرصت تعیین شده مطالعاتی ما روی فناوری بلاک‌چین به اتمام می‌رسد و پس از این دوره زمانی با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که در این زمینه فعال بوده‌اند قرارداد خواهیم بست.»
 
مدیرعامل فرابورس بدون اینکه به نام شرکتی اشاره کند افزود: «برای ارائه سرویس‌های مبتنی بر بلاک‌چین و ارائه گواهی‌های الکترونیکی دارایی ثابت و مشهود با برخی از شرکت‌ها جلساتی برگزار کرده‌ایم و تفاهم‌نامه‌هایی نیز منعقد کرده‌ایم.»
 
هامونی اعلام کرد: «فرابورس ایران با ۸ میلیارد تومان ارزش بازار و ۸۰۰ میلیون تومان ارزش معاملات و ۳ نفر نیروی انسانی آغاز را کار کرد که هم‌اکنون تعداد کارکنان فرابورس را ۱۳۰ نفر رسیده، ارزش بازار ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و میانگین معاملات روزانه را بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است.»
 
هامونی همچنین با اشاره به اهمیت فرابورس در تامین مالی برای خانوارها از طریق اوراق تسهیلات مسکن، دولت از طریق اسناد خزانه اسلامی و بنگاه‌ها از طریق سهام گفت: «سال گذشته فرابورس ۴۲ هزار میلیارد تومان برای دولت و بنگاه‌ها و برای خانوارها از طریق اوراق تسهیلات مسکن ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام داده و برای شرکت‌ها هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و از طریق پذیره‌نویسی و همچنین ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق انتشار اسناد خزانه برای دولت تامین مالی کرده است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.