تلفن همراه

گجت

August 6, 2019
10:46 سه شنبه، 15ام مردادماه 1398
کد خبر: 101694

اسپیکرهای هوشمند؛ جرقه تحول صنعت بازی

 
از زمان ظهور موبایل هوشمند، هیچ دستگاه دیجیتال دیگری به اندازه اسپیکر هوشمند به سرعت در میان مردم پذیرفته نشده و رواج پیدا نکرده است. میزان مالکیت اسپیکرهای هوشمند در ایالات‌متحده آمریکا با متوسط نرخ رشد سالانه ۹/ ۴۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که میزان استقبال مردم دنیا از این دستگاه‌ها بسیار جالب‌تر است و به عقیده کارشناسان و تحلیلگران تعداد اسپیکرهای هوشمند مورد استفاده در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۱۹ با رشد ۴/ ۸۲ درصدی به ۹/ ۲۰۷ میلیون دستگاه می‌رسد.
 
اسپیکرهای هوشمند؛ جرقه تحول صنعت بازی
آمارها همچنین نشان می‌دهند که در حال‌حاضر ۴۱ درصد از خانه‌ها در آمریکای‌شمالی، دست‌کم یک اسپیکر مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند دارند؛ تقریبا به اندازه نرخ مالکیت کنسول‌های بازی که برابر ۴۸ درصد خانه‌های این منطقه است. با این اوصاف باور اینکه شرکت آمازون –که حالا ۷۰ درصد بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند را در اختیار دارد- تنها سه سال پیش برای اولین‌بار اسپیکر هوشمند اکو را عرضه کرده، واقعا سخت است. این در حالی است که کنسول‌های بازی حدود چهل سال است که در بازار وجود دارند و عرضه می‌شوند. بر اساس گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی Voicebot که در زمینه اسپیکرهای هوشمند و دستیارهای صوتی هوشمند بررسی می‌کند، بیشتر افراد از اسپیکرهای هوشمند برای انجام بازی استفاده می‌کنند تا بررسی محصولات، ارسال پیام، دسترسی به تقویم و حتی گوش دادن به اخبار. با این حال اما اسپیکرهای هوشمند تنها برای خانه‌ها طراحی نشده‌اند. این تکنولوژی قرار است در ماه‌های آینده با هر چیزی از خودروها گرفته تا هدفون‌ها، ادغام شوند تا به این ترتیب میزان کاربرد و استفاده از این تکنولوژی در حال رشد و دستگاه‌های اسپیکر مبتنی بر آن به سرعت افزایش پیدا کرده و کنسول‌های بازی را پشت‌سر بگذارد. حالا این واقعا برای صنعت گیم به چه معنایی خواهد بود؟ جواب کوتاه این است: همه‌چیز!
 
حذف موانع دسترسی
بیشتر رشد صنعت گیم در سال‌های اخیر نه‌تنها به‌خاطر گیمرهای سنتی نبوده، بلکه به خاطر میلیاردها نفر از نسل جدید گیمرها و کاربران موبایل بوده که بازی کردن را تنها به این دلیل شروع کرده‌اند که بالاخره بیشتر قابل‌دسترس است. روزگاری انجام بازی‌های ویدئویی نیازمند جای مناسب، سخت‌افزار گران‌قیمت و درک پایه‌ای از شیوه انجام بازی بود. به این ترتیب بود که با ظهور دستگاه‌ها و پلت‌فرم‌های جدید که این موانع را از بین می‌بردند، بازی‌های ویدئویی رایج‌تر، پرطرفدارتر و البته بیشتر قابل دسترس شدند.عرضه کنسول Wii شرکت نینتندو در سال ۲۰۰۶ اتفاق مهمی در این انقلاب بود. سیستم خاص کنترل مبتنی بر حرکت و بازی‌های جالب و ساده آن، باعث شد به یک کنسول بازی محبوب و پرطرفدار در میان گیمرهای سنتی تبدیل شود. یک سال بعد شرکت اپل آی‌فون و فروشگاه اپ‌استور را عرضه کرد و همراه با آنها بازی‌های رایگان و قابل انجام با لمس انگشت را معرفی کرد تا در دسترس همه قرار گرفته و مسیر صنعت گیم را برای همیشه تغییر بدهد.
 
انقلاب صوتی
در مقایسه با ۵/ ۲ میلیارد دستگاه موبایل هوشمندی که در حال‌حاضر در سراسر دنیا استفاده می‌شود، انقلاب اسپیکرهای هوشمند حالا به نقطه‌ای نورانی روی رادار تبدیل شده است. هرچند نرخ سریع پذیرش و استفاده از این دستگاه‌ها نشان می‌دهد که بازی‌های مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند می‌توانند آینده بزرگی داشته باشند. راحتی دسترسی به بازی‌های صوتی، نقش مهمی در رسیدن به این آینده بازی می‌کند. برای مثال، انجام بازی به کمک اسپیکر هوشمند اکوی آمازون به سادگی این است که از الکسا بخواهیم چطور بازی کند. این بازی‌ها همچنین می‌توانند از طریق اپلیکیشن الکسا یا وب‌سایت آمازون هم در دسترس قرار گرفته و فعال شوند؛ این کار با جست‌وجو در فهرست در حال رشدی از مهارت‌های بازی در دسترس و کلیک روی محتوای انتخاب‌شده برای فعال کردن آن، انجام می‌شود. در حالی که بسیاری از بازی‌ها رایگان هستند، بعضی از بازی‌های مبتنی بر تکنولوژی صوتی هوشمند مانند  Ellen Degeneres Heads-up!، محتوای مضاعفی را ارائه می‌دهند که می‌تواند با دستورات صوتی خریداری شده و صورت حساب آن به حساب کاربری آمازون کاربران فرستاده شود.
 
جالب است بدانید که در حال‌حاضر بیش از هزار بازی از طریق دستیار صوتی الکسای آمازون در دسترس است. این بازی‌ها نام‌های آشنایی مانند Call of Duty، Skyrim و Destiny ۲ هستند و در کنار عناوین مستقلی مانند Earplay و The Magic Door قرار گرفته‌اند. از آنجا که شرکت آمازون در همکاری با معروف‌ترین توسعه‌دهندگان جهان سرمایه‌گذاری چشمگیری در محتوا کرده است، انتظار می‌رود تعداد بازی‌های روی این پلت‌فرم تا یک سال آینده به دوبرابر افزایش پیدا کند. به دلیل محدودیت‌های اسپیکرهای هوشمند، اغلب بازی‌های صوتی نسخه‌های تعاملی مستقل یا اپلیکیشن‌های تکمیلی هم دارند. تقاضا برای محتوای صوتی به سرعت رو به رشد است، همچنان که استفاده از پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی هر سال افزایش می‌یابد. با این اوصاف است که اسپیکرهای هوشمند در بهترین موقعیت از روند تغییر عادت‌ها و سبک زندگی ما قرار گرفته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.