تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 6, 2019
11:08 سه شنبه، 15ام مردادماه 1398
کد خبر: 101702

با وجود کاهش قیمت ارز بازار کامپیوتر همچنان در رکورد است

 
نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از  کاهش قیمت کالاهای کامپیوتری به دنبال کاهش قیمت ارز خبر داده است. منوچهر زند اما تاکید کرده که با وجود این کاهش‌ها تغییری در فرایند عرضه و تقاضا به وجود نیامده و بازار کامپیوتر کماکان در رکود به سر می‎برد.
 
او در گفت‌وگویی که با روابط عمومی اتحادیه فناوران داشته گفت: «در حال حاضر شاهد کاهش قیمت کالاهای کامپیوتری در بازار هستیم و تقریبا قیمت‎ کالا به کف خود رسیده است. اما همچنان مصرف‎کنندگان دست نگه داشته و خرید نمی‎کنند در حالیکه اکنون بهترین زمان خرید اقلام کامپیوتری است.»
 
او با بیان اینکه ۹۰ درصد از کالاهای کامپیوتری وارداتی هستند، از این رو با ثبات نرخ دلار، بازار کامپیوتر هم به آرامش و ثبات می‏رسد، افزود: «یکی از مهم‎ترین عواملی که باعث رونق بازار و تثبیت قیمت‎ها می‎‏شود، ثبات قیمت ارز است. در چنین شرایطی سرمایه‏گذران و فعالان بازار قدرت تصمیم‎گیری صحیح و برنامه‎ریزی دقیق را خواهند شد. در صورتی که اکنون سرمایه‎گذاران بازار کامپیوتر به هیچ وجه قادر به ترسیم اهداف و برنامه ریزی بلندمدت نیستند و سرمایه خود را در معرض خطر می‎دانند.»
 
نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تاک کرد: «البته غیر از نوسان نرخ دلار فعالان صنف کامپیوتر روزانه با مشکلات دیگری هم درگیر هستند که فعالیت آنها را به مخاطره می‎اندازد. به طور مثال بخشنامه‎های خلق‎الساعه دولت، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، گمرک، بیمه و غیره از جمله مشکلاتی است که در این چند سال هیچگاه فعالان بازار را رها نکرده و همواره با آن دست و پنجه نرم می‏کنند.»
 
زند معتقد است؛ تنها راه برون رفت از رکود در شرایط فعلی تثبیت قیمت ارز، هماهنگی بین سازمان‎ها و تشکل‌های دولتی و خصوصی، نظارت دقیق سازمان‎های نظارتی، جلوگیری از انحصارطلبی، جلوگیری از ورود کالای قاچاق و حمایت قاطع از سرمایه‎گذاران خوش نام و مطرح این حوزه است.
 
ارز دیجیتال و رونق بازار
او در بخش دیگر این گفت‌وگو در خصوص قانونمند شدن صنعت استخراج ارز دیجیتال در کشور و تاثیر آن در رونق بازار کامپیوتر گفت:«از آنجایی که بخش سخت‎افزار استخراج ارز دیجیتال (دستگاه‌های ماینر) به صنف کامپیوتر مربوط می‎شود، در صورتی که فرایند واردات دستگاه‎های ماینر قانونی شود، قطعا در بخش‎های مربوط به واردات، فروش، خدمات پس از فروش و نصب و راه‌اندازی تجهیزات ماینینگ تا حدی شاهد رونق خواهیم بود.»
 
زند با بیان اینکه هیچ آماری از اینکه چه تعداد از فعالان صنف کامپیوتر در این صنعت مشغول به فعالیت شده اند وجود ندارد، گفت: «هرچند این صنعت زیر مجموعه صنعت فناوری اطلاعات محسوب می شود؛ اما فعالان صنوف مختلف در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که تعداد آنها مشخص نیست. به طور یقین با قانونمند شدن این صنعت و مجوزهای صادره در این عرصه، تعداد فعالان آن نیز مشخص خواهد شد. »
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.