امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 7, 2019
10:09 چهارشنبه، 16ام مردادماه 1398
کد خبر: 101779

تبلیغ‌افزار چطور گریبان رایانه‌تان را می‌گیرد؟

تبلیغ‌افزارها که از زیرمجموعه‌های بدافزارها هستند، از نرم‌افزارهای رایگان، نرم‌افزارهای اشتراک‌گذاری فایل، موزیک و اپلیکیشن می‌توانند وارد سیستم کاربران شوند و با جمع‌آوری اطلاعات شخصی، باعث نقض حریم خصوصی شده و حتی اطلاعات بانکی را به دست آورند.
 
بدافزارها انواع گوناگونی دارند و از باج‌افزارها که اطلاعات کامپیوتر افراد را کدگذاری و برای بازگرداندن این اطلاعات، درخواست پول می‌کنند تا تبلیغ‌افزارها که نوع ساده‌تری از بدافزار هستند و می‌توانند اطلاعات زیادی از شما شامل تاریخچه مرورگر و نتایج جست‌وجویتان را گردآوری کنند.
 
اما تبلیغ‌افزارها از چه طریق می‌توانند به سیستم کاربران دسترسی داشته باشند؟ یکی از روش‌های نفوذ تبلیغ‌افزارها، نرم‌افزارهای رایگان است. این نرم‌افزارها معمولا هزینه‌شان را از طریق تبلیغات به دست می‌آورند، تبلیغاتی که می‌توانند آلوده باشند. البته نرم‌افزارهای رایگان اوپن سورس یا منبع باز، بهترین ابزارهای رایگانی هستند که بدون هیچ نگرانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، ولی نرم‌افزارهای رایگان دیگری که اوپن سورس نیستند، می‌توانند خطرناک باشند.
 
در این راستا، علی‌اصغر زارعی -کارشناس مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که نرم‌افزارهای اشتراک‌گذاری فایل، موزیک و اپلیکیشن می‌توانند خطرناک باشند، گفت: هکرها می‌توانند تبلیغ‌افزارها را در برخی از فایل ها بگنجانند و بعد شما را ترغیب می‌کنند که آن فایل‌ها را دانلود کنید. شما همچنین از طریق دانلود فایل‌های مشکوک یا کلیک روی لینک‌های آلوده در ایمیل ها، ممکن است اسیر تبلیغ‌افزارها شوید.
 
وی دریافت تبلیغات زیاد که بسیار اذیت‌کننده هستند، ‌کند شدن سرعت سیستم، کرش کردن سیستم، رفتارهای غیرمتعارف مرورگر مثل باز شدن خودکار تب جدید، تغییر در نوارابزار و همچنین عوض شدن تنظیمات، اضافه شدن آیکون‌های جدید در سیستم عامل را از نشانه‌های تبلیغ‌افزارها در سیستم دانست.
 
تبلیغ‌افزارها در سیستم شما چه کاری می‌کنند؟
 
تبلیغ‌افزارها آگاهانه یا ناآگاهانه به سیستم شما می‌آیند و بعد از طریق رجیستری ویندوز در حافظه سیستم‌تان بارگذاری می‌شوند، در مرحله بعدی شروع به جمع‌آوری اطلاعات شما از طریق کوکی‌ها می‌کنند. تبلیغ‌افزارها با جمع‌آوری اطلاعات شخصی شما می‌توانند از آن‌ها استفاده و حریم خصوصی‌تان را نقض کنند. البته روی عملکرد سیستم عامل دستگاهتان هم تاثیر زیادی می‌گذارند. تبلیغ‌افزارها در بیشتر مواقع به مرورگرهای شما حمله می‌کنند و برای دسترسی راحت‌تر به اطلاعات شما، تنظیمات آن‌ها را  تغییر می‌دهند. بعضی اوقات هم شما ترغیب می‌کنند که کالاهای جعلی بخرید و در طول  پروسه خرید، اطلاعات بانکی‌تان را به دست می‌آورند.
 
زارعی در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از نفوذ تبلیغ‌افزارها باید چکار کرد؟ توضیح داد: باید از آنتی‌ویروس و فایروال دقیق و مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که از آخرین نسخه  و به‌روز شده باشد، روی لینک‌های مشکوک که در ایمیل دریافت می‌کنید، اصلا کلیک نکنید یا حتما قبل از کلیک کردن آن‌ها را اسکن کنید، همچنین فایل‌های ضمیمه ایمیل‌هایتان را بدون اطمینان داشتن از فرستنده دانلود نکنید؛ همچنین به هیچ عنوان نباید روی پاپ‌آپ یا پنجره‌های تبلیغاتی که در مرورگر باز می‌شوند، کلیک کرد.
 
وی با بیان این‌که اگر در نوار آدرس علامت قفل سبز رنگ وجود نداشته باشد، معمولا نشان‌دهنده امن نبودن سایت مورد نظر است، افزود: بنابراین نباید هرگز از وب‌سایت ناامن بازدید کرد، همچنین نرم‌افزارها را باید از منابع رسمی و معتبر دریافت و هنگام نصب برنامه‌ها با دقت گزینه‌ها را انتخاب کرد، زیرا در قسمت لایسنس بسیاری از آن‌ها نوشته شده که این برنامه بخشی از اطلاعات شما را گردآوری می‌کند، در این صورت اگر آن را تایید کنید، عملا حریم خصوصی‌تان را به خطر می‌اندازید. از افزونه‌هایی که نمایش تبلیغات را مسدود می‌کنند، استفاده کنید، همیشه حواستان به امنیت‌تان باشد تا هیچ‌وقت گرفتار بدافزارها نشوید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.