تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

August 7, 2019
11:08 چهارشنبه، 16ام مردادماه 1398
کد خبر: 101799

اپل دسترسی پیام‌رسان‌ها به دیتای پس‌زمینه iOS را محدود می‌کند

 
به گزارش The Information، اپل تصمیم گرفته برای تماس‌‌های صوتی اینترنتی که به وسیله اپلیکیشن‌های پیام‌رسان برقرار می‌شوند، محدودیت‌های جدیدی بگذارد. ساختار سیستم عامل iOS به گونه‌ای است که اجازه می‌دهد پیام‌رسان‌ها هنگام اجرا در پس‌زمینه به جمع‌‌آوری داده از کاربران بپردازند که این موضوع از دیدگاه امنیتی و حریم خصوصی ابدا مسئله خوشایندی نیست.
 
به همین خاطر شرکت کوپرتینویی تصمیم گرفته که دسترسی پیام‌رسان‌ها در پس‌زمینه را فقط به تماس‌های VoIP محدود سازد تا پیام‌رسان‌ها به هیچ داده دیگری دسترسی نداشته باشند. این تغییر یقینا تأثیر بزرگی بر اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی همچون فیسبوک مسنجر و واتس اپ خواهد گذشت که هر دو تا امروز با دسترسی‌های صادر شده توسط اپل، می‌توانستند با نصب در iOS به طور پیوسته و بدون محدودیت از کاربران داده جمع‌آوری کنند.
 
 
 
یززرزبغ.JPG
 
به عنوان مثال The Information گزارش می‌دهد که واتس اپ از تکنولوژی تماس VoIP برای پیاده‌سازی رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کند. همچنین اسنپ‌چت و وی‌چت نیز در حال حاضر از تکنولوژی VoIP برای اهدافی فراتر از برقراری تماس‌های صوتی بهره می‌گیرند. اما حالا و با تغییر سیاست اپل، که آن را بی سر و صدا در رویداد WWDC 2019 اعلام کرده بود، کاربران iOS حالا حفاظت قدرتمندتری از حریم خصوصی خود را تجربه خواهند کرد.
 
یکی از دلایل اپل برای ایجاد محدودیت در دسترسی به دیتا، اقدامات شرکت‌هایی همچون فیسبوک بوده که بخش اعظم درآمدهایشان را از جمع‌آوری دیتا تأمین می‌کنند. هر چند فیسبوک ادعا می‌کند که هرگز از API طراحی شده برای VoIP اپل برای جمع‌‌آوری دیتا استفاده نکرده است: «صادقانه بگوییم، ما از PushKit VoIP API برای ارائه تجربه پیام‌رسانی امن و در کلاس جهانی استفاده می‌کنیم، نه برای جمع‌‌آوری دیتا.»
 
با این وجود، اظهارات این شرکت‌ها نتوانسته‌اند اپل را وادار به عقب‌نشینی از مواضعش کنند که همیشه خود را یک شرکت امنیت محور می‌دانسته و همواره با نقض حریم خصوصی مبارزه می‌کرده است. در هر صورت، اپل در گفتگو با The Information اعلام کرده که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها فقط تا آوریل 2020 فرصت دارند تا نحوه استفاده‌شان از API مخصوص VoIP را با محدودیت‌های جدید سازگار کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.