تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 13, 2019
12:18 سه شنبه، 22ام مردادماه 1398
کد خبر: 102111

ابراز امیدواری رئیس انجمن بلاکچین برای تجدیدنظر در مصوبه ماینینگ رمزارزها

 
۱۳مرداد امسال هیات وزیران، آیین‌نامه‌ای را در خصوص فرآیند ماینینگ رمز ارزها تصویب کرد. مصوبه‌ای که به گفته هیات مدیره انجمن بلاک‌چین می‌توانست یک بازی برد-برد باشد و ابراز امیدواری کرد که دولت در این مصوبه، تجدیدنظر کند.
 
استخراج رمز ارز مدتی است به یکی از مسائل روز کشور تبدیل شده است. با وجود این که رمز ارز، صنعت اعلام شده اما هنوز نظرات گوناگون و مختلفی درباره آن وجود دارد.
١٣ مردادماه بود که هیات ‌وزیران، در تصویب‌نامه شماره ۵۸۱۴۴/ت ۵۵۶۳۷ خود، آیین‌نامه فرآیند ماینینگ رمز ارزها را تصویب و پس از آن، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری آن را ابلاغ کرد؛ این آیین‌نامه با انتقاداتی مواجه شد.
صبح امروز سه‌شنبه کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای بررسی این مصوبه، نشست خبری مشترکی با موضوع مصوبه هیات دولت در خصوص صنعت استخراج رمز ارزها (ماینینگ) برگزار کردند.
رئیس هیات مدیره انجمن بلاک‌چین ایران در این نشست گفت: فناوری بلاک‌چین فرصت جدیدی را در خدمت کشور گذاشته تا بتوانیم در این مضیقه‌ای که برای نقل و انتقال مالی قرار گرفته‌ایم به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و این صنعت می‌تواند به سازمان‌های کوچک و متوسط کشور کمک کند تا با تحریم‌هایی که علیه کشورمان به اجرا گذاشته شده تا حد کمی مقابله کنند.
سپهر محمدی با اشاره به آغاز فعالیت انجمن بلاک‌چین از سال۹۶ و تلاش آن برای شناساندن این فناوری به جامعه و دولتمردان، افزود: از سال گذشته در جریان مصوبه هیات دولت، قرار داشتیم و دغدغه‌های خود را بیان می‌کردیم، مهر گذشته وزارت نیرو یک ماه فرصت خواست که تعرفه برق را برای استخراج رمز ارز ارائه بدهد و این فرصت یک ماهه ادامه پیدا کرد تا این که در پیک برق امسال، ماینرها را با حکم قانونی بستند.
وی اضافه کرد: ۲۰ تیرماه امسال در کنفرانس خبری، مواضع خود را اعلام و تلاش کردیم مشورت‌های کارشناسی و علمی به دولتمردان بدهیم تا تعرفه‌ها رقابتی و قابل دفاع باشد و بخش خصوصی در این شرایط دشوار زنده بماند.
محمدی یادآور شد: در مصوبه اخیر هیات دولت در هفته دوم مردادماه، از ما درباره ضوابط اعطای مجوز، تعرفه‌ها و استانداردها مشورتی گرفته نشد، در حالی که ما نهاد علمی شناخته شده کشور در این زمینه هستیم و بهتر بود در این مسیر همراهی کنیم و فکر می‌کنیم آیین‌نامه تدوین شده، مُهر پایانی به فعالیت بخش خصوصی باشد.
وی اضافه کرد: ماینرهای ما و فعالان این حوزه، آماده سفر به کشورهایی مانند گرجستان، ارمنستان، قزاقستان هستند و با این روال، کور سوی امیدی که برای فعالیت در این حوزه و استفاده از این فناوری در کشور داشتیم، بسته می‌شود.
رئیس هیات مدیره انجمن بلاک‌چین ایران با بین اینکه این روش نه به صلاح دولت و نه به صلاح بخش خصوصی است، گفت: متاسفانه یک بازی باخت-باخت آغاز شده درحالیکه می‌توانست برد-برد باشد و
امیدواریم هیات دولت در این زمینه تجدیدنظر و از نظرات کارشناسی بخش خصوصی استفاده کند.
 
وی تصریح کرد: ما به تعرفه‌های تعیین شده اعتراض داریم و حق خودمان می‌دانیم اگر با این مصوبه، منافع بخش خصوصی از این بیشتر به خطر بیفتد به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم.
محمدی تاکید کرد: ما مشوق مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش بیت‌کوین و استخراج رمز ارز نیستیم، تنها از صنعتی صحبت می‌کنیم که می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.
 
وی استخراج رمز ارز با تعرفه رقابتی یا در نظر گرفتن تعرفه برق صنعتی را از جمله خواسته‌های فعالان حوزه ماینینگ عنوان کرد و گفت: باور کنید ما نمی‌خواهیم فرار مالیاتی کنیم و برق مجانی نمی‌خواهیم بلکه قصد داریم دستگاه قانونی وارد کشور کنیم و بابت آن عوارض گمرکی بپردازیم، ما ذیل همین نظام هستیم و می‌خواهیم به شکل کاملا شفاف فعالیت کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.