اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 13, 2019
15:55 سه شنبه، 22ام مردادماه 1398
کد خبر: 102135

گوگل درباره‌ی باگ حذف وب‌سایت‌ها از نتایج جست‌وجو توضیح داد

 
گوگل آوریل سال جاری به‌اشتباه برخی از وب‌سایت‌ها را از نتایج جست‌وجو حذف کرد و اکنون توضیحاتی درباره‌ی باگ عامل این کار داده است.
 
آوریل گذشته، اتفاقی رخ داد که وابسته‌بودن دنیای اینترنت به گوگل را بیش‌ازپیش اثبات کرد. باگی عملیاتی در موتور جست‌وجوی مادر باعث شد برخی وب‌سایت‌ها در نتایج جست‌وجو نمایش داده نشوند. در همان زمان، گوگل اطلاع‌رسانی لازم را درباره‌ی رخ‌دادن باگ منتشر کرد. این غول دنیای جست‌وجو اعلام کرد صاحبان وب‌سایت‌ها به انجام اقدام خاصی نیاز ندارند و پس از حل‌شدن موضوع، نتایج به حالت عادی بازخواهند گشت.
 
اکنون چند ماه از رخداد باگ ایندکس گوگل می‌گذرد و این شرکت جزئیاتی از چگونگی رخ‌دادن باگ و روش‌هایی برای جلوگیری از اتفاق‌های مشابه یا واکنش به آن‌ها درصورت وقوع، منتشر کرده است. طبق برخی تخمین‌ها، باگ مذکور ۴ درصد از کل وب‌سایت‌های موجود در اینترنت را تحت‌تأثیر قرار داد. 
 
گوگل در بخشی از توضیحاتش می‌گوید «بخشی از فهرست (ایندکس) جست‌وجوی خود» را دراثر باگ مذکور از دست داد. درواقع، شرکت در آن زمان در حال اجرای نسخه‌ی جدیدی از فهرست جست‌وجو در مراکز داده‌ی سرتاسر جهان بود. شرکت چنین رویکردی را به‌صورت عادی انجام می‌دهد. دلیل اجرای این روند حصول اطمینان از ارائه‌ی مرتبط‌ترین نتایج جست‌وجو به کاربران هر منطقه است. این غول موتور جست‌وجو می‌گوید در بخشی از فرایند مذکور، تعداد کمی از اسناد فهرست جست‌وجو از روند انتقال حذف شدند. درحقیقت، اسناد در فهرست به‌روزرسانی‌شده حضور نداشتند و درنتیجه صدها وب‌سایت از نتایج جست‌وجو خارج شدند که نتیجه‌ی اولیه برای وب‌سایت‌های مذکور، کاهش ترافیک و درآمد بود.
 
 
در اثر باگی که در فرایند به‌روزرسانی فهرست‌های جست‌وجو در گوگل رخداد، ابزار مدیریت جست‌وجوی این شرکت، یعنی Search Console، گزارش‌هایی از اشکال و ناهماهنگی در عملکرد وب‌سایت‌ها منتشر کرد. ابزار مذکور به شرکت‌ها و افراد امکان می‌دهد عملکرد وب‌سایت خود را در موتور جست‌وجو بررسی کنند. آمارهای کنسول در زمان رخ‌دادن باگ برای بسیاری از کاربران، خطوط افقی و بدون تغییر خاصی را نشان می‌داد.
 
گوگل ادعا می‌کند کاربران آنلاین پشتیبانی‌اش در همان روز رخ‌دادن مشکل، یعنی هفتم آوریل، متوجه باگ شده‌اند. به‌هرحال، به‌خاطر ابعاد عظیم زیرساخت‌های مرکز داده شرکت، بازگرداندن همه‌ی مراکز داده به وضعیت عادی تا یازدهم آوریل طول کشید. سپس، دو هفته زمان نیاز بود تا مشکلات رخ‌داده در Search Console هم اصلاح شوند. این شرکت می‌گوید در آینده رویکردی قوی‌تر و سریع‌تر در اشتراک اطلاعات مرتبط با کاربران در پیش خواهد گرفت.
 
غول موتور جست‌وجو پس از پایان توضیحات درباره‌ی رخداد پیش‌آمده و واکنش‌‌های مرتبط ادعا می‌کند در رخدادهای احتمالی آتی علاوه‌بر Search Console، ازطریق ابزارهای ارتباطی دیگر همچون شبکه‌های اجتماعی نیز فرایند اطلاع‌رسانی را انجام خواهد داد. درادامه‌ی گزارش می‌خوانیم روند اطلاع‌رسانی جدید در زمان رخ‌دادن باگ کوچک‌تری در بیست‌ودوم مه آزمایش شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.