اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 15, 2019
12:05 پنجشنبه، 24ام مردادماه 1398
کد خبر: 102215

کشمیر در ورطه ناآرامی و خاموشی ارتباط و اینترنت

به‌دنبال تصمیم حکومت هند بر لغو وضعیت خودمختاری جامو و کشمیر، ناآرامی‌ها در این مناطق به اوج خود رسیده است و مردم این منطقه در کنار مشکلات اقتصادی و ناامنی‌هایی که تجربه می‌کنند، ازدسترسی نداشتن به سرویس‌های اینترنتی بشدت گلایه مندند. با وجود تلاش هندوستان برای پیشرو شدن در حوزه‌های مختلف فناوری، حالا شاهد محدودیت کامل دسترسی کاربران در دو منطقه جامو و کشمیر به تلفن ثابت، موبایل و اینترنت هستیم . در همین راستا فعالان حقوق بشر، وضعیت کشمیر را نگران‌کننده خواندند و عملکرد دولت هندوستان را زیر سؤال بردند.
70درصد خاموشی‌ اینترنت در کشمیر
کشور هندوستان که میزبان ادیان و اعتقادات متعددی است، با قطع اینترنت مردم بیگانه نیست و در موارد متعددی شاهد بوده‌ایم که برای جلوگیری از تنش‌های بیشتر در این کشور پهناور، رهبران مجبور به قطع دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی یا ایجاد اختلال عمدی ارتباطات شده‌اند تا غائله زودتر ختم شود اما موضوع اینجاست که تاکنون 70درصد از همه خاموشی‌های اینترنت یا اختلالات آن در کشمیر رخ داده است. هرچند خاموشی و مسدودسازی اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیامک در کشمیر، منطقه تحت کنترل هندوستان حالا دیگر به امری معمول و شایع تبدیل شده هرچند این بار موضوع جدی‌تر است و به‌دنبال قطع اینترنت موبایل، خطوط ثابت و اینترنت مربوط به آن، تقریباً هیچ‌کس نمی‌تواند با خانواده یا دوستان خود ارتباط برقرار کند. مؤسسه پژوهشی Net Blocks محدودیت‌های دسترسی کاربران به اینترنت را در کشمیر تأیید کرده و یادآور شده است که این مسدودسازی به دستور دولت هندوستان انجام شده است. دیتا و اطلاعات تکنیکی این مؤسسه نشان می‌دهد اختلال در دسترسی به اینترنت در کشمیر از 4 آگوست(ماه جاری) صورت گرفته و حالا دیگر علاوه بر قطعی خطوط تلفن ثابت و همراه، کاربران به اینترنت موبایل نیز دسترسی ندارند. فعالان حقوق بشر،قطع دسترسی مردم این مناطق به ارتباطات را خلاف آزادی بیان و دموکراسی می‌دانند و معتقدند با این اتفاق، درواقع حقوق بشر در کشمیر و جامو پایمال شده است. ارتباط در این مناطق با اختلالاتی گسترده همراه است و کاربران به زحمت می‌توانند یک تماس صوتی، ویدئویی یا اتصال اینترنت بدون قطعی داشته باشند که این موضوع باعث شده تا کمتر خبری از کشمیر به بیرون درز کند به همین دلیل بسیاری، نگران وضعیت معترضان در کشمیر هستند.
خسارت 3میلیاردی قطعی اینترنت در هندوستان
خاموشی اینترنت یا ایجاد اختلال عمدی در ارتباطات، علاوه بر مشکلات حقوق بشری سبب ضرر و زیان اقتصادی زیادی هم می‌شود به صورتی که اتاق فکر ICRIER واقع در دهلی، طی گزارشی عنوان کرده است که از سال 2012 تا 2017 درمجموع هندوستان شاهد 16هزار و 315 ساعت قطعی یا اختلال اینترنت بوده است و همین موضوع برای اقتصاد این کشور پهناور حدود 3میلیارد دلار خسارت در پی داشته است. این ضررها برای منطقه مورد مناقشه هند و پاکستان یعنی کشمیر که یکی از فقیرترین مناطق هندوستان محسوب می‌شود نمود بیشتری دارد و خاموشی‌ها و اختلالات مکرر اینترنت در سال‌های اخیر اقتصاد این منطقه را آسیب پذیرتر کرده است. ازسوی دیگر برخی معتقدند با اینکه «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هندوستان همه تلاش خود را به کار گرفته تا این کشور را به یک کشور پیشرو در زمینه فناوری و سرویس‌های اینترنتی تبدیل کند ولی استارتاپ‌های فعال در کشمیر به‌دلیل اختلالات مکرر اینترنت همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
هر هفته یک خاموشی اینترنت
مردم هندوستان در سال گذشته میلادی 134 بار از دسترسی به اینترنت یا تلفن همراه محروم شدند که این موضوع سبب شد تا مردم از اطلاعات کلیدی دور شوند و نگرانی‌های گسترده گاه نیز زمینه ساز پخش اخبار جعلی دردسرساز شد که البته بیشتر این خاموشی‌ها جزئی بودند ولی مسدودسازی جدید اینترنت در کشمیر کاملاً جدی است.
به نظر می‌رسد حکومت هندوستان همچنان می‌خواهد به این رویه ادامه دهد چراکه طبق آمار مرکز حقوق آزادی نرم افزار(یک سازمان مردم نهاد در هندوستان) از ابتدای سال 2019 میلادی تاکنون، مردم این کشور شاهد 59 خاموشی جزئی یا کامل اینترنت بوده‌اند که البته بخش عمده آن به کشمیر مربوط است. طبق این آمار، در 30هفته نخست سال‌جاری میلادی هر هفته یک خاموشی اینترنت توسط این سازمان در کشمیر گزارش شده که این موضوع، کشمیر و جامو را در صدر نقاطی از جهان قرار می‌دهد که مردم آن بیش از هر نقطه دیگری با خاموشی اینترنت و مسدودسازی در شرایط مختلف مواجه بوده‌اند. البته گفتنی است هندوستان در بزرگ‌ترین انتخابات جهان یعنی انتخابات سراسری هند نیز با مشکل قطعی اینترنت مواجه بود و با وجود تلاش‌های فراوان برای آزادی بیان و آزادی‌های سیاسی، بسیاری از مردم این کشور در زمان برگزاری انتخابات از اینترنت بی‌بهره بودند. در این انتخابات، بیشترین نگرانی سیاستمداران هندی، سوء‌استفاده از قابلیت واتس اپ در جریان انتخابات بود چرا که معتقد بودند واتس اپ و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با انتشار اخبار جعلی درباره کاندیداها، به طور بالقوه بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارند.
قطع بی‌دردسر اینترنت در کشمیر
به هرحال خاموشی فعلی اینترنت در کشمیر کاملاً جدی است و میزان ارتباط ساکنان این منطقه با جهان را به حداقل ممکن رسانده و حتی در برخی نقاط، هیچ ارتباط اینترنتی یا تلفن ثابت وجود ندارد. در خاموشی اینترنت اخیر کشمیر، دولت هندوستان کابل‌های فیبر نوری، مودم‌ها و همچنین سوئیچ‌ها را نشانه رفته و هرگونه ارتباط بین کاربران و شرکت‌های تأمین‌کننده اینترنت(ISP)ها را در کشمیر تحت کنترل خود قرار داده است. درواقع به شرکت‌هایی که زیرساخت‌های اینترنت را مدیریت می‌کنند، دستور داده شده است که در مناطقی مشخص، ارتباط به طور کامل قطع شود یا با اختلال همراه و سرعت آن بشدت کم شود.
اما چرا حکومت هندوستان به این راحتی می‌تواند دسترسی کاربران را در این منطقه به اینترنت قطع کند؟ پاسخ این است که ارتباط اینترنتی بین کشمیر و بقیه نقاط هند در مقایسه با سایر ایالت‌ها و مناطق هندوستان بسیار محدود است که این موضوع سبب می‌شود خیلی راحت بتوان آن را مسدود کرد درحالی که در کشورهایی همچون امریکا تعداد فراوانی اتصال فیبر نوری دیده می‌شود و شرکت‌های متعددی آن را کنترل می‌کنند بنابراین مقاومت‌های بیشتری نسبت به دستور خاموشی اینترنت در این کشور دیده می‌شود. ازسوی دیگر در این کشور قوانین محدودکننده‌ای وجود دارد که می‌تواند از تلاش دولت برای خاموشی اینترنت و قطع ارتباط مردم ممانعت کند. به هرحال وضعیت کشمیر صدای بسیاری از فعالان حوزه فناوری و فعالان حقوق بشر را درآورده به همین دلیل هم انتظار می‌رود که زیر فشارهای مختلف، سرانجام دولت هندوستان در روزهای آینده این قطعی کامل اینترنت را به اختلالات جزئی تبدیل کند تا مردم بتوانند از سلامت خویشاوندان خود مطلع شوند و از افزایش خسارت‌های اقتصادی جلوگیری شود. البته انتظار می‌رود همچون نمونه‌های گذشته، سایت‌ها و پلتفرم‌هایی مشخص ازجمله واتس اپ و سایر شبکه‌های اجتماعی هدف مسدودسازی قرار بگیرند هرچند کاربران می‌توانند با وی پی ان به آنها دسترسی داشته باشند.
 
طولانی ترین خاموشی اینترنت هندوستان
 
طولانی‌ترین خاموشی اینترنت در کشمیر و جامو در سال 2016 رخ داد که به‌دلیل کشته شدن «برهان وانی» رهبر گروه شبه نظامی حزب مجاهدین کشمیر در 8جولای 2016، سرویس‌های موبایل و اینترنت برای 133روز مسدود شدند. مرگ برهان وانی در خیابان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب بسیار زیادی داشت. در سال 2017 نیز مردم هندوستان شاهد دومین خاموشی بلندمدت اینترنت بودند چرا که اینترنت در منطقه دارجلینگ بنگال به مدت 100روز قطع بود تا اغتشاشات آرام شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.