تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 19, 2019
14:53 دوشنبه، 28ام مردادماه 1398
کد خبر: 102387

استفاده از سامانه «اِمتا» برای کسب‌وکارهای آنلاین اجباری نیست

 
استفاده از سامانه «اِمتا» برای کسب‌وکارها به منظور احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی اجباری نیست. 
 سرپرست معاونت تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بهنام امیری با اعلام این خبر با اشاره به  الزام کسب‌وکارها از سوی دادستانی برای احراز هویت مشتریان گفت: «هیچ اجباری به استفاده کسب‌وکارها از سامانه اِمتا (احراز مشتریان تجارت الکترونیکی) نیست؛ نهاد قضایی صرفا احراز هویت بخشی از کاربران کسب‌وکارها را اجباری می‌داند و آنها در صورت نیاز می‌توانند سامانه امتا را برای احراز هویت مشتریان خود انتخاب کنند.»
 
امیری با اشاره به اینکه سامانه‌های دیگری نیز برای احراز هویت وجود دارد از برنامه این مرکز برای هماهنگی با سایر سامانه‌ها و استفاده از بستر توزیع شده احراز هویت خبر داد.
او در توضیح این مطلب گفت: «به طور مثال اگر کاربری توسط سرویس احراز هویت «ققنوس» شناسایی شده باشد، نیازی به احراز هویت از سمت سامانه اِمتا ندارد و بالعکس.»
 
او با اشاره به اینکه بسیاری از کسب‌وکارها از جمله فین‌تک‌ها یا پلتفرم‌های آگهی آنلاین نیاز به احراز هویت کاربران دارند افزود: «ما این نیاز را شناسایی کردیم و امروز از طریق ارتباط چند دیتابیس کشور می‎توان احراز هویت و صلاحیت کاربران را پیگیری کرد.» به گفته امیری دسترسی کسب‌وکارها به سرویس‌های حاکمیتی همچون شاهکار، ثبت احوال و بانک‌ها از طریق اینترنت از مزایای استفاده از سامانه اِمتاست.
 
او با اشاره به اینکه نمایش هر نوع اطلاعاتی برای کسب‌وکارها با اجازه مشتری و مالک اطلاعات انجام می‌شود گفت: «دسترسی به اطلاعات سطح‌بندی دارد و کسب‌و‌کارها با توجه به نیازمندی‌شان می‌توانند با اجازه مشتری به سطوح بالاتری از اطلاعات نظیر شماره تماس، موقعیت مکانی و سابقه مالی دسترسی پیدا کنند.»
 
امیری به دغدغه کسب‌وکارها برای حفظ داده‌های مشتریانشان اشاره و اعلام کرد: «این دغدغه درستی است؛ چرا که کاربران هر کسب‌وکاری جز مزیت‌های رقابتی آن کسب‌و‌کار به شمار می‌آیند. از همین رو ما در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از امضای الکترونیکی به منظور کدینگ اطلاعات کاربران هر کسب‌وکار هستیم.»
 
او در توضیح این مطلب گفت: «در این صورت هر کسب‌وکار می‌تواند اطلاعات کاربران خود را به گونه‌ای کدگذاری کند که فقط خودش قادر به دیدن و دسترسی به آن باشد.»  او از سرویس دیگری که به زودی در اِمتا نهایی می‌شود خبر داد و اعلام کرد که این سرویس قرار است  در حوزه آگهی خودرو خدمات خود را عرضه کند. براساس اظهارت امینی  این سرویس استعلام اطلاعات بیمه‌ای و مالکیت خودرو را جمع آوری می‌کند و طی  آن شماره خودرو، VIN و اطلاعات مالکیت خودرو احراز می‌شود.
سرپرست معاونت تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید بر اینکه تا اطلاع ثانوی استفاده از سامانه اِمتا برای کسب‌وکارها رایگان است گفت: «قطعا نگهداری از این اطلاعات هزینه خواهد داشت و تاکنون راهکارهای دریافت هزینه احراز هویت در این سامانه قطعی نشده است.»
 
صدرالدین نورالدینی مدیر پروژه اِمتا نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه نیاز کسب‌وکارها تنها با احراز هویت حل نمی‌شود اعلام کرد:« امروز درخواست کسب‌وکارها این است که صلاحیت‌ها به صورت تخصصی بررسی شود؛ چراکه احراز هویت شرط لازم است؛ اما کافی نیست. »
 
به گفته او ۴۷ میلیون کاربر اینترنتی فعال در حوزه خرید و فروش اینترنتی در کشور وجود دارند که در این میان بیش از ۵۰ هزار کسب‌و‌کار توانستند نماد اعتماد دریافت کنند و ۱۰۰ هزار کسب‌و ‌کار درگاه پرداختیاری دریافت کردند. آنطور که نورالدینی در این نشست خبری اعلام می‌کند بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.
 
به گفته وی اِمتا با استفاده از داده‌های حاکمیتی همچون ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، اصناف، شاهکار، شرکت‌های اعتبارسنجی و بانک مرکزی احراز هویت کاربران را انجام می‌دهد. احراز هویت غیر متمرکز در بستر بلاک چین نیز از دیگر برنامه‌های آینده این سامانه خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.