اپراتورها

تلفن همراه

August 20, 2019
14:05 سه شنبه، 29ام مردادماه 1398
کد خبر: 102414

اروپا؛ منطقه‌ای موفق برای فعالیت اپراتورهای مجازی موبایل

 
بازار اپراتورهای مجازی شبکه تلفن همراه (MVNO) اروپا از قدیمی‌ترین و بالغ‌ترین بازارهای جهان است که فرصت‌ها و چالش‌هایی را تجربه می‌کند.تحقیق vanninventures که سرمایه‌گذار کسب وکار است و بر مخابرات و اینترنت اشیا تمرکز دارد، با عنوان «بازار MVNO اروپایی در سال ۲۰۱۹» این فرصت‌ها را برای MVNOها و سهم شان از بازار بررسی می‌کند و به روندهای غالب در این زمینه می‌پردازد. این گزارش نشان می‌دهد که چگونه موقعیت‌های خاص بازار تلفن‌همراه در کشورهای اروپایی این قاره را به یک فضای پرسود برای اپراتورهای مجازی شبکه تلفن‌همراه تبدیل کرده است. حدود ۴۶۷ میلیون مشترک تلفن همراه در قاره اروپا در پایان سال ۲۰۱۸ وجود داشته که برابر با ۸۶ درصد از جمعیت است و تخمین زده می‌شود که ۱۱۱ میلیون مشترک از این تعداد، مشترکان اپراتورهای مجازی‌اند.  اروپا با گذشت ۲۰ سال از میزبانی‌ اولین اپراتور شبکه مجازی همراه، هنوز هم منطقه‌ای موفق در زمینه MVNOها است. 
 
فرصت یا تهدید
برخی تحلیل‌گران می‌گویند با توجه به فرصت‌های محدود برای افزایش تعداد مشترکان در قاره اورپا، رقابت شدید در زمینه تعرفه‌ها و الگوهای رشد درآمد، این احتمال وجود دارد که اروپا با کاهش رشد در بازار اپراتورهای مجازی همراه در اروپا مواجه شود. با این حال، تحقیق اخیر در مورد MVNOها این نگاه را رد می‌کند. در واقع، این تحقیق با مطرح کردن سوالات از رهبران صنعت نقطه‌ نظر آنها را در زمینه رشد بررسی کرده است. نتیجه تحقیق vanninventures نشان می‌دهد که اروپا  بازاری است که بیشترین پتانسیل را در این زمینه دارد. 
 
رقابت در صنعت موبایل اروپا شدید است. اما همین مساله باعث شده که این منطقه کانون نوآوری باشد و اپراتورهای مجازی در ارائه خدمات متحول‌کننده و سرعت بالا در واکنش به نیازهای متغیر بازار، نقش قابل توجهی در بازار در مقایسه با همتایان خود در دیگر مناطق جهان بازی کنند.
 
 بازارهای مهم اروپا
به گزارش تلکامز، آلمان به عنوان بزرگ‌ترین بازار برای MVNO در اروپا و یکی از برجسته‌ترین بازارهای جهان، ۱۳۵ اپراتور مجازی شبکه مستقل و فعال دارد که ۱۹.۵ درصد از مشترکان موبایل آلمان را به خود اختصاص داده است. مقررات نقشی مهم در موفقیت MVNOهای آلمان بازی کرده است. 
 
 بریتانیا نیز ۷۷ اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه دارد که سهم ۱۶ درصدی از بازار موبایل کشور دارند. تسکو موبایل (Tesco Mobile) بیشترین تعداد مشتری و ۶ درصد سهم بازار دارد، ویرجین موبایل (Virgin Mobile)‌ اولین MVNO جهان ۴ درصد از سهم بازار، اسکای موبایل (Sky Mobile)، تاک‌تاک (Talk Talk) و آی‌دی موبایل (iD Mobile) هرکدام سهم ۱ درصدی از بازار را دارند. MVNOهای بریتانیا در زمینه ارائه سیم‌کارت بر بازار تسلط دارند. از سوی دیگر، این MVNOها عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته‌اند. جالب است که بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی YouGov، نزدیک به ۱۲ درصد  از مشترکان همراه بریتانیا ارائه‌دهنده خود را تغییر داده‌اند و دو سوم از این تعداد، از اپراتورهای همراه اصلی مثل ودافون، EE، O2 و Three سراغ MVNOها رفته‌اند؛ زیرا کیفیت و ارزش خدمات MVNOها به نظر مشتریان بیشتر است.
 
آلمان، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، دانمارک و هلند به‌ترتیب، بیشترین تعداد اپراتورهای مجازی شبکه تلفن همراه را در اتحایده اروپا دارند. 
 
روندهای بازار و فرصت‌ها
وقتی MVNOها سعی دارند نیازهای پیچیده و متنوع مشتریان خود را که زبان‌ها و فرهنگ‌های متفاوتی دارند برطرف کنند، فرصت‌ها بیشتر نصیب بازیکنان چابک می‌شود که مدل کسب‌و کار بهتری دارند. بر اساس داده‌های تحقیق vanninventures، بهترین فرصت  رشد MVNOها در اروپا در حوزه‌هایی است که MVNOها نمی‌توانند وارد عمل شوند یا نمی‌خواهند.
 
اولویت همکاری: هنگامی که در تحقیق ۲۰۱۹ از پاسخ‌دهندگان اروپایی پرسیده شد که اولویت‌هایشان چیست، اکثر آنها پاسخ دادند همکاری بین MVNOها و اپراتورهای شبکه تلفن همراه (MNO) و همکاری با دیگر ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتالی. زیرا در بازارهای رقابتی‌ای که MNOها اپراتورهای مجازی شبکه را به عنوان شریک‌های نیرومند می‌پذیرند، می‌توانند سهم بازار را از آن خود کنند و از طرفیت شبکه خود استفاده کنند. 
 
تاثیر مقررات: در مجموع اروپا همیشه به عنوان منطقه‌ای در نظر گرفته شده که فضای مقرراتی‌اش برای MVNOها مطلوب است. در واقع رشد زیاد MVNOها در اروپا به دلیل مقررات و حمایت این مقررات از MVNOها است.  اکثر تصمیم‌های مربوط به این مقررات در اتحادیه ارپا گرفته می‌شود که تقریبا دوسوم از ملت‌های قاره اورپا را در بر دارد. با این حال، اتحادیه اروپا استانداردی جهانی برای بازارهای موبایل آزاد و رقابتی دارد و سعی دارد فضا را برای بازیکنان باز نگه دارد. مهم‌ترین دغدغه اتحادیه اروپا در مورد بازارهای موبایل تضمین معامله مطلوب برای مشتریان است. البته باید اشاره کرد که تصمیمات اتحادیه اروپا همیشه هم از جانب صنعت موبایل مورد استقبال قرار نگرفته و انتقاداتی را برانگیخته است؛ آشکارترین نمونه این مساله مخالفت اتحادیه اروپا در مقابل هزینه‌های رومینگ بین‌المللی بود. یکی از دلایل اتحادیه اروپا ایجاد بازار واحد دیجیتالی در بین اعضای خود بود و ممنوعیت هزینه رومینگ برای شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه نباید برای استفاده از تلفن‌هایشان در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پول بیشتری پرداخت کنند، یکی از این خط‌مشی‌ها بود که باعث انتقادهای بسیار و کاهش ۱۱ درصدی درآمد شرکت‌ها شد. 
 
گستردگی و تنوع بازار: عامل دیگری که رشد امیدوارکننده‌ای را در اروپا نوید می‌دهد، تکه‌تکه بودن بازار موبایل اروپا است؛ یعنی تعداد زیادی از بازارهای داخلی وجود دارند که تنوع زیادی دارند؛ این رشد به این دلیل است که برطرف کردن نیازهای همه برای carrierهای بزرگ دشوار است؛ بنابراین شرکت‌های کوچک می‌توانند سهمی از بازار را برای خود حفظ کنند. 
 
فناوری‌های نوظهور: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مقررات و فناوری‌های نوظهور دو مساله مهم دیگر در رشد اروپا هستند. فناوری‌های جدید باعث می‌شوند فعالیت‌های MVNOها اینترنت اشیا، eSIM و  ۵G را در بر گیرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.