تلفن همراه

گوشی

August 22, 2019
11:47 پنجشنبه، 31ام مردادماه 1398
کد خبر: 102475

گزارش GSMA از نابرابری جنیسیتی در دنیای دیجیتال

 
رشد اخیر در صنعت تلفن‌ همراه باعث شده است که کشورهای کم‌ درآمد و کشورهایی با درآمد متوسط روندی افزایشی را در حوزه دیجیتالی تجربه کنند. تلفن‌های همراه به ابزاری قدرتمند تبدیل شده‌اند که اطلاعات، خدمات و فرصت‌هایی را به میلیون‌ها نفر ارائه می‌دهند که پیش‌تر به آنها دسترسی نداشته‌اند. با این حال گزارش سال ۲۰۱۹ انجمن جهانی موبایل(GSMA) نشان می‌دهد که با وجود این رشد، مالکیت تلفن همراه هنوز در سطح جهانی دچار مشکل است. در کشورهای کم‌درآمد حدود ۱۵ درصد از بزرگسالان موبایل ندارند و از افرادی که تلفن همراه دارند ۴۵ درصد از اینترنت همراه استفاده می‌کنند. این افراد که به تلفن همراه یا اینترنت آن دسترسی ندارند، گروه‌هایی حاشیه‌ای‌اند که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند، یا گروه‌هایی‌اند که سواد ندارند و از نظر سنی در رده میانسالان قرار می‌گیرند. همچنین اکثر آنها زن هستند.
 
از سوی دیگر، در حالی که مالکیت تلفن همراه و استفاده از اینترنت همراه در بین زنان رشد بسیاری داشته است، هنوز شکاف جنسیتی در این حوزه حس می‌شود. میزان مالکیت زنان نه ‌تنها نابرابری‌های جسنیتی را منعکس می‌کند؛ بلکه نشان می‌دهد زنان در اقتصاد و جامعه دیجیتالی نسبت به مردان عقب‌تر مانده‌اند.
گزارش سال ۲۰۱۹ GSMA، که معتبرترین انجمن جهانی موبایل است، بر اساس یافته‌های تحقیقات پیشین این انجمن طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۵ نگاهی به شکاف جنسیتی در زمینه استفاده از تلفن‌همراه داشته است که خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید: 
 
کشورهای کم‌درآمد
در حال‌حاضر در کشورهای کم‌درآمد ۲۵۰ میلیون زن بیشتر، نسبت به سال ۲۰۱۴، مالک تلفن همراه هستند. ۸۰ درصد از زنان این بازارها موبایل دارند. البته نرخ مالکیت در مناطق مختلف متفاوت است، اما ۶۲ درصد از زنان در آسیای جنوبی تلفن همراه دارند. باید اشاره کرد که تعداد زنان مالک تلفن همراه در کشورهای کم‌درآمد ۱۰ درصد کمتر از مردان است. 
 
فراتر از مالکیت
شکاف دیجیتالی فراتر از مالکیت است. دسترسی به اینترنت همراه و نفوذ آن، یکی دیگر از مسائل جنسیتی در حوزه تلفن همراه است. برای مثال ۴۸ درصد از ۸۰ درصد از زنانی که در کشورهای کم‌درآمد تلفن همراه دارند، از اینترنت همراه استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، به رغم رشد اینترنت همراه در این کشورها، زنان ۲۳ درصد کمتر از مردان از اینترنت همراه استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد ۱/۱ میلیارد زن هنوز به اینترنت همراه دسترسی ندارند. البته این آمار در سال ۲۰۱۷ بیست و شش درصد بوده است. 
 
اینترنت همراه سرویسی نسبتاً جدید در مقایسه با سرویس‌های سنتی همراه یعنی پیامک و امکان مکالمه صوتی است. به همین دلیل احتمال می‌رود استفاده از آن در این مناطق افزایش یابد. به ‌ویژه اینکه مدارکی در زمینه کاهش این شکاف وجود دارد. 
 
 
شکاف جنسیتی و نفوذ پایین تلفن همراه
در بین کشورهای کم‌درآمد، مالکیت تلفن همراه و استفاده از اینترنت تلفن همراه در آمریکای لاتین و بازارهای توسعه‌یافته آسیا از جمله چین بیشترین نرخ را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که میزان مالکیت و استفاده از اینترنت همراه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوبی پایین است. در چنین مناطقی شکاف دیجیتالی بیشتر است؛ مثلاً موزامبیک پایین‌ترین میزان نفوذ موبایل (۵۲ درصد تلفن همراه دارند) را به خود اختصاص داده و شکاف استفاده از تلفن همراه در این کشور ۲۴ درصد است. مناطق روستایی نیز ضریب نفوذ پایینی دارند. 
 
تولید ناخالص داخلی  
شکاف جنسیتی در زمینه مالکیت تلفن همراه با تولید داخلی بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی هر کشور کم‌درآمد ارتباط مستقیم دارد. با این حال، این شکاف در آسیای جنوبی بسیار زیاد است و این امر ارتباطی به تولید داخلی بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی ندارد و بیشتر به این دلیل است که هنجارها و عرف اجتماعی دسترسی زنان به موبایل را محدود می‌سازد. این موضوع نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی در زمینه مالکیت تلفن همراه، صرفاً به دلیل مسائل اقتصادی و تولید داخلی بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی نیست.
 
 
چالش اتصال
در حال حاضر نفوذ تلفن همراه بیش از دوسوم جمعیت کره زمین را شامل می‌شود. اما بر اساس تحقیق GSMA رشد این نفوذ در حال کاهش است. از آنجا که زنان بیشتر جمعیتی را شکل می‌دهند که به اینترنت متصل نیستند، مشخص است که شکاف جنسیتی در کشورهای کم‌درآمد از بین نخواهد رفت. نابرابری در این مناطق بسیار جدی است و این افراد را شامل می‌شود: روستایی، بیکار، بی‌سواد یا با سواد پایین و بیش از ۴۵‌ سال سن. از سوی دیگر، در بسیاری از کشورها عرف و سنت‌ها بر مالکیت زنان تاثیر می‌گذارند؛ برای مثال جوامعی که دسترسی زنان به خرده‌فروشان را محدود می‌کنند یا مالکیت موبایل را برای زنان نامناسب می‌دانند. این سنت‌های محدودکننده در کشورهایی که شکاف جنسیتی بالاست، مشهود است؛ مثل آسیای جنوبی. 
 
از داده‌ها تا استراتژی‌های مشخص
GSMA هدف از گزارش خود را مشخص کردن میزان شکاف جنسیتی در حوزه تلفن همراه می‌داند و تاکید دارد که این مساله، تاثیر مستقیم بر وضعیت اقتصادی دارد؛ به این ترتیب تببین می‌کند که پس از گام اول که شناسایی موانع و نیازها در بازار و اجتماع است، باید تاثیر قوانین اجتماعی، خط‌مشی‌ها، محصولات و خدمات را در مورد شکاف جنسیتی بررسی کرد. پس از آن می‌توان با استافده از داده‌های باکیفیت جمع‌آوری‌شده، اهداف را مشخص، استراتژی‌ها را تعیین و در این زمینه پیشرفت کرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.