رسانه‌های اجتماعی

August 24, 2019
10:33 شنبه، 2ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102526

وزیر ارتباطات: اعتقادی به فیلتر شبکه‌های اجتماعی ندارم

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه‌ای با شبکه NBC آمریکا اظهار کرده که اعتقادی به محدودسازی یا فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ندارد و از نظر او این کار باعث ضعف سیستم می‌شود.
 
«محمد جواد آذری جهرمی» در این گفتگو که صرفاً بخشی از آن نیز منتشر شده، اعلام کرده که با فیلترینگ میانه‌ای ندارد. جهرمی با اشاره به فعالیت خیلی خوب خود در توییتر گفته است: «استفاده خیلی خوب من از توییتر نشان می‌دهد که اعتقاد به محدودسازی یا فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی ندارم.» او گفت که به باز کردن بیشتر فضا اعتقاد دارد و محدودیت‌ها به ایران آسیب می‌زند.
 
وزیر ارتباطات در ادامه تاکید کرده که فیلتر بودن توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی باعث شده که ایران در مقابل پروپاگاندای کشورهایی چون آمریکا ضعف پیدا کند و نتواند در برابر آنها مقابله کند. او همچنین اذعان داشته که دسترسی داشتن و محدود نبودن اینترنت یک کلید موفقیت است:
 
«دسترسی داشتن یک کلید به پیشرفت های اقتصادی است. با وجود تحریم ها ما باید خود را تطبیق بدهیم. از طریق ساختن نسخه های بومی اپلیکیشن‌های خارجی که هم اکنون به طور گسترده در ایران استفاده می‌شوند.»
 
به گفته جهرمی محدودسازی و‌ فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی راه‌حل نیست و با فیلترینگ، جلوی حضور جریان‌ساز و اثرگذاری بر جامعه بین‌المللی گرفته می‌شود: «واقعا ما ایرانی‌ها مردم فوق‌العاده‌‌ای هستیم‌ و تاکنون کارهای بسیار بزرگی انجام دادیم. به خصوص استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ایرانی که در دنیا بهترین هستند و توانستند با کاهش اثر تحریم‌ها، غیرممکن‌ها را ممکن کنند. برای چنین مردمی هر چه خدمت کنیم باز هم کم است.»
 
اگرچه در دو سالی که از فعالیت آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات سپری می‌شود او بارها در مصاحبه‌های مختلف تلاش کرده تا خود را از زیر بار مسئولیت فیلترینگ در کشور خارج کند و بگوید که مسئولیت فیلتر کردن سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها با وزارت ارتباطات نیست، اما همچنان عمده کاربران نام او و فیلتر را با هم گره زده‌اند. تلاش او برای باز کردن این گره حتی باعث شد تا یک سال پیش، شش وزیر و دو نماینده مجلس برای رفع فیلتر توییتر با کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کارگروه فیلترینگ) نامه نگاری کنند. درخواستی که البته در همان زمان از سوی دادستان کل کشور و رییس این کارگروه، رد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.