آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

August 26, 2019
13:28 دوشنبه، 4ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102646

با صدور آیین نامه جدید؛ کنترل کیفیت واردات تجهیزات ارتباطی افزایش می یابد

 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تدوین آیین‌نامه جامع برای صدور گواهی تائید نمونه تجهیزات ارتباطی با هدف افزایش کنترل کیفیت در ورود تجهیزات ارتباطی به کشور خبر داد.
 
حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه این آیین‌نامه با همفکری کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و با هدف نظارت بر ورود تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات و کنترل کیفیت آن‌ها تدوین می‌شود، ادامه داد: این آیین‌نامه در راستای بازنگری مصوبه ۵۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تدوین می‌شود. چرا که واردکنندگان تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات به این مصوبه انتقاداتی داشتند که هم اکنون در حال رفع این مشکلات هستیم.
 
وی با بیان اینکه روز گذشته جلسه‌ای با اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، دبیر کل این سازمان و عضو صاحب‌نظر سازمان نظام صنفی رایانه ای در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به‌عنوان صاحب‌نظران این حوزه برگزار کردیم، گفت: در این آیین‌نامه رفع تضاد منافع برای واردکنندگان تجهیزات، مصرف‌کنندگان و آزمایشگاه‌هایی که نسبت به صدور گواهی تائید نمونه این تجهیزات اقدام می‌کنند، در نظر گرفته‌شده تا به یک راهکار مشخص و قابل دفاع برسیم.
 
دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات افزود: تغییر در فرایندهای مربوط به صدور گواهی تائید نمونه و ورود تجهیزات حوزه ICT به کشور با هدف تسهیل‌گری و چابک سازی، حذف مقررات زائد، به‌روزرسانی ضوابط و سازگار کردن آن با شرایط روز، انجام می شود.
 
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در این آیین‌نامه بررسی‌های مربوط به رعایت کیفیت تجهیزات و دستگاه‌های واردشده به کشور یا تولیدشده در داخل در حوزه‌های سازگاری الکترومغناطیسی (EMC)، سلامت و ایمنی و تطابق با استانداردها و ضوابط رادیوئی دیده‌شده است که در آزمایشگاه‌هایی که از رگولاتوری اعتبارنامه دریافت کرده‌اند، انجام می‌شود.
 
به گزارش مهر، پیش از این اعضای کمیسیون شبکه رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با انتقاد از رگولاتوری در صدور گواهی تائید نمونه تجهیزات عنوان کردند که سیاست‌گذاری دراین باره که به مصوبه ۱۲ سال قبل بازمی‌گردد، به دلیل فرآیند زمان‌بری که دارد، به قاچاق و ورود کالای بی‌کیفیت کمک می‌کند.
 
مردادماه امسال نیز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نامه‌ای به ﻓﻼح ﺟﻮﺷﻘﺎﻧﯽ رئیس سازمان ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﻘﺮرات ارﺗﺒﺎﻃﺎت، با اشاره به اقدام رگولاتوری برای تهیه پیش‌نویس ﺿﻮاﺑﻂ تائید ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺗﺠﻬﯿﺰات ارﺗﺒﺎﻃﯽ و ﻓﻨﺎوری، خواستار اعمال‌نظر کارشناسی کمیسیون شبکه سازمان نصر در این آیین‌نامه شد تا نگرانی‌های واردکنندگان تجهیزات ارتباطی مرتبط با روند اجرا و عملیاتی شدن این آیین‌نامه، مرتفع شود.
 
در این نامه تأکید شده که به‌رغم ﺣﻀﻮر ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎم ﺻﻨﻔﯽ رایانه‌ای در ﺟﻠﺴﺎت مربوط به بررسی پیش‌نویس پیشنهادی و نیز ارائه نظرات کارشناسی سازمان نصر، «پیش‌نویس در ﺣﺎل ﺑﺮرﺳﯽ» دارای تفاوت‌هایی ﺑﻮده و ﻧﻈﺮات ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎم ﺻﻨﻔﯽ رایانه‌ای در آن ﻟﺤﺎظ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ.
 
ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎم ﺻﻨﻔﯽ رایانه‌ای در این نامه خواستار ﺧﺮوج ﺑﺮرﺳﯽ آیین‌نامه ﻣﺬﮐﻮر از دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺟﻠﺴﻪ آﺗﯽ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﻘﺮرات ارتباطات شده بود تا زﻣﺎن ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺴﺨﻪ در ﺣﺎل ﺗﻬﯿﻪ و ﻟﺤﺎظ ﮐﺮدن ﻧﻈﺮات ﻓﻌﺎﻻن اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد.
 
طبق قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و اساسنامه رگولاتوری، اعمال استانداردها، ضوابط و نظام‌های کنترل کیفی و تائید نمونه تجهیزات در ارائه خدمات، توسعه و بهره‌برداری از شبکه‌های مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور به عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.