اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 27, 2019
12:18 سه شنبه، 5ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102693

راهکارهای هواوی برای تجربه بهتر اینترنت اشیا

هواوی با سیستم عامل و دستگاه‌های IoT خود، دنیای اینترنت اشیا را متحول می‌کند. هواوی سعی دارد با ارائه محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود، دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا را هماهنگ‌تر و کارآمدتر کند.
 
در سال 2019، گوشی‌های هوشمند چگونه تکامل یافته و زندگی ما را تغییر می‌دهند؟ هواوی پیش‌بینی کرده است دنیای آینده روی تعامل طبیعی انسان و ماشین تمرکز خواهد داشت؛ به طوری که تجربه تمام سناریوهای مختلف (گوشی، تلویزیون هوشمند، خودرو و…) به صورت یکپارچه امکان‌پذیر می‌شود. نسل بعدی گوشی‌های همراه هوشمندتر بوده و دستگاه‌هایی مانند خودروهای هوشمند، دفاتر کار و منازل را برای یک تجربه هوشمند و همه‌جانبه برنامه‌ریزی می‌کند.
با توسعه سریع فناوری هوش مصنوعی و 5G دنیای فناوری به Internet of Everything (IoE) نزدیک شده و این بار انقلابی از طریق اینترنت اشیا (IoT) تحقق می‌یابد. بر اساس گزارش اتصال جهانی هواوی (GCI) در سال 2025 تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه جهانی از 4.5 میلیارد در سال 2015 به 100 میلیارد در سال 2025 افزایش می‌یابد. همچنین در این گزارش ذکر شده است که میانگین تعداد دستگاه‌های دیجیتالی مرتبط به هر فرد، از 2 عدد در سال 2015 به 25 دستگاه در سال 2025 افزایش پیدا خواهد کرد.
با توجه به آمارهای فروش و نسبت دستگاه‌های متصل به شبکه اینترنت همراه، گوشی‌های موبایل رتبه نخست را در بین این دستگاه‌ها خواهند داشت. به عنوان مثال، تعداد تلفن‌های هوشمند عرضه شده در هر سال، بیش از 400 میلیون عدد است؛ تقریباً 100 درصد این گوشی‌ها، به شبکه اینترنت متصل می‌شوند. اما چگونه می‌توان پیشرفت هوشمندانه دستگاه‌های IoT مانند تلویزیون، کامپیوترهای شخصی، سیستم‌های نصب شده در وسایل نقلیه و حتی یخچال و سیستم‌های تهویه مطبوع را سرعت بخشیده و تمام آنها را برای تجربه‌ای هرچه بهتر در سناریوهای مختلف ترکیب کرد؟
 
چالش‌ها و فرصت‌ها در برابر اینترنت اشیا 
در حال حاضر، اکوسیستم و استانداردها از هم جدا شده‌اند و نیاز به یکپارچه‌سازی در آینده دارند. همچنین پلتفرم‌های گوناگونی از IoT در بازار وجود دارد. حمل و نقل، فروشندگان لوازم خانگی، سایت‌های تجارت الکترونیکی، فروشندگان تلفن همراه و فروشگاه‌های دکور منازل، همگی سیستم‌های هوشمند خود را راه‌اندازی کرده‌اند. اما این سیستم‌ها، بدون حضور استانداردهای یکپارچه ارتباطی، با یکدیگر سازگار نیستند.
حتی ارتقای هوشمند یک محصول مشخص، از استاندارد هماهنگی برخوردار نیست؛ چه برسد به ارتباط بین برندها و دسته‌های مختلف. سیستم‌های IoT ناسازگار دقیقاً مانند جزایر جدا شده هستند. از این رو، کمیت و کیفیت اتصالات بسیار ضعیف بوده و باید در آینده با ساده‌سازی، بهبود یابد. مراحل فعلی شبکه از جمله ثبت نام، ورود به سیستم و پیکربندی دستگاه‌های IoT بسیار دشوار است و هر گام، صبر و دانش فنی بالایی را از کاربر طلب می‌کند.
به عنوان مثال یک دستگاه IoT را در نظر بگیرید که میلیون‌ها عدد از آن فروخته شده است؛ تنها 60 درصد از کاربران می‌دانند که این محصول امکان اتصال به اینترنت را دارا بوده و بازهم تنها 20 درصد قادر خواهند بود تا این مراحل را طی کرده و آن را به درستی به اینترنت متصل کنند. نسبت کاربران فعال که در واقع دستگاه‌های خود را به پلتفرم متصل کرده‌اند، تنها 10 تا 15 درصد بوده و از این رو، تولیدکننده دستگاه کاربران زیادی را از دست داده است. این امر برای یک تأمین‌کننده، ضرر هنگفتی محسوب می‌شود.
از سوی دیگر، هر کسی که بتواند در یکپارچه سازی اکوسیستم IoT پیشرفت واقعی داشته باشد، از یک فرصت تاریخی در این زمینه بهره‌مند می‌شود. در همین راستا، هواوی اکوسیستم HiLink IoT را راه‌اندازی کرده که یک مجموعه سه تکه را در برمی‌گیرد. این مجموعه شامل HiLink ، LiteOS و تراشه‌هاست که می‌تواند با کمک پلتفرم Open Device-Cloud، سیستم عامل و همچنین تراشه‌ها، مشکلات موجود در صنعت IoT را از ابتدا تا انتها حل کرده و این امکان را فراهم می‌کند تا توسعه IoT ساده‌تر و کارآمدتر شود.
 
HiLink
از زمان عرضه تا به امروز، سازگاری HiLink بر روی بیش از 900 مدل و 100 دسته‌بندی مختلف از محصولات اینترنت اشیا مورد استفاده و آزمون قرار گرفته است.
فناوری HiLink شرکت هواوی از انواع روش‌های اتصال از جمله Wi-Fi، Zigbee، بلوتوث، RFID، Wired Bus و NB-IoT نیز پشتیبانی می‌کند. این فناوری با اتصال‌های استاندارد مورد استفاده در صنایع سازگاری دارد و دسترسی پایدار و قابل اعتمادی را برای دستگاه‌های IoT به ارمغان می‌آورد. زمانی که یک گوشی‌ هوشمند به تجهیزات اینترنت اشیای مجهز به فناوری HiLink نزدیک شود، در صورت متصل نبودن، پیامی به شکل خودکار بر روی گوشی هوشمند به منظور اتصال به دستگاه نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند با انتخاب دکمه تایید به راحتی به آن تجهیز متصل شود. روند اتصال دستگاه با فناوری HiLink بسیار ساده است و میزان موفقیت اتصال دستگاه حدود 99 درصد است.
به منظور فراهم کردن کنترل آسان دستگاه برای کاربران، هواوی برنامه Smart Home را به برنامه Smart Life ارتقا داده است. از طریق رابط کاربری گرافیکی تعریف شده، کاربران می‌توانند مدیریت و کنترل یکپارچه تمام محصولات خریداری شده در اکوسیستم را به دست بگیرند. همچنین می‌توانند عملکردها و خدمات تعریف شده برای هر محصول را  به طور خودکار به  برنامه Smart Life متصل کنند. به عنوان مثال یک دستگاه هوشمند تصفیه هوا با قابلیت نظارت بر فیلتر را در نظر می‌گیریم. زمانی که این دستگاه تشخیص دهد که تنها 2 درصد از عمر فیلتر باقی مانده است، اعلان مربوط به این موضوع در برنامه Smart Life برای کاربر نمایش داده خواهد شد و لینک خرید فیلتر جدید در اختیار کاربر قرار داده می‌شود.
 
LiteOS
سیستم عامل در دستگاه‌های هوشمند مجهز به اینترنت اشیا، نقشی بسیار مهم و حیاتی دارد. سیستم عامل LiteOS در سال 2012 توسط هواوی به عنوان یک سیستم عامل و پلتفرمی جامع برای تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیا ساخته شد. از زمان عرضه در سال 2015، سیستم عامل LiteOS به شکل گسترده‌ای بر روی گوشی‌های هوشمند هواوی، گجت‌های پوشیدنی هوشمند، تجهیزات خانه هوشمند، تجهیزات خدمات عمومی شهری و… مورد استفاده قرار گرفته است.
LiteOS در واقع یک پلتفرم جامع است که نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا را به یکدیگر متصل می‌کند. این پلتفرم با تراشه و ماژول‌های معمول سازگار است و به افزایش حداکثری کارایی آن‌ها کمک بسیاری می‌کند. این پلتفرم می تواند عملکردهای سخت‌افزاری را به صورت انتزاعی انجام دهد و رابط‌های استانداردی با قابلیتهای بی‌شمار ایجاد کند (مانند اتصال دستگاه‌های مجهز به فناوری ابری، حالت مصرف انرژی کم، سنسورها و هوش مصنوعی). علاوه بر این، پلتفرم LiteOS از طیف گسترده‌ای از حالات تجاری پشتیبانی می‌کند و چارچوب‌های فنی مختلفی را ارائه می دهد؛ همچنین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بر روی بهبود اجرای خدمات و عملکردهای محصول تمرکز کنند.
 
تراشه‌های اینترنت اشیا
ارتباط و تبادل اطلاعات از پایه‌های اصلی فناوری اینترنت اشیا به شمار می‌رود. هواوی برای پشتیبانی از تجهیزات الکترونیکی مصرفی در ابعاد و عملکردهای مختلف، انواع اتصالات، صفحات نمایش، دوربین، Gateway و تراشه‌های STB را تولید کرده است.
اتصال به شبکه یکی از پیش‌نیازهای اصلی دستگاه‌های هوشمند بر پایه اینترنت اشیاست. به عنوان مثال، در حالت استفاده خانگی، با افزایش تعداد اتصالات IoT، ظرفیت اتصال و عملکرد پردازش روترها، نیاز همه دستگاه‌های موجود در خانه را برآورده نمی‌کنند. علاوه بر این، ساختارهای پیچیده ساختمان باعث ضعف و تداخل شدید سیگنال و ارتباط ناپایدار می شود؛ همچنین از طرفی امنیت اطلاعات و حریم شخصی دستگاه‌های متعدد نیز چالشی بزرگ به شمار می‌رود. از همین رو، تراشه‌های Gigahome WiFi-IoT هواوی برای تأخیر بسیار کم، مصرف برق بسیار پایین و انتقال اطلاعات در فواصل طولانی طراحی شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.