اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 28, 2019
14:55 چهارشنبه، 6ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102764

نسل چهارم سامانه رادیو سوند بومی سازی شد

 
رئیس مرکز تحقیقات فضایی از بومی سازی نسل چهارم سامانه رادیوسوند (Radio sonde) خبر داد و گفت: تست ساخت نسل‌های پنجم و ششم این محصول در دست انجام است.
 
به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، امید شکوفا از اتمام ۳ پروژه سنجش از دور در حوزه کشاورزی، دو پروژه در زمینه اینترنت اشیاء و تحویل‌گیری یک پروژه در زمینه ساخت ایستگاه زمینی خبر داد و گفت: فعالیت‌های مرکز تحقیقات فضایی ایران در ارائه خدمات فضاپایه به دیگر ارگان‌ها و نهادها در زمینه پایش محصولات زراعی، پایش زمین، ارائه داده‌های لازم با استفاده از تصاویر سنجش از دور برای کمک به مدیریت بحران و نیز تخمین خسارات سیل اخیر است.
 
وی با بیان اینکه نخستین طرحی که به‌طور کامل به مرکز تحقیقات فضایی ابلاغ شد، پروژه پایش محصولات کشاورزی غرب کشور بوده که خوشبختانه، تاکنون بیش از ۹۰ درصد این پروژه به انجام رسیده، گفت: بخش‌های باقیمانده این پروژه، طی چند هفته آینده به اتمام خواهد رسید.
 
رئیس مرکز تحقیقات فضایی ادامه داد: فعالیت‌های دامنه‌داری برای این پروژه صورت گرفته که مورد توجه مسئولان کشور است. به نحوی که در یک بازه کوتاه، تعداد چشمگیری از مسئولان رده بالای کشوری شامل وزرا، معاونان، نمایندگان مجلس و مدیران کل وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، علوم، برنامه و بودجه، محیط زیست و نیروی انتظامی و … از دستاوردهای این پروژه و همچنین فعالیت‌های حوزه کشاورزی دقیق، شامل تعیین سطح زیرکشت برنج در استان‌های ممنوع و میزان آب مصرفی، میزان تولید سیب‌زمینی، تعیین سطح زیرکشت محصولات غیرمجاز و نظایر آن بازدید کردند.
 
شکوفا اظهار داشت: به‌دلیل دقت و اهمیت استراتژیک پایش کشور با استفاده از سنجش از دور، سفارش ها و تفاهم‌نامه‌های مختلفی از سوی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف با مرکز تحقیقات فضایی پژوهشگاه فضایی ایران مطرح و منعقد شده است. برای نمونه، سفارش تعیین سطح زیرکشت ۷ محصول اصلی کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه در بحث آمایش سرزمین برای سه استان کشور، تفاهم‌نامه با پلیس مبارزه با مواد مخدر و تخمین خسارات سیل اخیر کشور با استفاده از داده‌های سنجش از دور در راستای این هدف صورت گرفته است.
 
وی از انجام پروژه‌ ملی «تخمین خسارات سیل بهار ۱۳۹۸ در بخش کشاورزی»، به عنوان اولویت نخست فعالیت‌های جاری مرکز تحقیقات فضایی یاد کرد و گفت: پس از انجام اقدامات خودجوش پایش سیل‌های ویرانگر فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ که در راستای کمک به مدیریت بحران سیل انجام گرفت، مسئولان وزارت کشور به‌دلیل دقت، صحت و کیفیت بالای نقشه‌ها و اطلاعات ارائه شده از سوی پژوهشگاه فضایی ایران در فرآیند تعیین خسارات بخش کشاورزی شهرستان‌های سیل‌زده آق قلا و گمیشان، تصمیم گرفتند تا نقشه‌های تهیه شده توسط مرکز تحقیقات فضایی، مبنای تشخیص میزان خسارت سیل و پرداخت به کشاورزان کل کشور، به‌ویژه کشاورزان سه استان لرستان، خوزستان و گلستان قرار گیرد.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: این پروژه هم اکنون با همکاری نیروهای درون پژوهشگاه فضایی ایران و استارت‌آپ های فضایی در دست اجرا است و تا نیمه دوم شهریور ماه امسال به اتمام می رسد.
 
رئیس مرکز تحقیقات فضایی از توسعه سامانه‌های هواشناسی در این مرکز خبر داد و اضافه کرد: با تفاهم‌نامه میان پژوهشگاه فضایی ایران و سازمان هواشناسی در جهت توسعه سامانه‌های هواشناسی، مرکز تحقیقات فضایی موفق شد پس از تولید سه نسل از سامانه بومی رادیوسوند (ابزار اندازه گیری دما)، نسل چهارم این محصول را با مشخصات بهتر از قبل کامل و نتایج آن را به مسئولان ذی‌ربط در سازمان هواشناسی ارائه کند.
 
وی گفت: درحال حاضر، مشغول تکمیل ساخت و تست نسل‌های پنجم و ششم این محصول هستیم. همچنین، توسعه نرم افزار این سامانه مطابق با استانداردهای بین المللی به اتمام رسیده است.
 
شکوفا در مورد فعالیت‌های مرکز تحقیقات فضایی در حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های مخابراتی نیز به همکاری در تحویل‌دهی نهایی بخش های مختلف مخابراتی پروژه ناهید ۱ به پژوهشکده سامانه‌های ماهواره اشاره کرد و با بیان اینکه در پروژه ناهید ۲، طراحی و ساخت بخش رله تلفنی باند Ku این ماهواره برعهده همکاران مرکز تحقیقات فضایی است، افزود: آزمون‌های مدل مهندسی آن با موفقیت به اتمام رسیده و آزمون‌های مدل کیفی پروژه نیز در تعامل با کارفرمای پروژه یعنی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره در دست اجرا است. امیدواریم پس از انجام برخی اصلاحات، به زودی، مدل کیفی نیز با موفقیت تحویل داده شود.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی دو ایستگاه زمینی باند Ku و S در ایستگاه‌های فضایی قشم و ماهدشت،  گفت: راه‌اندازی ایستگاه‌های زمینی در پیشبرد ماهواره‌های نسل بعدی که در نقشه راه فضایی کشور پیش بینی شده نیز کاربرد خواهد داشت.
 
رئیس مرکز تحقیقات فضایی درباره همکاری این مرکز در پروژه ماهواره پارس۲،  گفت: در تعامل بسیار خوبی با معاونت طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران هستیم و در بخش‌هایی همچون تعیین الزامات کاربر و امکان‌سنجی طراحی و ساخت زیرسیستم محموله مخابراتی و همچنین، زیرسیستم پردازش این ماهواره همکاری داریم. همچنین پروژه‌ای در خصوص بررسی چشم‌انداز توسعه محموله‌های مخابراتی ژئو و غیرژئو در تعامل با معاونت طراحی و تضمین ماموریت پژوهشگاه فضایی و به کارفرمایی سازمان فضایی ایران توسط مرکز تحقیقات فضایی در دست اجرا است که تا پایان شهریور ماه امسال، سه فاز از چهار فاز این پروژه به انجام خواهد رسید.
 
شکوفا با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی تحت عنوان پروژه «بررسی وضعیت کسب و کارهای فضاپایه در کشور» گفت: این طرح در راستای شناخت هر چه بیشتر پتانسیل و شرایط استارت‌آپ‌های حوزه فضایی به اجرا درآمده است.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فضایی ایران درباره پژوهش‌های کاربردی در کنار تولیدات علمی مرکز تحقیقات فضایی اظهار داشت: پژوهشگران مرکز تحقیقات فضایی در یکسال گذشته، حدود ۲۳ عنوان طرح پژوهشی داخلی را در دستور کار قرار داده و در این راستا بیش از ۱۰ مقاله ISI و علمی-پژوهشی، و ۲۸ عنوان مقاله همایش و کنفرانسی به چاپ رسانده‌اند. همچنین ۶ عنوان ثبت اختراع و ۶ عنوان ثبت نوآوری این مرکز نیز در تعامل با معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در دست اجرا و پیگیری است.
 
به گفته وی، نتیجه ملموس یکی از طرح‌های پژوهشی این مرکز، طراحی و ساخت محصولی با عنوان سوییچ موج‌بری شیاری برای استفاده در ترانسپوندرهای ماهواره‌های مخابراتی ژئو است که با نوآوری و ابتکار خاصی که پژوهشگران مرکز تحقیقات فضایی در طراحی و ساخت این موج‌بر به‌کارگرفته‌اند، شاهد کاهش پیچیدگی در فرآیند ساخته شده هستیم و محصول نهایی به لحاظ عملکردی، بسیار دقیق و قابل اطمینان برای کاربردهای فضایی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.