تلفن همراه

فناوری

August 28, 2019
15:02 چهارشنبه، 6ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102765

اطلاعات جدیدی از پردازنده موبایلی اسنپدراگون 865 و 875 فاش شد

 
کوالکام خود را برای معرفی پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۶۵ و ۸۷۵ آماده می‌کند که به‌ احتمال‌ بسیار، علاوه‌بر قدرت بیشتر، ساختار متفاوتی نیز خواهند داشت.
 
هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، رویداد کوالکام برای معرفی احتمالی اسنپدراگون ۸۶۵ نزدیک‌تر می‌شود؛ رویدادی که احتمالاً هیجانات بسیاری را برای کاربران دستگاه‌های موبایلی رقم خواهد زد. 
 
با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد که پیش‌ از رونمایی از پردازنده‌ی نسل بعدی اسنپدراگون، کوالکام روی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۷۵ که برای دو نسل بعد درنظر گرفته شده نیز کار می‌کند. طبق شایعاتی که به‌تازگی در رسانه‌های فناوری نشر پیدا کرده، انتظار می‌رود که شرکت آمریکایی کوالکام در راستای ساخت اسنپدراگون ۸۷۵ برای حصول نتیجه‌ی بهتر همکاری جدیدی را با TSMC آغاز کند؛ شرکتی که از سال‌ها پیش روی تولید پردازنده‌های سری A اپل کار می‌کند.
 
البته موضوع بالا به‌معنای فراموشی اسنپدراگون ۸۶۵ نیست؛ زیرا براساس گزارش‌های جدید، کوالکام قصد دارد به‌واسطه‌ی همکاری با سامسونگ، از پیشرفت‌های مهندسی این شرکت در لیتوگرافی ۷نانومتری EUV در پردازنده‌ی پرچم‌دار آتی خود بهره ببرد؛ اما گویا شرایط برای سال ۲۰۲۱ با تفاوت روبه‌رو خواهد شد و احتمالا کوالکام TSMC را برای تولید پردازنده اسنپدراگون ۸۷۵ با‌استفاده از لیتوگرافی ۵نانومتری به کار خواهد گمارد.
 
با‌ این‌ اوصاف، گزارش جدید کمی عجیب جلوه می‌کند. سامسونگ به‌تازگی از توسعه‌ی مؤفق پردازنده‌های موبایلی با لیتوگرافی ۵نانومتری EUV خبر داده است که کاهش ۲۰درصدی را در مصرف انرژی به‌ارمغان می‌آورند. اکنون باتوجه به همکاری فعلی کوالکام با سامسونگ، جدایی این دو شرکت از یکدیگر کمی عجیب و غیرمنتظره جلوه می‌کند. طبق گفته‌ی منابع خبری معتبر، تولید انبوه پردازنده‌های موبایلی TSMC با لیتوگرافی ۵نانومتری تا سال ۲۰۲۱ میسر خواهد شد؛ از‌این‌رو، کوالکام در همکاری با این شرکت تایوانی، احساس اعتماد‌به‌نفس بیشتری می‌کند. 
 
از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۷۵ که بگذریم، به اسنپدراگون ۸۶۵ می‌رسیم که فاصله‌ی کمتری تا معرفی آن داریم. طبق گمانه‌زنی‌ها، احتمالاً این تراشه در دو نسخه‌ی متفاوت با نام رمز Kona و Huracan تولید شود؛ همچنین انتظار می‌رود که در این نسل از فناوری‌ LPDDR5x برای حافظه رم و UFS 3.0 برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی، پشتیبانی‌ شود. 
 
به‌نظر می‌رسد که مهم‌ترین تفاوت بین دو نسخه‌ی متفاوت اسنپدراگون ۸۶۵، به بهره‌مندی‌ از مودم 5G خلاصه شود؛ بنابراین تولیدکنندگان حق‌ انتخاب برای پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از فناوری 5G را در دستگاه‌های تولیدی‌شان بسته‌به بازاری که در آن عرضه می‌کنند، خواهند داشت. طبق اطلاعات اولیه، انتظار می‌رود که عملکرد اسنپدراگون ۸۶۵ نسبت‌به نسل پیشین خود پیشرفت نسبتا خفیفی را تجربه کند؛ با‌این‌حال، هنوز با‌توجه‌به اینکه اطلاعاتی دقیقی نداریم، نمی‌توان نظر قطعی در‌ این‌باره داد. 
 
کوالکام در ماه دسامبر سال جاری رویدادی را برگزار خواهد کرد که احتمالا در آن اطلاعات دقیق‌تری درباره‌ی نسل‌های بعدی تراشه‌های موبایلی کوالکام ارائه می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.