اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 31, 2019
10:41 شنبه، 9ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102858

بازدید خبرنگاران از محل آماده‌سازی ماهواره ناهید

اواخر هفته گذشته تصاویر ماهواره‌ای از انفجاری در یکی از پایگاه‌های فضایی ایران در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد که خبر از شکست دیگر از پرتاب ماهواره‌ای کشور می‌داد. بلافاصله بعد از این خبر‌ها وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که ماهواره ناهید حالش خوب است و از خبرنگاران دعوت کرد تا از محل آماده‌سازی این ماهواره بازدید کنند. در نهایت نیز امروز صبح (۹شهریور) پژوهشگاه فضایی کشور میزبان وزیر ارتباطات و خبرنگاران بود تا نشان دهد این ماهواره در آزمایشگاه این پژوهشگاه در حال آماده‌سازی است.
 
بعد از این بازدید هم محمدجواد آذری جهرمی مقابل دوربین رسانه‌های خارجی داخلی قرار گرفت تا پاسخگوی ابهامات در این زمینه باشد؛ هرچند او در این پرسش و پاسخ تاکید کرد که جزییات دقیق در مورد ادعای آمریکایی‌ها را باید وزیر دفاع اعلام کند.
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این که عکس‌های ماهواره‌ای که خبر از انفجار در سکوی پرتاب ماهواره سمنان می‌دهد مربوط به چیست گفت: «من ایده‌ای درباره این ادعای آمریکایی‌ها و بحث پایگاه فضایی سمنان ندارم و فکر می‌کنم، وزیر محترم دفاع که مسئول این حوزه هستند درباره آن اظهارنظر کنند. چیزی که امروز می‌شد آن را دید، این است که ماهواره ناهید این‌جاست، هنوز تحویل داده نشده و مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است.» او در ادامه ضمن اشاره به ادعاهای همیشگی رئیس جمهوری آمریکا افزود: ‌«دونالد ترامپ گفته بود ما دخل و تصرفی در انفجاری که ادعا کرده بودند در پایگاه فضایی سمنان رخ داده، نداشته‌اند؛ که ما آن را تکذیب می‌کنم اما علاقمند هستم نه به عنوان وزیر که به عنوان یک ایرانی اگر آنها اینقدر می‌توانند جزییات دقیق به کمک تصاویر ماهواری‌شان را منتشر کنند، تصاویر سرنگون شدن پهپادشان به خاطر تجاوز به آب‌های کشور توسط نیروهای مسلح کشور را به همراه محل دقیق سقوط نیز منتشر کنند. این یک قدم مثبت برای روشن‌سازی افکار عمومی در جهان است.»
 
پنج‌شنبه هفته گذشته شرکت آمریکایی پلنت لبز (Planet Labs Inc) شرکت خصوصی که از زمین تصویربرداری می‌کند، تصاویر ماهواره‌ای را از انفجار موشک روی سکوی پرتاب در یک مرکز فضایی در ایران منتشر کرد؛ سکویی که براساس گزارش‌ها قرار بوده از آن یک ماهواره به فضا پرتاب شود.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگر پیوست در مورد این ادعا که انفجار در سکوی پرتاب ماهواره ایران به دلیل سوختگیری قبل از پرتاب بوده گفت: «برای پرتاب باید ماهواره را از سه هفته قبل تحویل وزارت دفاع دهیم تا سیکل‌های مورد نظر یک پرتاب طی شود. قطعا این مسئله‌ای که در رابطه با پرتاب ماهواره ناهید ادعا می‌شود نبوده و پرتابگر نیز از سه هفته قبل سوخت‌گیری نمی‌شود.
 
ماهواره‌ها در صف پرتاب
به جز تلاشی که امروز محمدجواد آذری جهرمی انجام داد تا نشان دهد ماهواره ناهید هنوز سر جایش است و در حال آماده‌سازی، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران نیز بعد از ادعای آمریکاها در مورد شکست دیگر در پرتاب ماهواره ایران به فضا به صورت ضمنی این موضوع را تکذیب کرده بود. او در گفت‌وگویی اعلام کرد: «فعالیت‌های تحقیقاتی ماهواره‌ای ما شفاف انجام می‌شود که ممکن است برخی با تصاویر ماهواره‌ای استنباطی داشته باشند که موضوع خیلی پیچیده‌ای است؛ هرزمان هم این فعالیت و تحقیقات نتایج موفقیت‌آمیز داشته باشد خبر خوش آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»
 
در حال‌حاضر و براساس آنچه مقامات وزارت ارتباطات اعلام می‌کنند ماهواره‌های مختلفی در صف انتظار برای پرتاب به فضا هستند.
 
برای نمونه مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که امسال سه ماهواره ناهید۱، ظفر و پارس ۱ در مدار زمین قرار می‌گیرند. وزیر ارتباطات در مراسم امروز در مورد آخرین وضعیت آماده‌سازی ماهواره ناهید اعلام کرد: «ماهواره آمده است، تست‌های دستگاه و تست سازگاری با ماهواره‌بر نیز به پایان رسیده و به محض این‌که وزارت دفاع اعلام کند، ماهواره را تحویل می‌دهیم.» او همچنین در مورد جزییات و اهداف ماهواره ناهید گفت: ‌«اهداف اصلی این ماهواره، مخابراتی است و با قرارگیری روی باند UHF و KU با ایستگاه‌های زمینی تبادل اطلاعات انجام می‌دهد. البته دوربین سنجشی هم روی آن مستقر است اما ماموریت اصلی آن سنجشی نیست.» به گفته جهرمی این ماهواره و به مدت دو ماه و نیم می‌تواند در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار بگیرد. جهرمی در ادامه از اقدامات پژوهشی روی این ماهواره بعد از پرتاب خبر داد و افزود: «تصمیم داریم یکسری از فناوری‌های ماهواره‌های مخابراتی را در این ماهواره آزمایش کنیم. فناوری پنل خورشیدی باز شونده، ارتباطات بین ماهواره‌ای و کنترل سه محوره جزو موضوعاتی هستند که با در مدار قرار گرفتن این ماهواره، مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.»
 
براساس گزارش‌های منتشر شده و اطلاعات موجود روی سایت پژوهشگاه فضایی کشور، تحقیق و طراحی ماهواره مخابراتی ناهید ۱ به اواخر سال ۱۳۹۳ باز می‌گردد. این ماهواره تاکنون مراحل مختلفی را پشت سرگذاشته تا به مرحله ساخت و تولید برسد. این ماهواره یکبار و در بهمن ۱۳۹۵ توسط حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز رونمایی شد.
 
ناهید تنها تلاش پرسروصدای وزارت ارتباطات برای تولید و فراهم کردن شرایط برای قرار گرفتن ماهواره در فضا نیست. زمستان سال گذشته نیز پرتاب ماهواره‌های پیام و دوستی و قرار نگرفتن آنها در مدار سر و صدای زیادی را به پا کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.