لبه تکنولوژی

August 31, 2019
14:51 شنبه، 9ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102898

بزرگترین کامیون خودران جهان شارژ نمی‌خواهد!

 
"ای‌دامپر" نام بزرگترین کامیون برقی جهان است که شاید هیچ‌وقت نیاز نداشته باشد برای شارژ شدن به برق متصل شود، چرا که نیروی مورد نیاز خود را از ذخیره انرژی حرکت خود تامین می‌کند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، گاهی اوقات یک ماشین آن قدر در راستای هدف خود خوب تنظیم شده است که به سختی می‌توان باور کرد که قبلا ساخته نشده است.
 
یک شرکت سوئیسی یک کامیون کمپرسی غول پیکر با یک پیشرانه تمام الکتریکی به بازار عرضه کرده است. بزرگترین خودروی برقی با بزرگترین بسته باتری ممکن است که تاکنون دیده‌ایم و به دلیل اینکه انرژی مورد نیاز خود را از ذخیره انرژی حاصل از حرکت در سر پایینی‌ها تامین می‌کند، شاید هیچ گاه نیاز به شارژ شدن پیدا نکند.
 
شرکت "هیمبرگ"(Heimberg) با همکاری آزمایشگاه فدرال علوم مواد Empa و دانشگاه علمی کاربردی "برن" و شرکت NTB، یکی از مدل‌های غول برند کوماتسو موسوم به "HD۶۰۵-۷" را گرفته‌اند، موتور دیزلی ۲۳ لیتری آن را بیرون آورده و به جای آن موتورهای الکتریکی قدرتمند و یک بسته باتری هیولای ۶۰۰ کیلووات ساعتی جایگزین کرده‌اند و نام آن را "ای‌دامپر"(EDumper) گذاشته‌اند و آن را برای کار در معدن سنگ منطقه "پری" در حدود ۱۰۰ کیلومتری زوریخ فرستاده‌اند.
 
 
کار در این معدن فرصتی نادر به "ای‌دامپر" برای تولید تقریبا همه انرژی مورد نیاز خود داده است. زیرا در این معدن، این کامیون با حدود ۶۰ تن سنگ بارگیری می‌شود که باید آن را به نقطه‌ای در پایین کوه منتقل کند. شیب ۱۳ درجه‌ای این جاده و بار سنگین پشت کامیون به "ای‌دامپر" اجازه می‌دهد تا باتری خود را از نیروی حرکتی شارژ کند. قدرت تولید و ذخیره شده تقریبا برای بازگشت کامیون خالی به بالای کوه کافی است. بدین ترتیب "ای‌دامپر" اغلب مواقع نیاز به شارژ شدن از طریق برق مستقیم نخواهد داشت.
 
پایگاه خبری اشپیگل می‌گوید "ای‌دامپر" بر خلاف برخی گزارش‌ها بیشتر از آنچه که مصرف می‌کند، برق تولید نمی‌کند. بنابراین به ویژه در زمستان، هنگامی که زنجیر چرخ‌ها به طور قابل توجهی باعث افزایش مصرف انرژی می‌شوند، باتری آن شاید گاهی اوقات به شارژر نیاز پیدا کند.
 
 
 
"ای‌دامپر" پس از ۱۰ سال، ۳۰۰ هزار تن سنگ را حمل خواهد کرد و باعث جلوگیری از انتشار ۱۳۰۰ تن CO۲ در جو خواهد شد، زیرا دیگر نیاز نیست نیم میلیون لیتر گازوئیل بسوزاند و این یک پیروزی بزرگ برای همه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.