اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 31, 2019
15:12 شنبه، 9ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102903

وزیر ارتباطات فیلترشکن را مقصر کیفیت پایین اینترنت دانست

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تعداد زیادی از مردم به دلیل این‌که از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند و کیفیت آن‌ها نامناسب است، از وضعیت شبکه شکایت دارند، زیرا موضوع فیلترینگ اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته است.
 
 محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید)، با اشاره به تاثیر فیلترشکن‌ها بر کیفیت شبکه اینترنت بیان کرد: میان شاخص‌های کیفی شبکه و تجربه کاربران فاصله عمیقی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: وقتی به لحاظ فنی شاخص‌های شبکه را نگاه می‌کنیم، سنجه‌های شبکه نشان می‌دهد که شبکه در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما وقتی شکایت‌های مردم همان QoE یا تجربه کاربران است را می‌بینیم و از تحلیل تماس‌هایشان در کال‌سنترها و سامانه ۱۹۵ متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از مردم به دلیل این‌که از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند و کیفیت آن‌ها نامناسب است، از وضعیت شبکه شکایت دارند، زیرا موضوع فیلترینگ اثر جدی بر کیفیت شبکه گذاشته و نارضایتی کاربران را موجب شده که باید برای آن فکری کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی سامانه کیفیت شبکه در حوزه زیرساخت چه تاثیری بر بهبود خدمات آن‌ها داشته، اظهار کرد: وضعیت کیفیت شبکه زیرساخت و خسارتی که به دلیل قطعی به اپراتورها می‌دهد، کاملاً مشخص است و سامانه اندازه‌گیری کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت نیز بسیار موثر بود و باعث ثبات شبکه شده است و اگر آن اقدام موثر نبود ،هم اکنون برای بهبود شبکه دسترسی این سامانه را راه‌اندازی نمی‌کردیم.
 
آذری‌جهرمی ادامه داد: این‌که کاربر این سامانه قرار است مردم باشند که شاید اصطلاحات تخصصی برایشان مناسب نباشد، حرف درستی است که بعد از رونمایی سامانه به صورت عمومی شاهد خواهید بود که شاخص‌ها برای کاربر نهایی به صورت رضایت و عدم رضایت نشان داده می‌شود.
 
او همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت بررسی اپراتورهای ثابت و سیار در این سامانه چگونه است، گفت: هر یک از اپراتورها برای کاربری‌های مختلفی مناسبند. برای مثال اگر می‌خواهید بازی کنید، استفاده از سرویس‌های سیمی بهتر است و یا برای دانلود، اپراتورهای سیار بهتر هستند. در این سامانه، ابزارها بنا به نیاز کاربران تنظیم شده است و آن‌ها می‌توانند اطلاعات را ببینند و بر اساس آن اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.