اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 1, 2019
10:53 یکشنبه، 10ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102918

آذری جهرمی در مراسم رونمایی از «فرادید» مطرح کرد: سامانه فرادید پرده ها را کنار می زند

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از سامانه سنجش شاخص های کیفیت شبکه ملی اطلاعات، راه اندازی این سامانه را باعث کنار رفتن پرده ها و ایجاد رقابت بین شرکت های ارائه کننده خدمات به مردم عنوان کرد.
 
ج.PNG
به گزارش خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در مراسم معرفی سامانه سنجش شاخص های کیفیت شبکه ملی اطلاعات( فرادید) با اشاره به اهمیت کیفیت در شبکه، گفت: از زمان انتصاب رییس سازمان تنظیم مقررات از وی خواستم که داشبوردی ایجاد شود که هر شهروندی در هر نقطه ای در کشور ببینید که چه سرویس هایی را از چه شرکت هایی و با چه کیفیتی دریافت می کند.
 
وی سامانه فرادید را نتیجه اقدامات سازمان تنظیم مقررات در این حوزه عنوان کرد و افزود: از طریق این سامانه اطلاعات از نقاط مختلف کشور جمع آوری می شود و خروجی داده ها تبدیل به الگوهایی شده که به ما نشان می دهد گلوگاه های ایجاد مشکل در شبکه کجا است.
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه شبکه ما یکپارچگی ندارد، تصریح کرد: حدود ۶ هزار سنسور جمع آوری اطلاعات را در نقاط مختلف کشور نصب کرده ایم تا وضعیت شبکه و کیفیت ارائه خدمات اپراتورها به صورت آنلاین قابل رصد باشد.
 
وی از اپلیکیشن «سلام» برای دسترسی کاربران به این سامانه خبر داد و افزود: این اپلیکیشن که یک برنامه موبایل محور است به کاربران اجازه می دهد اطلاعات خود را از کیفیت شبکه در نقاط مختلف گزارش کنند.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه سامانه فرادید از چند ماه گذشته آماده سازی شده، تصریح کرد: در این چند ماهه با رصد کیفیت شبکه به برخی از اپراتورها برای بهبود کیفیت تذکراتی داده شده اما هنوز تغییراتی در کیفیت ارائه سرویس آنان ایجاد نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه مردم هم باید بتوانند از طریق این سامانه کیفیت را رصد کنند، افزود: البته مخالفت هایی دراینباره وجود داشت چراکه در این سامانه ایرادها دیده می شود و پرده ها کنار می رود و امکان مقایسه بین اپراتورها و شرکت های ارائه کننده خدمات را می دهد، البته این تجربه در شرکت ارتباطات زیرساخت نیز وجود داشت و با مخالفت هایی که در ابتدا انجام شد اما در ادامه به یک حسنه تبدیل شد.
 
آذری جهرمی راه اندازی این سامانه را برای کاربران و تولید کنندگان محتوا، دارای اهمیت عنوان کرد و گفت: امروزه کیفیت یک شاخص مهم برای حوزه ICT است.
 
 
وی که در جمع مدیران اپراتورها و شرکت های ارائه کننده خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات صحبت می کرد، به این شرکت ها ۴۵ روز مهلت داد که برای بهبود کیفیت تلاش کنند چرا که بعد از این مهلت این سامانه در اختیار عموم مردم قرار می گیرد و کاربران وضعیت ارائه خدمات را مشاهده می کنند.
 
وزیر ارتباطات به عنوان مثالی از رصد این سامانه به وضعیت شبکه نسل سوم همراه اول اشاره کرد که در برخی از مناطق یک سوم اپراتور دوم کیفیت دارد و در ادامه گفت: این در صورتی است که کیفیت نسل ۴ اپراتور اول در برخی از مناطق ۴۰ درصد بیشتر از اپراتور دوم است که باید این مشکلات در شبکه بررسی و رفع شود.
 
 
وی، شاخص تجربه واقعی کاربر را یکی دیگر از امکانات این سامانه عنوان کرد و افزود: حق هر فرد ایرانی است که در هر نقطه ای از کشور بداند چه سرویسی را با چه کیفیتی دریافت می کند تا حق انتخاب داشته باشد و بتواند با قیمت مناسب آن سرویس را دریافت کند.
 
 
آذری جهرمی، راه اندازی بخش انعکاس نظرات کاربران را از دیگر برنامه های این سامانه در آینده بیان کرد و گفت: با راه اندازی این بخش، سامانه ۱۹۵ نیز با آن ادغام می شود و نظرات کاربران از نحوه پاسخگویی و پشتیبانی و فروش شرکت ها و اپراتورها در این سامانه ارائه می شود.
 
 
وی افزود: بیشترین فشار بعد از راه اندازی این سامانه به وزارت ارتباطات و شخص وزیر می آید به دلیل اینکه همه کیفیت را از وزارت ارتباطات طلب می کنند و فشار کیفیت بر این وزارتخانه است.
 
 
آذری جهرمی درباره وضعیت شبکه در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز گفت: در ۶ ماهه گذشته شبکه ارتقای کیفیت داشته است و بعد از دریافت شکایت ها و بررسی ها متوجه شدیم ابزارهای دور زدن فیلترینگ بر کیفیت شبکه تاثیر داشته که این موضوع به ما بر نمی گردد و دیگران باید اثرات تصمیمات خود را در شبکه ببینند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.