تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 2, 2019
14:53 دوشنبه، 11ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103014

اثرگذاری مارکت‌پلیس دیجی‌کالا بر بازار صنایع دستی ایران

 
دیجی‌کالا توانمندسازی کسب‌و‌کارهای کوچک صنایع دستی کشور را مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی خود می‌داند.
 
 نمایشگاه امسال را می‌توان صحنه تعامل سنت و دیجیتال نام برد. روی اکثر غرفه‌های نمایشگاه آدرس وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی غرفه‌داران دیده می شد؛ این اتفاق در نگاه اول موضوع عجیبی نیست اما وقتی به پیشینه صنایع دستی و ذات سنتی بودن این محصولات توجه کنیم، ورود دنیای دیجیتال به این حوزه جالب توجه است.
 
استفاده هزار کسب‌وکار سنتی از مارکت‌پلیس
 
غرفه‌ای که در سی‌ودومین نمایشگاه ملی صنایع دستی نظر افراد را به خود جلب کرد، حضور دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگترین خورده‌فروشی آنلاین ایران در بین کسب‌وکارهای سنتی بود. امیرحسن موسوی، مدیر روابط‌عمومی دیجی‌کالا در خصوص هدف از حضور در این نمایشگاه گفت: «مهم‌ترین هدف ما از حضور در نمایشگاه صنایع دستی، معرفی پتانسیل بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه با ۴ میلیون بازدیدکننده روزانه و مشتری بالقوه است تا هنرمندان صنایع دستی بتوانند برای عرضه مدرن میراث کشور از این پتانسیل استفاده کنند.»
 
او افزود: «صنایع دستی نیاز به یک پلتفرم مدرن برای ارائه محصولات دارد. ما فکر می‌کنیم مارکت‌پلیس ما می‌تواند همان پلتفرمی باشد که این نیاز را رفع می‌کند.»
 
این مارکت‌پلیس به هنرمندها سرویس تولید محتوا و لجستیک می‌دهد. همچنین این امکان را دارد که هنرمندان بتوانند محصول خود را به سراسر ایران ارسال کنند. سرویس پرداخت، خدمات پس از فروش، خدمات بازاریابی و سرویس‌های مربوط به مارکتینگ سایت یا بینش بازار از دیگر خدماتی است که توسط آن‌ها ارائه می‌شود.
 
حضور این استارتاپ و صحبت‌های موسوی، دلیل خوبی شد تا نظر دیگر کسب‌وکارهای سنتی حاضر در نمایشگاه را نیز برای استفاده از سرویس‌های آنلاین و کانال‌های فروش دیجیتال و مارکت‌پلیس جویا شویم.
 
پیشنهاد یک دوست
 
مسعود کریمی به همراه ۲ برادر خود از سال ۹۱ در حوزه فروش و توزیع محصولات صنایع دستی ایرانی و آثار هنری کار خود را شروع کردند و از سال گذشته به صورت متمرکز بر روی تولید سرامیک دست‌ساز سرمایه‌گذاری کرده و با تاسیس یک کارگاه در ماهدشت کرج، به تولید دوازده هزار تکه محصول مصرفی خانوار و تونسته‌اند به اشتغال‌زایی حدود ۲۵ نفری دست یابند.
 
به گفته مسعود کریمی، از ۳ دهه قبل بازار سرامیک در اختیار و انحصار کشورهای خارجی بود اما از سال گذشته با وجود تحریم‌ها و محدودیت واردات، این فرصت ایجاد شده است که تولیدکنندگان ایرانی به این بازار ورود کرده و نقش‌آفرینی کنند.
 
مدیر این کسب‌و‌کار سنتی ایرانی در خصوص تجربه خود از ورود به بازار آنلاین گفت: «ما از سال ۹۶ استفاده از کانال‌های فروش دیجیتال مانند شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت تخصصی فروش اینترنتی خود را آغاز کردیم. از شهریور ۹۷ نیز به پیشنهاد یکی از دوستان که در مارکت‌پلیس فعالیت می‌کرد، عضو این سرویس شدیم و رفته‌رفته با بررسی آن دریافتیم که با تامین به موقع محصول و ایجاد تنوع کالا می‌توان به سود معقول و قابل توجهی دست یافت.»
 
کریمی ادامه می‌دهد: «دیجی‌کالا توانست برند و محصولات ما را با مشتری‌های زیادی آشنا کند و با خوش حسابی، نقدینگی ماهانه و مستمری را به جریان مالی ما وارد کرده است. مارکت‌پلیس توانسته حدود ۲۰ درصد از فروش محصولات را در بربگیرد و تیم اصلی ما به این نتیجه رسیده است که اگر تمرکز بیشتری برای تامین اجناس داشته باشد، می‌تواند این عدد را تا ۶۰ درصد افزایش دهد. مارکت پلیس دیجی‌کالا خدمت مطلوبی برای کسب‌وکار ما بود که با نظارت بر قیمت‌ها و فروشندگان، می‌تواند تجربه بهتری به ارمغان آورد.»
 
نگاهی مثبت به دنیای آنلاین
 
در نمایشگاه امسال تولیدکنندگان سرشناس و باسابقه صنایع دستی حضور پررنگی داشتند. یکی از همین کسب‌وکارها حدود ۱۵ سال است که در شهر اصفهان در زمینه صنایع دستی و تولید زیرساخت فیروزه‌کوبی، خاتم‌کاری و میناکاری فعالیت می‌کند. آن‌ها حدود ۵ سال است که تولید فیروزه‌کاری را آغاز کرده و توانسته یکی از تولیدکنندگان بزرگ صنایع دستی ایران شود و افتخاراتی مثل نشان استاندارد، ایزو۹۰۰۱ ، فروشگاه منتخب و نشان اعتماد میراث فرهنگی و صنایع دستی را کسب کند.
 
آقای صمیمی، مدیرعامل این کسب‌وکار درباره نمایشگاه امسال گفت: «حضور مردم در روزهای اول کم بود اما هر روز بهتر شده و بازخورد خوبی از شرکنندگان دریافت کردیم.»
 
صمیمی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های اینترنت به عنوان یک کانال فروش می‌گوید: «مدتی است که شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت تخصصی کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کردیم و فروش قابل توجهی به دست بیاوریم. همچنین در راستای گسترش فعالیت خود در بستر اینترنت در سرویس مارکت‌پلیس ثبت‌نام کردیم و با آوازه بلند دیجی‌کالا و تحقیقاتی که از تجارت دیگران به دست آوردیم، پیش‌بینی می‌شود این سرویس بتواند نقش قابل توجهی در فروش محصولات ما داشته باشد.»
 
تصادف، شروعی برای کارآفرینی
 
یک تصادف و شکستن پای همسر خانواده مسیر زندگی زوج جوان زنجانی را عوض کرد. مهوش سیدی، همسر محمد صادقیان در طول درمان خود با محصولات چرمی و تولید آن‌ها آشنا شد و شروع به کار و آموزش دیدن در این زمینه کرد. به گفته شوهر خانواده، آن‌ها از سال ۹۴ به صورت حرفه‌ای وارد حوزه چرم و صنایع دستی شدند و تا الان حدود ۵۰۰ هنرجو را آموزش داده و برای حدود ۱۰ نفر کارآفرینی کرده‌اند.
 
محمد صادقیان، مدیرفروش این کسب‌وکار سنتی از ورود به دنیای آنلاین و تجربه خود در استفاده از سرویس مارکت‌پلیس می‌گوید: «از سال ۹۷ فروش در شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرده و حدود ۶ ماه است که عضو سرویس مارکت‌پلیس دیجی‌کالا شدیم. متاسفانه به دلیل محدودیت‌ها و مشغله زیاد نتوانستیم تیم مارکتینگ خود را تکمیل کنیم اما در همین زمان محدودی که عضو مارکت‌پلیس شدیم، این سرویس برای کسب‌وکار خانگی ما رضایت‌بخش بوده است.»
 
او گفت: «وجود محصولات ما در دیجی‌کالا توانست اعتبار و اشتیاق بیشتری برای مشتریان ما چه در این نمایشگاه و چه در فروشگاه‌ها برای ما کسب کند. ما ابتدا ۴ محصول در مارکت‌پلیس معرفی کردیم اما به دلیل مشکلاتی، فقط توانستیم یکی از آن محصولات را تامین کنیم. با این حال همین امروز که من با شما صحبت می‌کنم تمام موجودی آن محصول در دیجی‌کالا به فروش رسید و تجربه خوشایندی برای کسب‌وکار ما رقم زد.»
 
در آخر صادقیان پیشنهادی هم برای مارکت‌پلیس دیجی‌کالا داشت: «همان‌طور که دیجی‌کالا توانسته در کمترین زمان و آرامش محصول را به دست مشتری برساند، نمایندگانی در استان‌ها داشته باشد که فروشندگان محصولات را به آن‌ها تحویل دهند. با این کار هم در هزینه و هم در زمان ارسال کالا صرفه‌جویی می‌کنند و فروشندگان می‌توانند وقت بیشتری صرف تولید و تامین محصولات خود در این پلتفرم صرف کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.