اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 2, 2019
15:39 دوشنبه، 11ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103017

هوش مصنوعی هواوی چگونه باعث تحول فرودگاه بزرگ شنزن چین شد؟

هواوی با استفاده از داده‌های عظیم، هوش مصنوعی، و تجهیزات اینترنت اشیا، مدیریت فرودگاه شنزن چین را به گونه‌ای بر عهده گرفته است که حاصل آن کاهش زمان انتظار مسافران در صف‌های مختلف و برنامه‌های دقیق‌تر پروازی شده است.
تأخیر در پروازها یا بی‌برنامگی در هر سطحی باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مسافران و مسئولان یک فرودگاه می‌شود. اما مانند هر حوزه زندگی بشری، می‌توان با استفاده از فناوری، سر و سامانی به وضعیت این ترمینال‌ها داد. در ادامه با هم وضعیت فرودگاه شنزن چین را مورد بررسی قرار خواهیم داد که در آن با کمک فناوری‌های هوشمند شرکت هواوی تلاشی برای ایجاد تحول و بهبود سراسری در این زمینه شده است.
شنزن یکی از بزرگترین فرودگاه‌های کشور چین است که طبق آمار منتشر شده توسط مسئولین فرودگاه در سال 2017 آمار مسافران آن به 45 میلیون نفر رسیده و همراه با آنها 50 میلیون محموله همراه مسافران نیز جابه‌جا شده‌اند. این مقدار در سال 2018 نزدیک به 50 میلیون مسافر بوده و تخمین زده می‌شود که وزن کلیه وسایل همراه مسافرین نیز به رقم قابل توجه 1.1 میلیون تن رسیده باشد.
این وضعیت نشان دهنده آن است که با یک‌ گذرگاه بسیار بزرگ و میلیونی روبرو هستیم و طبیعتاً هرگونه تأخیر، خطا و یا تداخل در برنامه‌ریزی آن می‌‎تواند برای هزاران نفر مشکل ایجاد کند.
برای درک بهتر موضوع باید بگوییم که وقتی یک پرواز در این فرودگاه دچار تأخیر شود به صورت متوسط برای 8000 نفر از مسافران فرودگاه مشکل پیش می‌آید و وضعیت پیش‌بینی نشده‌ای را ایجاد می‌کند. اما فرودگاه باید با این دسته از مسافران چطور برخورد کند؟ 
برخلاف روش‌های سنتی، مسئولین این فرودگاه تصمیم گرفتند تا از روشی بر پایه فناوری، هوش مصنوعی و اطلاعاتی که از قبل دارند، مشکلات را حل کرده و بهره‌وری را به حداکثر برسانند.
در همین زمینه در سال 2017 این فرودگاه از سوی سازمان بین‌المللی هواپیمایی شهری (ایکائو) به عنوان فرودگاه پایلوت برای اجرای طرح «فرودگاه‌های آینده» انتخاب شد. این طرح بیان می‌کند که چطور می‌توان با استفاده از فناوری، مشکلاتی را که در حال حاضر در فرودگاه‌های سنتی وجود دارد، مرتفع کرد.
شنزن، مرکز و قلب تپنده صنعت الکترونیک چین است و با توجه به رفت و آمد گسترده افراد فعال در حوزه فناوری، یکی از دلایل انتخاب این فرودگاه آن بوده که با جلب توجه این افراد، زمینه‌های سرمایه‌گذاری و رشد هر چه بیشتر فناوری‌های مورد استفاده در جهت بهبود وضعیت فرودگاه نیز فراهم شود. در همین راستا تیم پیاده‌سازی طرح بر سه موضوع در این طرح تمرکز خواهد داشت:
1. تضمین امنیت فعال؛ بیش از 30 درصد از خطرات می‌توانند توسط پلتفرم‌های دیجیتال این طرح شناسایی شوند. 
2. کارایی حداکثری در فضای محدود؛ برنامه برای کاهش زمان انتظار هواپیماها برای فرود روی باند، کاهش 85 درصدی زمان صدور مجوز پرواز و کاهش زمان توقف موقت هر هواپیما به یک دقیقه.
3. بهبود تجربه مسافران از خدمات سراسری؛ کاهش زمان انتظار در خط بررسی مدارک تا 15 درصد و کاهش زمان تحویل چمدان‌ها در بازگشت تا 30 درصد.
استفاده از فناوری برای رسیدن به هدف فرودگاه‌های آینده
در این زمینه مسئولین فرودگاه شنزن تصمیم گرفتند تا از تجربه هواوی در هوشمندسازی و بهره‌گیری از زمینه‌های مختلف صنعت ICT و همچنین هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، استفاده کنند.
در این راستا هواوی و فرودگاه شنزن می‌توانند با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، داده‌های عظیم و هوش مصنوعی، انتشار ویدئوها روی بستر ابری، GIS و همچنین منابع پلتفرم ارتباطات مجتمع (ICP)، ساختاری جامع برای مدیریت فرودگاه ایجاد کنند. 
مغز پردازشی و فاز هوشمند این پروژه هوش مصنوعی است که با استفاده از آن تلاش می‌شود تا در جهت بهبود شرایط گام برداشته شود. یکی از ویژگی‌های این سیستم یادگیری ماشین و پردازش زبان عصبی است که با کمک دید ماشین (AI Vision) و شناسایی افراد، وسایل نقلیه و برآورد ترافیک در فضاهای مختلف می‌تواند وضعیت هر نقطه از فرودگاه را مشخص، تحلیل و اعلام کند. در نهایت سیستم خروجی سبب ارائه خدماتی مانند کنترل عملیاتی، امنیت و سرویس‌های مسافرین به فرودگاه خواهد شد.
سرویس‌های پرواز بصری و هوشمند
همانطور که گفتیم هدف فرودگاه شنزن ارائه سرویس‌های پرواز بصری و هوشمند است. در همکاری یک ساله این فرودگاه با شرکت هواوی، عملکرد بخش‌های زیر به نحو قابل توجهی بهبود یافتند:
جانمایی هوشمند مکان‌های توقف: با توجه به داده‌های عظیم و هوش مصنوعی نحوه سوار کردن و پیاده کردن مسافرین توسط اتوبوس‌های انتقال به هواپیما نیز مدیریت شده و به صورت متوسط 10 درصد از تعداد آنها کاسته و در عین حال موجب ارائه کیفیت و تجربه کاربری بهتری برای مسافران شد.
سیستم روشنایی هوشمند باند پرواز: استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، کنترل سیستم روشنایی مستقل، برنامه‌ریزی مسیر پرواز و تحلیل داده‌های ممانعت از تداخل زمان‌بندی و پرواز، منجر به طراحی و ساخت سیستم روشنایی باند پروازی شد که می‌تواند به صورت بسیار کاربردی‌تر و هوشمندتر مورد استفاده قرار گرفته تا 20 درصد زمان لازم برای توقف بین هر دو فرود را کاهش داده که برابر با 4 دقیقه برای هر پرواز است. این مورد موجب کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و همچنین افزایش 67 ساعته زمان خالی بودن باند در متوسط آماری 1000 پرواز روزانه می‌شود.
عملکرد هوشمند و بصری محوطه فرودگاه: استفاده از هوش مصنوعی، پردازش ویدئو و همچنین داده‌های محیطی جمع‌آوری شده توسط عناصر اینترنت اشیا جایگذاری شده در سراسر باند پرواز، منجر به تجزیه و تحلیل جامع اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت محوطه فرودگاه شد. این عملیات پیش از این با استفاده از انسان‌ها صورت می‌گرفت که معمولاً خطای آنها نیز چندان پایین نبود.
ارائه یک تجربه موثر و کارآمد فرودگاهی
مجموعه عملیاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم فوایدی بود که به سبب استفاده از یک سیستم جامع و بسیار هوشمند و البته با توانایی یادگیری، در یک فرودگاه حاصل شد. در این حالت می‌توان انتظار داشت که ارتقای خدمات در فرودگاه، هر روز بیشتر از قبل شود و با این اوصاف شرایط به مرور برای اتلاف وقت کمتر مسافران تسهیل گردد. 
این مورد تنها نمونه‌ای از کاربرد هوش مصنوعی و فناوری بر پایه داده‌های عظیم و یادگیری ماشین در زندگی بشر است که به لطف فناوری هواوی و داده‌های جمع‌آوری شده از ابزارها و تجهیزات اینترنت اشیا حاصل شده است. این دستاورد، با قدرت ستودنی هوش مصنوعی هواوی، در جهت خدمت به انسان‌ها به کار گرفته شده و البته با جلب توجه بیشتر توسط صنایع مختلف و گسترش ابعاد آن، می‌تواند زندگی ما را آسان‌تر و زیباتر از گذشته کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.