اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 3, 2019
12:02 سه شنبه، 12ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103047

طراحی اولیه پروژه بین‌المللی ماهواره کوچک دانشجویی تایید شد

 
مدیر پروژه بین‌المللی ماهواره کوچک دانشجویی (SSS)، از دریافت تاییدیه اتمام دو فاز اولیه پروژه این ماهواره خبر داد و گفت: این پروژه از سوی دانشگاه بیهانگ چین تایید شد.
 
به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، طالب عبدالهی گفت: در جلسه مرور فاز طراحی دقیق این پروژه بین‌المللی که به تازگی با حضور نمایندگان ایران در شهر پکن چین برگزار شد، تاییدیه اتمام دو فاز قبلی پروژه، شامل مرور الزامات اولیه و طراحی اولیه این ماهواره، از دانشگاه بیهانگ چین دریافت شد.
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فضایی ادامه داد: پروژه بین‌المللی ماهواره کوچک دانشجویی که از سه ماهواره به نام‌های SSS-۱، SSS-۲A و SSS-۲B تشکیل شده، توسط کشورهای عضو سازمان اپسکو در دست اجرا است و با توجه به تجارب خوب موجود در کشورمان، دانشگاه بیهانگ چین که متولی طراحی سیستمی ماهواره SSS-۱ است، مسئولیت طراحی و ساخت بخش‌های مهمی از این ماهواره را، طی قراردادی به پژوهشگاه فضایی ایران محول کرد.
 
وی افزود: پژوهشگاه فضایی ایران در راستای توسعه تعامل با دانشگاه‌ها و مشارکت هر چه بیشتر این مراکز در پروژه‌های فضایی در قالب ۳ قرارداد مجزا طراحی زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت این ماهواره را به دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، زیرسیستم محموله تصویربرداری را به دانشگاه صنعتی شریف و زیرسیستم مخابرات باند اس را به دانشگاه صنعتی امیرکبیر واگذار کرد.
 
مدیر پروژه بین‌المللی ماهواره کوچک دانشجویی گفت: در جلساتی که با حضور نمایندگانی از ۸ کشور عضو اپسکو (سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه) در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد، در ابتدا، رئیس دپارتمان آموزش اپسکو توضیحاتی در مورد روند اجرایی و پیشرفت این پروژه ارائه کرد.
 
وی افزود: سپس، نمایندگان دانشگاه بیهانگ، به عنوان متولی طراحی سیستمی این ماهواره توضیحاتی در مورد آخرین وضعیت این پروژه و ۳ زیرسیستم سازه، مکانیزم و کنترل حرارت آن ارائه کردند که افزون بر مهندسی سیستم، بر عهده این دانشگاه است.
 
وی ادامه داد: پس از آن، نمایندگاه ایران در مورد ۳ زیرسیستم محول شده به پژوهشگاه فضایی ایران و نمایندگان سازمان فضایی پاکستان در مورد ۳ زیرسیستم نرم‌افزار و کامپیوتر محلی، توان الکتریکی و مخابرات باند UHF/VHF این ماهواره توضیحاتی ارائه کردند.
 
عبدالهی گفت: هدف از این جلسات، مرور اسناد فاز طراحی دقیق و نتایج تست مدل مهندسی تمام زیرسیستم‌های این پروژه بود که قبلا برای نمایندگان کشورهای عضو اپسکو ارسال شده بود. این اسناد قبل از برگزاری جلسات، از سوی نمایندگان کشورهای عضو و مشاوران انتخاب شده توسط اپسکو مطالعه شده و موارد ابهام، عدم انطباق و یا ایراد فنی استخراج شده که در قالب اسناد (RID) Review Item Discrepancy فهرست و برای کشورهای عضو ارسال شده بود، در این جلسات مطرح شد.
 
مدیر پروژه بین‌المللی ماهواره کوچک دانشجویی اضافه کرد: با بحث و تبادل نظر بین نمایندگان کشورهای عضو و مشاوران اپسکو، موارد مدنظر رفع ابهام شد و اصلاحات یا فعالیت‌های مورد نیاز برای هر مورد در اسناد RID ثبت شد تا وظایف کشورهای مختلف برای اتمام این فاز مشخص شود.
 
به گفته عبدالهی، با توجه به مذاکرات انجام شده، اسناد طراحی دقیق و نتایج تست مدل مهندسی ۳ زیرسیستم محول شده به پژوهشگاه فضایی ایران توسط کارفرمای چینی رضایت بخش اعلام شد و تاییدیه اتمام دو فاز قبلی پروژه، شامل مرور الزامات اولیه و طراحی اولیه این ماهواره، از دانشگاه بیهانگ چین دریافت شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.