تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 4, 2019
11:24 چهارشنبه، 13ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103114

اپل اولین قربانی جنگ تجاری با چین

حالا بیش از یک سال است که جنگ تجاری آمریکا با چین شروع شده و هراز چند گاهی اقدامی تازه از سوی یکی از این دو، آتش این اختلافات را شعله‌ور می‌کند. حالا حکم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا برای وضع تعرفه ۱۵ درصدی روی واردات کالاهای چینی به آمریکا، از روز یکشنبه به مرحله اجرا درآمده است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این طرح بسیاری از صنایع و کسب و کارهای آمریکایی به خصوص در حوزه تکنولوژی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. حالا شرکت اپل به عنوان ارزشمندترین شرکت تکنولوژی دنیا که محبوبیت زیادی در میان کاربران سراسر جهان دارد، اولین قربانی اجرای این طرح است. اجرای این طرح، فرآیند تولید و به دنبال آن قیمت نهایی بعضی از مهم‌‌ترین محصولات اپل مانند اپل واچ و ایرپاد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
 
 
بلومبرگ این موضوع را دقیق‌تر بررسی و گزارش کرده است که افزایش ۱۵ درصدی تعرفه واردات کالاهای چینی، بعضی از محصولات پرطرفدار اپل مانند اپل واچ، ایرپاد، هوم‌پاد و تعدادی از مدل‌های هدفون‌های Beats را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. کامپیوترهای iMac، قطعات مورد نیاز و ضروری برای تعمیرات گوشی‌های آی‌فون و قطعات ذخیره‌سازی برای این گوشی‌ها هم از این قاعده مستثنا نخواهند بود. به این ترتیب اعمال این تعرفه نه‌تنها بر روند تولید محصولات جدید اپل، بلکه بر بازار محصولات قدیمی این شرکت هم تاثیر می‌گذارد. در واقع این موضوع در نهایت از طرفی باعث افزایش قیمت محصولات محبوب اپل و ضررهای بزرگ مالی این شرکت شده و از طرف دیگر زنجیره جهانی تولید و تامین قطعات اولیه را هم آسیب‌پذیر می‌کند.
 
 این تعرفه جهنمی
حکم ترامپ برای اعمال تعرفه ۱۵ درصدی روی کالاهای وارداتی چین در ساعت ۱۲ ظهر روز یکشنبه به وقت محلی واشنگتن، به صورت رسمی به اجرا درآمد تا روی صدها محصولی که وارد آمریکا می‌شوند، اعمال شوند. یکی از تحلیلگران باتجربه تا لحظه آخر امیدوار بود که اجرای این حکم به تعویق بیفتد. «جن مونستر» از شرکت سرمایه‌گذاری Loup Ventures در این مورد نوشت: «اضافه شدن تعرفه واردات به محصولات اپل آن هم بدون در نظر گرفتن راهکاری برای جبران آن می‌تواند بازار این محصولات و حتی دیگر محصولات مشابه را به‌شدت متلاطم کند. معتقدم که دولت آمریکا نمی‌خواست اولین طرفی باشد که این تعرفه‌ها را به محصولات اپل تحمیل کند، چون این شرکت قطعا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت آمریکا و پیشانی تجارت این شرکت در چین است. یکی از حامیان تولیدات داخلی در آمریکا اما در این باره معتقد است که اولین اقدام برای جریمه یک شرکت پیشروی آمریکایی مانند اپل آن هم در حالی که چین هیچ اقدام تنبیهی در مقابل اپل انجام نداده است، می‌تواند نشانی از تسلیم شدن چین و پذیرفتن شرایط جدید باشد.»
 
اما ظاهرا هیچ اثری از پشیمانی یا تجدیدنظر در رفتار ترامپ نیست؛ او به‌طور جدی شرکت‌های آمریکایی را به‌خاطر ناتوانی در هماهنگ شدن با سیاست‌های تجاری که به گفته او هدفشان پایان دادن به یک بازی ناعادلانه است، سرزنش کرده است. اپل اما همچنان هیچ واکنشی به این موضوع نداشته است.
 
 کاهش درآمد اپل
حالا احتمالا اغلب کاربران و طرفداران محصولات اپل کنجکاو هستند که بدانند کدام یکی از این محصولات تحت‌تاثیر این قانون جدید قرار می‌گیرند. به گزارش بلومبرگ محصولاتی که از آخر هفته جاری با افزایش ۱۵ درصدی تعرفه واردات مواجه خواهند شد، شامل اپل واچ و بندهای آن، ایرپاد، هوم‌پاد، بعضی از مدل‌های هدفون‌های Beats، کامپیوترهای iMac، اغلب قطعات مورد نیاز برای تعمیر گوشی‌های آی‌فون و قطعات ذخیره‌سازی این گوشی‌ها هستند.
 
گوشی‌های آی‌فون که بیش از نیمی از درآمد شرکت اپل را به خود اختصاص می‌دهند، تا نیمه ماه دسامبر آینده تحت‌تاثیر این تعرفه‌های جدید قرار نخواهند گرفت. با این حال اما دیگر محصولات سخت‌افزاری این شرکت دست‌کم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت فروش در سال‌مالی ۲۰۱۸ مواجه می‌شوند و بسیاری دیگر از آنها هم باید تعرفه ۱۵ درصدی را متحمل شوند. با این همه اما هنوز مشخص نیست که اپل قیمت محصولاتش را افزایش خواهد داد یا خودش هزینه این افزایش تعرفه را تقبل می‌کند. این شرکت که یکی از پرسودترین شرکت‌های جهان است، همچنان توانسته حاشیه سود بالاتری نسبت به دیگر سازندگان محصولات سخت‌افزاری مصرفی داشته باشد. کارشناسان تخمین می‌زنند که اعمال تعرفه ۱۵ درصدی روی محصولات پوشیدنی اپل که در آمریکا فروخته می‌شوند، احتمالا درآمد این شرکت از هر سهمش را با کاهش ۵ سنتی به ۱۰ سنت در هر سال می‌رساند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.