اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

September 6, 2019
11:25 جمعه، 15ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103210

نگاهی به ۶ فناوری برتر دهه آینده

 
فناوری‌های گوناگون، به سرعت در حال پیشرفت هستند و انتظار می‌رود که در دهه آینده، به بهبود و گسترش بیشتری برسند.
 
 با ورود به دهه جدید میلادی، فناوری نیز به مراحل پیشرفته‌تری قدم می‌گذارد. به نظر می‌رسد که قرار است در دهه جدید، پیشرفت‌های چشمگیری را در سفرهای فضایی، محاسبات کوانتومی و به خصوص تکثیر نرم‌افزارها شاهد باشیم.
 
از آنجا که همه چیز در اطراف ما پیوسته در حال تغییر و بهبود یافتن است، تصمیم‌گیری در مورد اینکه روند پیشرفت کدام یک از آنها را ببینیم، دشوار خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع، بهتر است به فناوری‌هایی که به نظر می‌رسد در سال آینده و دهه جدید رشد بهتری خواهند داشت، نگاهی بیندازیم.
 
خودکارسازی
 
 
خودکارسازی، اصطلاح مهمی در حوزه فناوری است که اغلب نمی‌توان معنای آن را به صورت دقیق مشخص کرد. این مفهوم را می‌توان نهایتا به فناوری‌هایی مانند رایانش ابری، فناوری رباتیک به روزرسانی شده و داده‌های گسترده نسبت داد. خودکارسازی در حال حاضر برای بیشتر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، یک محرک فنی اصلی در حوزه تجارت به شمار می‌رود.
 
بانکداری خودکار، ساخت و ساز خودکار و در نهایت خودکارسازی، نیاز به تلاش انسان را به حداقل می‌رساند و در مقابل، امکان سودرسانی را تا حد امکان افزایش می‌دهد.
 
هنگامی که به آینده خودکارسازی نگاه می‌کنیم، احتمالات بسیاری را می‌بینیم. متخصصان باور دارند که افزایش فناوری‌های پیشرفته‌ای که با خودکارسازی همراه هستند، می‌تواند به بهبود یافتن زندگی و ساده‌تر شدن آن کمک کند و با سرعتی بیش از سرعت کنونی ادامه یابد.
 
۵جی
 
 
فناوری "نسل پنجم شبکه تلفن همراه" یا "جی ۵"(۵G) که موضوع اصلی بسیاری از صحبت‌های نمایشگاه "CES" سال جاری بود، یک عامل محرک در رشد فناوری به شمار می‌رود. ۵جی در سال ۲۰۲۰، به بالاترین میزان کاربرد خود خواهد رسید زیرا بسیاری از سازندگان، تلفن‌های همراه مجهز به این فناوری را ارائه می‌دهند و شرکت‌های بزرگ مخابرات در جهان، از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.
 
استفاده از ۵جی در سراسر جهان، سرعت پهنای باند بالاتری را برای شبکه‌های بی‌سیم قابل اطمینان به همراه خواهد داشت. این فناوری، نهایتا می‌تواند سطح بالاتری از خودکارسازی و تکثیر فناوری را در شهرها و نواحی دورافتاده فراهم کند. سرعت انتقال داده با ۵جی به راه‌اندازی خودروهای خودران نیز کمک می‌کند زیرا خودروهای خودران با کمک این فناوری می‌توانند داده‌ها را در زمان واقعی از کل شهر دریافت کنند.
 
شبکه‌های ۵جی فقط برای افزایش سرعت تلفن نیست بلکه می‌تواند سرعت همه فناوری‌ها را افزایش دهد. با استفاده از ۵جی امکان به کار بردن "وای‌فای ۶"(WiFi ۶) نیز وجود خواهد داشت. اگرچه این دو فناوری با هم تفاوت دارند اما هر دو می‌توانند اصول ارتباط بی‌سیم را بهبود ببخشند. وای‌فای ۶ می‌تواند سرعت دانلود داده‌ها را افزایش دهد و سرعتی بیش از وای‌فای ۵ داشته باشد. وای‌فای ۶، به ابزار متصل به اینترنت امکان می‌دهد تا میزان داده‌ها را گسترش دهند. افزایش حجم داده‌های مورد استفاده موجب می‌شود که شبکه، کارایی بهتری داشته باشد و داده‌های بارگذاری شده را بهتر پشتیبانی کند.
 
هوش مصنوعی
 
 
هوش مصنوعی نیز در فرآیند خودکارسازی نقش دارد اما پیشرفت‌های آن، فضا را برای بحث فراهم می‌کنند. این فناوری در سال‌های اخیر، در صدر فهرست فناوری‌ها قرار داشته است و به نظر می‌رسد که می‌تواند پیشرفت خود را در دهه آینده نیز به همین شکل ادامه دهد. رایانه‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها، موضوعات بسیاری را از محیط اطراف خود بیاموزند و این توانایی، قدرت محاسبه هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه رایانه‌ها در آینده می‌توانند وظایف پیچیده انسانی را با سرعت نور انجام دهند.
 
پروژه‌های پژوهشی جدیدی که در حوزه هوش مصنوعی انجام می‌شوند، به آن امکان می‌دهند تا از تشخیص چهره، فناوری‌های صوتی و درک پیام و گزارش استفاده کند. به نظر می‌رسد که در دهه آینده، فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، به دخالت انسان نیازی نداشته باشند و این موضوع، چهره‌ای تقریبا ترسناک به آنها می‌دهد.
 
صدا
 
 
در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های بسیاری را در حوزه فناوری‌های مبتنی بر صدا مانند "سیری"(Siri) و "الکسا"(Alexa) دیده‌ایم اما این محصولات، اغلب بخش کوچکی از نیازهای انسان را برطرف می‌کنند و حتی در زندگی روزمره بی‌استفاده هستند.
 
صدا، وسیله‌ای است که آزادانه جریان دارد و به راحتی نمی‌توان آن را به فناوری دیجیتال تبدیل کرد. با پیشرفت هوش مصنوعی و برنامه‌های مبتنی بر یادگیری رایانه‌ای در دهه آینده، انتظار می‌رود که نرم‌افزارهای تفسیر و ایجاد صدا، حرکت رو به جلو داشته باشند و بیشتر به قلمرو انسانی وارد شوند.
 
دستیارهای صوتی، در آینده می‌توانند در زندگی روزمره، کاربردی بیش از حال داشته باشند و نقش یک پل ارتباطی را میان انسان و فناوری بر عهده بگیرند. با بهبود فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، پردازش صوتی و یادگیری ماشینی، اهمیت فناوری، بیشتر مشخص می‌شود.
 
یکی از جنبه‌های خاص در حوزه فناوری صوتی، "برنامه‌ریزی عصبی زبانی"(NLP) است. این شاخه از برنامه‌ریزی، به رایانه‌ها و سیستم‌ها امکان می‌دهد تا مفهوم صوت را بهتر درک کنند. این برنامه‌ریزی جدید در حوزه زبان، امکان درک لحن، طعنه‌ها و بازی با کلمات را برای رایانه‌ها فراهم می‌کند و سرنخ‌هایی در بافت عمیق‌تر به آنها ارائه می‌دهد. برنامه‌ریزی عصبی زبانی می‌تواند زبان را به کارایی کامل فنی برساند.
 
زنجیره بلوکی
 
 
"زنجیره بلوکی" یا "بلاک‌چین"(Blockchain)، فناوری مهمی است که اساسی برای رمزنگاری مورد نظر هر فرد به شمار می‌رود. در حالی که آینده رمزنگاری، نامشخص به نظر می‌رسد، زنجیره بلوکی به قوت خود باقی است.
 
زنجیره بلوکی در حال حاضر، در تعداد کم و متفاوتی از صنایع به کار گرفته می‌شود اما می‌تواند چارچوب مهمی برای بسیاری از جنبه‌های دیجیتال زندگی ارائه دهد. زنجیره بلوکی، امکان ارتباط ایمن و درست را در حوزه فناوری فراهم می‌کند و در عین حال، کار بزرگی در زمینه پیشگیری از اعمال بدخواهانه در حین انتقال داده انجام می‌دهد.
 
زنجیره بلوکی از سال ۱۹۸۰، به یک مفهوم تبدیل شده است و اگرچه رمزنگاری، نقاط روشن بسیاری را در سال‌های اخیر به همراه داشته اما زنجیره بلوکی به آرامی در حال دستیابی به فناوری در سراسر جهان است.
 
تجزیه و تحلیل
 
 
تجزیه و تحلیل، نقش بسیار مهمی در رشد و سنجش شرکت‌های سراسر جهان دارد. تجزیه و تحلیل نه تنها می‌تواند امکان موفقیت در بازار را اطلاع دهد، بلکه می‌تواند به پیش‌بینی مقصد آینده حرکت بازار هم کمک کند.
 
اگرچه تجزیه و تحلیل، در ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما میزان قابل توجهی از داده‌های پردازش شده را به کار می‌گیرد تا نتیجه‌ای کارآمد ارائه دهد.
 
ابزار مبتنی بر تجزیه و تحلیل که از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند، در آینده بیشتر مورد نیاز خواهند بود تا به داده‌ها مفهوم بهند، مشکل را شناسایی کنند و حتی اقدامی را پیشنهاد دهند. تجزیه و تحلیل، بهترین کاربرد را برای بسیاری از فناوری‌های نوظهور دهه آینده به همراه خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.