تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 7, 2019
14:37 شنبه، 16ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103260

دستورالعمل صدور جواز تاسیس برای استخراج رمزارز در وزارت صمت بررسی می‌شود

 
دستورالعمل صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای استخراج رمزارز امروز (۱۶ شهریور) در شورای معاونان وزارت صنعت معدن و تجارت بررسی و در صورت نهایی شدن اجرایی خواهد شد.
در این دستورالعمل شرایط صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای تولید و استخراج رمزارز مشخص شده است. 
 
در این دستورالعمل بر مواردی چون ضرورت رعایت قوانین و مقررات مربوط به احداث و بهره‌برداری از واحدهای استخراج کننده رمزارز توسط دریافت‌کنندگان، جوازهای تاسیس و پروانه بهره‌برداری، صدور پروانه بهره‌برداری برای اشخاص حقیقی و حقوقی، الکترونیکی بودن فراینده، لزوم داشتن و فعال بودن شناسه کسب‌وکار برای یکپارچه‌سازی اطلاعات و خدمات تاکید شده است.
 
در این دستورالعمل تاکید شده که صدور جواز تاسیس به نام چند شخص حقیقی یا چند شخص حقوقی مجاز نیست؛ اما صدور جواز تاسیس برای اشخاص حقوقی و حقیقی خارجی با رعایت ضوابط این دستورالعمل مجاز است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته دوره اعتبار جواز تاسیس برای استخراج رمزارز یک ساله است و این جواز سالانه باید تمدید شود.
 
محدودیت مکانی تاسیس واحدهای صنعتی مشمول واحدهای استخراج رمزارز نمی‌شود و این مراکز می‌توانند در شهرهای بزرگ و مراکز استان نیز تشکیل شود. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تامین زیرساخت مورد نیاز بر این واحدها بر عهده دارنده جواز تاسیس است.
 
از دیگر مواردی که در این دستورالعمل روی آن تاکید شده «جمع توان برق مصرفی» این واحدها است. طبق تبصره ماده ۶ این دستورالعمل جمع توان مصرفی تجهیزات استخراج رمزارز حداقل معادل ۳۰ کیلووات بوده و صدور جواز برای تجهیزات با توان‌های کمتر مجاز نیست.
 
در ماده ۹ این دستورالعمل اشاره شده که پس از ثبت درخواست متقاضی برای دریافت جواز تاسیس مزرعه استخراج رمزارز، این درخواست از سوی وزارت نیرو بررسی می‌شود و این وزارتخانه باید حداکثر ظرف مدت ۲ هفته پاسخگو باشد و در صورت پاسخ ندادن به درخواست ثبت شده موافقت ضمنی وزارت نیرو برداشت می‌شود.
 
انتقاد انجمن بلاک‌چین
اما حالا این ماده پیشنهادی مورد انتقاد انجمن بلاک‌چین قرار گرفته است. این انجمن طی نامه‌ای به وزارت صمت خواستار بازنگری در این ماده شده‌اند. به عقیده اعضای انجمن بلاک‌چین استعلام از وزارت نیرو برای انشعابات دایر موجب بروکراسی خواهد شد و هزینه انشعبات نیز توسط مالکان واحدهای صنعتی پرداخت می‌شود. از همین رو به عقیده اعضای انجمن بلاک‌چین برای انشعبات دایر نیازی به استعلام مجدد نیست.
 
 
همچنین در این دستورالعمل اعلام شده است که واحدهای صنعتی و معدنی که حداقل ۳ سال از عدم فعالیت آنها گذشته باشد می‌توانند اقدام به دریافت جواز تاسیس یا پروانه بهره‌برداری کنند. این پیش‌بینی نیز مورد انتقاد اعضای انجمن بلاک‌چین قرار گرفته است. به عقیده آنان باید مدت تعیین شده (۳ سال) مورد بازنگری قرار گیرد.
 
مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده معاونت‌های طرح‌و برنامه و امور صنایع گذاشته شده‌است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.