تلفن همراه

گجت

September 8, 2019
16:51 یکشنبه، 17ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103314

حذف کلمه فمینیسم از دایره واژگان سیری

 
اپل با در نظر گرفتن عملکرد خنثی برای سیری در موضوعات حساس قصد دارد این دستیار صوتی را به یک ابزار فراگیر برای استفاده اقشار مختلف تبدیل کند. در گزارشی جدید اعلام شده که این شرکت در ادامه اقداماتش برای این مساله، کلماتی مثل فمینیسم را هم از دایره واژگان سیری حذف کرده است.
 
بر اساس گزارش گاردین، به توسعه دهندگان سیری توصیه شده که در پاسخ به سوالات مطرح شده در مورد جنبش‌های زنان به یکی از سه روش زیر پاسخ دهد: در مکالمه شرکت نکند، موضوع را منحرف کند یا اطلاع رسانی کند. در واقع نکته جالب اینجاست که سیری برای پشتیبانی از برابری توسعه داده شده اما حالا وقتی در مورد فمینیسم از آن سوال می‌شود از صحبت در مورد آن اجتناب می‌کند.
 
 
اپل در بیانیه‌ای در این رابطه گفته:
 
سیری یک دستیار دیجیتال است که برای کمک به کاربران در پیشبرد کارهایشان طراحی شده است. تیم ما برای اطمینان از اینکه سیری پاسخ‌هایی مناسب و مرتبط به کاربران ارائه کند سخت تلاش می‌کنند. رویکرد ما این است که به جای ابراز عقیده، پاسخ‌های منطقی به کاربر ارائه کنیم.
 
در این گزارش همچنین دستورالعمل‌های سال 2018 که به تصحیح‌کنندگان سیری ابلاغ شده بود نیز آمده است. این کارمندان قراردادی پاسخ سیری به سوالات کاربران را چک کرده و دقت و کاربردی بودن پاسخ‌ها را مورد بررسی قرار می‌دادند. اما به خاطر اخبار اعتراضی که علیه این برنامه منتشر شده بود اپل ماه گذشته این برنامه را متوقف کرد.
 
سوال اینجاست که چزا سیری نمی‌تواند وارد صحبت در مورد موضوعات مرتبط با فمینیسم شود؟ اسناد افشا شده نشان می‌دهند که «از سیری باید در مقابل محتوای جنجالی حفاظت کرد. می‌توان سوالات مرتبط با این موضوعات حساس را منحرف کرد اما این کار باید به صورت بی طرف انجام بگیرد.»
 
فعلا سیری در پاسخ به این سوال که آیا فمینیست هست یا خیر می‌گوید که به نظر من باید با تمام انسان‌ها به صورت مساوی رفتار شود. اما به هر حال دستیار صوتی اپل همچنان از به کار بردن واژه فمینیسم خودداری می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.